Tax alert: ViDA – nové pravidlá DPH pre digitálny vek

Systém dane z pridanej hodnoty („DPH“) je jedným z najdôležitejších zdrojov príjmov v členských štátoch EÚ a zároveň dôležitým zdrojom financovania rozpočtu EÚ. Európska komisia („EK“) preto vynakladá zvýšené úsilie pre efektívnejší výber DPH, ktorého výsledkom bolo aj predstavenie legislatívneho balíka pre DPH v digitálnom veku (ďalej len „ViDA“) v decembri 2022.

Stiahnite si newsletter

ViDA využíva potenciál dát a digitálnych nástrojov na zníženie byrokratickej záťaže a zjednodušenie povinností daňovníkov, a zároveň je nástrojom pre efektívny výber dane. Predstavuje súbor opatrení zameraných na objasnenie, zjednodušenie a modernizáciu pravidiel EÚ v oblasti DPH a modernizáciu oznamovacích povinností pri cezhraničných transakciách.

Balík ViDA sleduje tri hlavné ciele:

  • Modernizáciu oznamovacích povinností týkajúcich sa DPH (elektronická fakturácia)
  • Riešenie výziev platformového hospodárstva
  • Jednotnú registrácia pre DPH v EÚ

Ak bude balík ViDA schválený, tak pôvodne plánovaná účinnosť bola nastavená postupne od 1. januára 2024 až do 1. januára 2028.

Avšak Výbor Európskeho parlamentu pre hospodárske a menové záležitosti odhlasoval 23. októbra 2023 ročný odklad všetkých troch pilierov balíka ViDA. V dôsledku toho sa predpokladá presun rokovaní o balíku ViDA na začiatok roka 2024 s čím súvisí aj následný posun implementácie z roku 2024 na rok 2025 a zmenu súčasného harmonogramu z roku 2028 na rok 2030. 

Modernizácia oznamovacích povinností týkajúcich sa DPH

Vplyv modernej doby a digitalizácie sa prejavuje aj v súčasnom systéme oznamovania pre účely DPH, ktorý musí držať krok s globálnym trendom smerujúcim od tradičného dodržiavania predpisov o DPH k zdieľanému systému poskytujúcemu údaje o transakciách v reálnom čase. Hlavnou obsahovou náplňou tohto cieľa je teda modernizácia pravidiel spôsobu predkladanie informácii týkajúcich sa DPH a harmonizácia týchto pravidiel na úrovni členských štátov EÚ.

V súčasnosti sa požiadavky na digitálne oznamovanie faktúr v jednotlivých štátoch značne líšia. Niektoré štáty zasielajú mesačné správy o obchodných transakciách, iné predkladajú faktúry alebo údaje z faktúr v reálnom čase, alebo predkladajú daňové a účtovné údaje, resp. záznamy o DPH. V niektorých členských štátoch naopak uplatňujú nedigitálne nástroje na oznamovanie transakcií, ako sú zoznamy, ktoré poskytujú iba hodnoty predaja alebo nákupu na zákazníka alebo dodávateľa a dopĺňa ich povinnosť podať daňové priznanie.

V neposlednom rade nevyhnutnosť digitalizácie a modernizácie oznamovania pre účely DPH vychádza aj z potreby účinného boja proti podvodom v oblasti DPH. Príkladom toho je súhrnný výkaz, ktorého podoba sa takmer nemenila od jeho zavedenia v roku 1993. Súhrnný výkaz poskytuje iba súhrnne údaje za každú zdaniteľnú osobu, a nie údaje o jednotlivých transakciách. Z verejnej konzultácie zainteresovaných strán bol vyvodený záver, že súhrnný výkaz by dokázal efektívnejšie bojovať proti podvodom s DPH v rámci EÚ, ak by sa údaje vykazovali za jednotlivé transakcie a bližšie k reálnemu času uskutočnenia transakcie.

Prvý cieľ balíka ViDA sa preto opiera o dva navzájom prepojené piliere:

  • povinnosť elektronickej fakturácie,
  • digitálne oznamovanie údajov z elektronických faktúr.

Elektronická fakturácia

Od 1.  januára 2024 (posun na rok 2025):

  • Elektronická fakturácia sa stane štandardných systémom na vyhotovenie faktúr.
  • Elektronické faktúry budú vyhotovované, zasielané a prijímané v štruktúrovanom formáte, ktorý bude umožňovať ich automatické a elektronické spracovanie. 
  • Zavedie sa jednotná definícia elektronickej fakturácie s cieľom zosúladenia pravidiel medzi jednotnými členskými štátmi.
  • Používanie papierových faktúr bude možné len v situáciách, keď ich členské štáty povolia.
  • Vystavenie elektronických faktúr už nebude podmienené odsúhlasením zo strany príjemcu.

Od 1. januára 2028 (posun až do roka 2030):

  • Lehota na vyhotovenie elektronickej faktúry za cezhraničné transakcie v rámci EÚ sa má skrátiť na dva pracovné dni od uskutočnenia zdaniteľného plnenia. Aktuálne má zdaniteľná osoba povinnosť vyhotoviť faktúru najneskôr do 15. dňa mesiaca nasledujúceho po mesiaci uskutočnenia zdaniteľného plnenia.
  • Úprava lehoty na vyhotovenie elektronickej faktúry zabezpečí včasnú výmenu informácií o realizovaných transakciách a tým napomôže v boji proti daňovým podvodom.  

Digitálne oznamovanie údajov

Od 1. januára 2028 (posun až do roka 2030)

Zmeny zavedené v oblasti elektronickej fakturácie sa prejavia aj v spôsobe digitálneho oznamovania údajov z elektronických faktúr. Uvedené zmeny by mali zahŕňať najmä nasledovné úpravy:

  • Podstatnou zmenou je návrh na zrušenie súhrnných faktúr. Súhrnné faktúry nesledujú zrealizované transakcie individuálne, teda ich ponechaním by došlo k duálnemu systému fakturácie, čo je v rozpore s cieľom ViDY.
  • Navrhuje sa systém digitálneho oznamovania údajov z jednotlivých elektronických faktúr v reálnom čase, a to povinne pre cezhraničné transakcie v rámci EÚ a pre vnútrozemské transakcie ako voliteľný. V praxi to znamená, že do dvoch pracovných dní od vystavenia faktúry bude potrebné zaslať požadované informácie na daňový úrad.

Riešenie výziev platformového hospodárstva

Ďalším impulzom pre návrh opatrení balíka ViDA je vznik nerovností v oblasti DPH kvôli vzostupu obchodné modelu platformového hospodárstva. Typickými príkladmi modelu platformového hospodárstva sú online platformy poskytujúce prepravu cestujúcich a krátkodobé ubytovanie.

Prevádzkovateľmi týchto online portálov sú poväčšine fyzické osoby konajúce ako súkromné osoby, ktoré sa nepovažujú za zdaniteľné osoby a malé podniky, ktoré sú oslobodené od povinností týkajúcich sa DPH. V súčasnosti však tieto subjekty dokážu na trhu konkurovať podnikom registrovaným pre DPH, čím dochádza k narušenie hospodárskej súťaže.

Pri modely platformového hospodárstva narážame aj na ďalšie problémy, ako sú nedostatočná jasnosť pravidiel pre DPH, ktoré upravujú služby poskytované spomínanými platformami alebo neurčité postavenie pôvodného poskytovateľa služieb. Doposiaľ zavedené pravidlá pre DPH pre model platformového hospodárstva nie sú jednotné v rámci krajín EÚ, čo môže viesť napríklad k nesprávnemu určeniu miesta poskytovania daných služieb, v dôsledku čoho môže dôjsť k dvojitému zdaneniu, resp. nezdaneniu.

Právnu úpravu si vyžadujú aj pravidlá na zasielanie informácii platforiem členským štátom EÚ. Požiadavky členských štátov na tieto informácie sú rozličné, najmä čo sa týka časového hľadiska a formátu poskytnutých informácii. Navyše chýba systém uchovávania a sprístupňovania týchto informácii, najmä v súvislosti s transakciami medzi podnikom a koncovým zákazníkom (B2C).

Riešením vyššie spomenutých problémov bude zavedenie modelu domnelého poskytovateľa, v rámci ktorého budú platformy, ktoré doteraz DPH neúčtovali, účtovať DPH z pôvodnej poskytnutej služby. Vďaka tomu sa zabezpečí rovnosť v digitálnom a off-line priestore subjektov poskytujúcich služby krátkodobého ubytovanie a prepravy cestujúcich.

Zavedením modelu domnelého poskytovateľa sa zjednotí aj uplatňovanie pravidla miesta poskytovania služieb, a tak isto aj kroky na zasielanie informácií platformami pre členské štáty EÚ.

Jednotná registrácia pre DPH v EÚ

Zavedenie legislatívnych opatrení balíka ViDA zabezpečí ďalšie zníženie potreby viacerých registrácií pre DPH v EÚ. Podniky, ktorých transakcie sú zdaňované v iných členských štátoch, čelia nadmernému zaťaženiu a nákladom na dodržiavanie predpisov pre DPH v týchto štátoch.

  • Rozšíri sa osobitná úprava dane OSS, známa ako jednotné kontaktné miesto a IOSS, jednotné kontaktné miesto pre dovoz. Uplatňovanie úprav OSS a IOSS sa doposiaľ ukázalo ako úspešné, mínusom však je, že niektoré dodania tovarov a služieb nie sú zahrnuté ani v jednej z týchto osobitných úprav dane. Jedná sa o také dodania tovaru, ktoré nespĺňajú kritéria dodania tovaru na diaľku v rámci EÚ. Rozšírenie úprav OSS a IOSS bude pokrývať aj B2C dodanie tovaru vrátane použitého tovaru, umeleckých diel, zberateľských predmetov a starožitností.
  • Plánuje sa rozšírenie úprav OSS a IOSS aj na ďalšie transakcie v oblasti B2C, ak je dodávateľom neusadená zdaniteľná osoba v členskom štáte, kde je DPH splatná (napr. dodanie tovarov s montážou a inštaláciou, zdanenie dodania tovaru bez prepravy, atď.).
  • Zmeny sa dotknú aj režimu call-off stock, pri ktorom sa zavádza dátum ukončenia 31.12.2024 a po tomto dátume už nebude možné uskutočňovať žiadne nové premiestnenia zásob. Súčasná úprava call-off stock už nebude potrebná, pretože rozšírenie úpravy OSS sa bude vzťahovať aj na cezhraničné pohyby tovaru v súčasnosti spadajúce do režime call-off stock.

Aktuálny vývoj

Balík opatrení ViDA sa v súčasnosti nachádza vo fáze pripomienkovania. Jednotlivé členské štáty EÚ prišli s viac ako 300 pozmeňovacími a doplňujúcimi návrhmi, spomedzi ktorých sú najrelevantnejšie tieto:

  • odloženie účinnosti navrhovaných opatrení o 24 mesiacov (bolo už predbežne odsúhlasené);
  • predĺženie lehoty dvoch pracovných dní pre vykázanie IC transakcií;
  • ponechanie sumárnej faktúry;
  • výnimka pre malé podniky v prípade digitálnej platformy;
  • ponechanie flexibility pre jednotnú DPH registráciu v prípade použitého tovaru.

Stiahnite si newsletter