Dlhodobý úspech firiem závisí od udržateľnosti

Čoraz viac spoločností si uvedomuje, že sa potrebujú vydať na cestu zodpovedného podnikania. Reagujú nielen na novú európsku legislatívu, konkurenciu, požiadavky finančných inštitúcií, ale aj zamestnancov. Tí chcú, aby ich práca dávala zmysel a prinášala hodnoty pre spoločnosť.

Udržateľnosť, teda zodpovedné podnikanie, sa skrýva pod skratkou ESG (alebo tiež CSR). Pokrývaja oblasť vplyvov podnikania na životné prostredie, spoločnosť a správu či riadenie. Ide o:

E (environmentálna)

  • odpady, cirkulárna ekonomika, GHG emisie a klimatická zmena, biodiverzita, zelená kancelária, environmentálny manažment atď.

S (sociálna)

  • podpora rodovej, vekovej a inej diverzity na pracovisku, vzdelávanie a zapojenie zamestnancov do budovania udržateľnej podnikovej kultúry, sociálne inovácie produktov, filantropia atď.

G (governance – správa a riadenie)

  • najmenej známa oblasť, ktorá nezahŕňa len klasické corporate governance – štruktúra riadenia, manažment, dozorná rada, reportovanie a hierarchia. Tento pojem si všíma aj riadenie samotnej udržateľnosti vo firme, etický marketing, obchodnú etiku a integritu.

Niektoré oblasti alebo funkcie vo firme sa týkajú všetkých troch pilierov. Napríklad, oddelenie nákupu kontroluje, ako dodávatelia dodržiavajú diverzitu na pracovisku, ľudské práva, ale zároveň aj koľko emisií produkujú, či majú etický kódex a podobne.

Veľa princípov a hodnôt sa týka všetkých zamestnancov – napríklad, či triedia odpad, využívajú mestskú hromadnú dopravu alebo šetria elektrickou energiou na pracovisku. Na starosti to má personálne oddelenie, ktoré môže vzdelávať zamestnancov o princípoch zelenej kancelárie, nastaviť stimuly či benefity, ako príspevok na lístok na hromadnú dopravu.

Angažovaní zamestnanci prinášajú firme významné benefity

Firmy, ktoré zodpovedne podnikajú, sú atraktívnejšie pre nových zamestnancov, vrátane špičkových talentov. Ak sú do iniciatívy ESG zapojení všetci pracovníci, zvyšuje sa odolnosť spoločnosti a jej relevantnosť na trhu. Organizácie, v ktorých jednotlivci vedia, že ich práca má význam a je založená na hodnotách, sú úspešnejšie. V tomto prípade sa 2,7-násobne zvyšuje pravdepodobnosť, že vo firme zostanú. Ak sú hrdí na to, kde pracujú, táto pravdepodobnosť je 2,2-krát väčšia. Vyplýva to z prieskumu Great Place to Work, do ktorého sa zapojilo viac ako 1,3 milióna zamestnancov.

Rozhodujúci budú mileniáli a generácia Z

Do roku 2029 budú generácie mileniálov (narodení 1981-1996) a Gen Z (narodení 1997-2012) tvoriť takmer tri štvrtiny svetovej pracovnej sily v porovnaní s približne polovicou v roku 2019. Práve pre tieto skupiny sú udržateľnosť a zodpovednosť v podnikaní kľúčové. Najnovšie trendy hovoria o tom, že 50 % HR lídrov sa aj preto viac zameriava na ESG/udržateľnosť (Mercer’s Global Talent Trends 2022).

Tipy, ako budovať udržateľnosť

1. Vzdelávanie

Dôležité je prepájať teóriu s praxou u všetkých, vrátane top manažmentu.

Začnite budovaním vedomostnej základne svojich zamestnancov. Keď zvýšite ich ESG IQ, budú lepšie premýšľať o tom, ako môže organizácia fungovať efektívnejšie. Na celom svete má len 1 z 8 pracovníkov jednu alebo viac ekologických zručností, ktoré potrebujeme.

Formy a obsah vzdelávania:

  • Odborné, špecifické témy, napr.: udržateľný nákup, zelené IT, ESG legislatíva, ESG a inovácie, biznis, etika, diverzita a inklúzia
  • Neformálne: séria ESG raňajok s hosťami, online kvízy, súťaže, Climate Fresk workshop (skupinový workshop, na ktorom účastníci vytvárajú fresku zo 42 kariet. Znázorňujú následky zmeny klímy, vďaka čomu účastníci porozumejú tejto problematike. Do workshopu sa zapojilo vyše milión ľudí vo viac ako 70 krajinách. Mazars ho ponúka svojim klientom, rovnako aj workshop s rovnakým konceptom na tému biodiverzita).

Príklady:

SIKA: predstavenstvo, vedenie skupiny a všetci senior manažéri Sika sa zúčastnili na niekoľkých stretnutiach zameraných na témy súvisiace s ESG, rozsah emisií 1, 2, 3 a vývoj plánu „nulových emisií“.

LG Chem: dvakrát ročne organizuje online školenia v oblasti boja proti korupcii, zodpovedného riadenia dodávateľského reťazca, BOZP, životného prostredia a informačnej bezpečnosti. Okrem toho majú na mieru šité ESG školenia na základe pracovných funkcií a pozícií.

2. Prieskumy

Pýtajte sa svojich zamestnancov na rôzne oblasti, ako je odmeňovanie, dobrovoľníctvo, diskriminácia (rod, vek, LGBTI), BOZP, riziká a príležitosti pre firmu, ktoré vidia v súvislosti s ESG, či well-being.

Spoločnosť Georg Fischer uskutočnila svoj prvý globálny prieskum D&I vo všetkých troch divíziách a vo svojich firemných centrálach v roku 2022. Prieskum meral postoje a predstavy zamestnancov o rôznorodom a inkluzívnom pracovisku. Identifikovala tak oblasti, v ktorých sú potrebné zlepšenia.

3. Dobrovoľníctvo

Umožnite svojim zamestnancom vykonávať dobrovoľnícku prácu. Motivujte, no nenúťte. Zistite, čomu by sa chceli venovať. Nie každého baví natierať plot alebo zbierať odpadky v prírode. Dajte priestor svojim zamestnancom odpromovať občianske združenie, v ktorom sa popri práci angažujú. Ak do firmených aktivít budú môcť zapojiť svoje deti a iných rodinných príslušníkov, ich záujem vzrastie. Sú spoločnosti, ktoré do dobrovoľníctva zapájajú svojich zákazníkov, dodávateľov, bývalých zamestnancov na dôchodku a pod.

4. Merajte

Pokrok je nevyhnutné merať, umožňujú to napríklad Európske štandardy pre vykazovanie informácií o udržateľnosti. Spadá sem mnoho oblastí, napríklad: politiky týkajúce sa vlastnej pracovnej sily a procesy na ich zapojenie, primerané mzdy, procesy na nápravu negatívnych vplyvov a kanály pre vlastných pracovníkov na vyjadrenie obáv či metrika odmien (rozdiel v odmeňovaní žien a mužov, všeobecne).

Podľa ESRS štandardov budú firmy vykazovať, ako na nich vplýva a ako ony vplývajú napríklad na klímu, biodiverzitu, pracovné podmienky vo firme aj v dodávateľskom reťazci, okolité komunity či podnikateľské správanie. Prvé spoločnosti budú musieť pripraviť nefinančný CSRD reporting už za rok 2024. Pre malé a stredné podniky kótované na burze začne táto povinnosť platiť najneskôr v roku 2029. Tie firmy, ktorých sa to týka, budú požadovať od svojich dodávateľov, zákazníkov a partnerov dáta, ktoré merajú udržateľnosť.

Európsky parlament v roku 2023 schválil legislatívny návrh na zavedenie požiadaviek na transparentnosť odmeňovania. Chce ním posilniť uplatňovanie zásady rovnakej odmeny za rovnakú prácu alebo prácu podobnej hodnoty medzi mužmi a ženami. Jednou z možností, ako preukázať rovnosť v odmeňovaní zamestnancov a zamestnankýň, je medzinárodne uznávaná certifikácia EQUAL-SALARY. Ako akreditovaný audítorský partner je Mazars oprávnený vykonávať audity vedúce k tejto certifikácii. Certifikácia sa robí pre akúkoľvek spoločnosť alebo organizáciu na celom svete v akomkoľvek odvetví, ktoré zamestnávajú najmenej 50 ľudí.

5. Bonusy stimulujú vytváranie hodnôt

Pomocou odmeňovania je možné motivovať vytváranie hodnôt. Firmy ho často zavádzajú pre top manažment.

Givaudan: 10 % z odmien top manažmentu je naviazaných na KPIs ohľadom CO2 emisií a 10 % na indikátory týkajúce sa BOZP a diverzity v top manažmente.

SAP: 20 % z odmien naviazaných KPIs ohľadom lojality zákazníkov (NPS score), zamestnancov a GHG (6 skleníkových plynov) emisie.

EssilorLuxottica: Kritérium CSR je súčasťou ročného balíka variabilných odmien výkonných riaditeľov spoločnosti a súvisí s úsilím, ktoré sa vyvíja v rámci programu udržateľnosti „Eyes on the Planet“. Aby sa zohľadnila dôležitosť CSR v stratégii skupiny, váha ročnej variabilnej odmeny sa v roku 2023 zdvojnásobila. Okrem toho je od roku 2022 kritérium CSR zahrnuté aj do ročnej variabilnej odmeny pre viac ako 15 000 zamestnancov.

6. Posilnite iniciatívy prichádzajúce zdola

Povzbudzujte a podporte vytváranie skupín zamestnancov (ERG), ktoré sa zaujímajú o rôzne aspekty ESG.

7. Komunikujte

Pravidelne komunikujte o dôležitosti ESG a o tom, ako sú v súlade s poslaním spoločnosti.

8. Umožnite autonómiu a vedenie

Poskytnite zamestnancom priestor viesť iniciatívy a prijímať rozhodnutia relevantné pre ESG. Keď cítia, že ich činy môžu viesť k skutočnej zmene, angažovanosť sa výrazne zvýši.

9. Uznanie a odmeňovanie

Uznajte a odmeňte úsilie zamestnancov a tímov, ktoré prispievajú k iniciatívam ESG.

10. Lead by example

Vedenie by malo byť príkladom hodnôt ESG pri rozhodovaní a každodenných obchodných operáciách. Keď to zamestnanci vidia, je pravdepodobnejšie, že ich budú nasledovať.

Lídri sú tajomstvom úspechu

Tri štvrtiny zamestnancov, ktorí odchádzajú z firmy dobrovoľne, odídu kvôli svojmu manažérovi, upozorňuje Harvard Business Review. Naopak, pracovníci, ktorí majú pozitívny vzťah so svojím manažérom, sú viac oddaní, ochotnejší podávať výkon a sú spokojnejší. Ak sa lídri zamerajú na silné stránky svojich zamestnancov, môžu zvýšiť ich angažovanosť až o 73 %, vyplýva to z prieskumu firmy Gallup. Podľa odborníka na komunikáciu, Dala Carnegieho, ak zamestnanci cítia, že si ich manažér váži a oceňuje ich prácu, rastie ich motivácia a produktivita. Spoločnosti so silným vedením prekonávajú svojich konkurentov až o 19 % (McKinsey & Company).

Etické vedenie a leadership

Hlavné atribúty etického vedenia sú jasná vízia, poslanie, hodnoty, ciele,  zmysluplnosť, presahovanie vlastného záujmu,  udržateľnosť či well-being. Hlavný prienik s konceptom ESG je v zmysluplnosti.

Zamestnanci majú predpoklad stať sa angažovanými vtedy, keď sú naplnené ich základné potreby. Ide o zdravie a bezpečnosť. Ak sa cítia v práci bezpečne, začne sa uvoľňovať ich potenciál,  objavujú skutočné hodnotové nasmerovanie, budujú emočné väzby k činnosti a práci ako takej. Ostatných to motivuje a pridávajú sa k tejto iniciatíve.

Ďalšou potrebou je sociálna príslušnosť. Na to sú potrebné dobré vzťahy so stakeholdermi a nevyhnutné je začleniť sa do okruhu kolegov. Angažovanosť sa zvyšuje aj ocenením, ktoré nemusí byť nevyhnutne finančné a uznaním, čo zvyšuje pocit úspechu a dôležitosti. Každý človek má prirodzenú potrebu rásť nielen na odbornej, ale aj etickej úrovni. Práve to má presah do spoločnosti, v ktorej žijeme.

Lídri tak môžu svojim postojom a podnikaním vplývať nielen na svoju firmu, zamestnancov, dodávateľov, životné prostredie, ale aj na krajinu a spoločnosť, v ktorej pôsobia.