Schválené novely zákona o dani z príjmov a návrh zákona o dorovnávacej dani

Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZDP“) bol po 1. januári 2023 niekoľkokrát novelizovaný. Prehľad tých najdôležitejších zmien platných od roku 2023 a 2024 uvádzame nižšie.

Stiahnite si newsletter

Ministerstvo financií Slovenskej republiky počas leta predložilo v rámci legislatívneho procesu návrh zákona o dorovnávacej dani na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín (ďalej len „návrh zákona o dorovnávacej dani“).

Predkladaným návrhom zákona o dorovnávacej dani sa do slovenského právneho poriadku implementuje smernica Rady (EÚ) 2022/2523 z 15. decembra 2022 o zabezpečení globálnej minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín v Únii, ktorou Európska únia prevzala odporúčania OECD, konkrétne dokument Daňové výzvy vyplývajúce z digitalizácie hospodárstva – globálne modelové pravidlá proti narúšaniu základu dane (tzv. druhý pilier).

Bližšie informácie k predmetnému návrhu zákona o dorovnávacej dani uvádzame nižšie.

Chceli by sme Vás upozorniť, že keďže návrh zákona je stále predmetom pripomienkovania, jeho finálne znenie môže byť ešte pozmenené.

Schválené novely ZDP

V nasledujúcom prehľade sumarizujeme najvýznamnejšie zmeny, ktoré priniesli schválené novely ZDP:

Zrušenie zdaňovania výnosov z podnikových dlhopisov u nerezidentov

S účinnosťou od 18.04.2023 sa opätovne zaviedol spôsob daňového posúdenia výnosov z komerčných podnikových dlhopisov, ktoré slovenskí emitenti emitovali na domácom i zahraničných trhoch, platný do 31.12.2022. To znamená, že výnosy z dlhopisov a pokladničných poukážok (štátnych ako aj neštátnych), vyplácané slovenskými daňovými rezidentami daňovníkom s obmedzenou daňovou povinnosťou, nie sú od uvedeného dátumu považované za príjem zo zdrojov na území SR a nepodliehajú zrážkovej dani.

Ak bola v období od 1.1. do 17.4.2023 slovenskému daňovému nerezidentovi zrazená daň z výnosov z dlhopisov na základe vzniku daňovej povinnosti, môže sa tento daňovník (právnická osoba) rozhodnúť považovať túto daň za preddavok a v nadväznosti na to podať daňové priznanie za rok 2023 v SR.

Úprava zdaňovania príjmov športových odborníkov

S účinnosťou od 01.05.2023 sa príjmy z činností športových odborníkov (ak nepatria do príjmov zo závislej činnosti) považujú za príjmy z inej samostatnej zárobkovej činnosti, z ktorých sa daň vyberá zrážkou. Riadnym vykonaním zrážky dane sa daňová povinnosť daňovníka bude považovať za splnenú.

Úprava sa týka nasledujúcich osôb:

  • trénera a inštruktora športu,
  • fyzickej osoby vykonávajúcej odbornú činnosť v športe na základe získanej odbornej spôsobilosti,
  • fyzickej osoby vykonávajúcej odbornú činnosť v športe na základe odbornej spôsobilosti určenej predpismi športového zväzu,
  • fyzickej osoby vykonávajúcej činnosť v športe, na ktorú sa v súlade s pravidlami súťaže a predpismi športového zväzu nevyžaduje odborná spôsobilosť.

Zrážková daň z príjmov športových odborníkov sa nevyberie, ak sa športový odborník vopred písomne dohodne s platiteľom dane na tom, že sa zrážková daň neuplatní. Takúto dohodu je platiteľ dane povinný oznámiť správcovi dane najneskôr do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po uplynutí kalendárneho roka, v ktorom bola uzavretá. V uvedenom prípade bude športový odborník povinný si predmetný príjem zdaniť sám, prostredníctvom podaného daňového priznania k dani z príjmov fyzickej osoby.

Zdanenie zrážkovou daňou sa neuplatní pri príjmoch športových odborníkov zo samostatnej zárobkovej činnosti na základe zmluvy o sponzorstve v športe podľa ustanovení zákona o športe, nakoľko tieto príjmy nepodliehajú zrážkovej dani a daňovník je aj naďalej povinný si ich vysporiadať osobne prostredníctvom daňového priznania.

Uvedená legislatívna úprava zdanenia príjmov športových odborníkov zrážkovou daňou sa prvýkrát aplikujú pri zdanení výnosov (príjmov) plynúcich od 01.01.2024. 

Zrušenie CFC pravidiel pre FO

S účinnosťou od 01.08.2023 sa zrušili pravidlá pre kontrolované zahraničné spoločnosti  vzťahujúce sa na fyzické osoby (tzv. CFC pravidlá).

Podľa smernice EÚ sa CFC pravidlá uplatňujú na daňovníkov podliehajúcich dani z príjmov právnických osôb, pričom členské štáty EÚ sa mohli rozhodnúť aplikovať tieto pravidlá aj na fyzické osoby („FO“). Slovenská republika pôvodne zaviedla CFC pravidlá pre FO od 1.1.2022, na sumu príjmu priraditeľného daňovníkovi z výsledku hospodárenia kontrolovanej zahraničnej spoločnosti vykázaného za zdaňovacie obdobie končiace počas roka 2022.

S ohľadom na zrušujúce ustanovenia sa do zákona zaviedlo prechodné ustanovenie, podľa ktorého daňovníkovi zanikla povinnosť uhradiť daň vzniknutú na základe pôvodných ustanovení. Ak však daňovník vykonal úhradu takejto dane do 31.07.2023, považuje sa táto platba od 01.08.2023 za daňový preplatok, na vrátenie ktorého sa uplatnia príslušné ustanovenia daňového poriadku.  

Zmeny v zdaňovaní príjmov z predaja virtuálnych mien u FO

S účinnosťou od 01.01.2024 sa upravujú ustanovenia ZDP v oblasti zdaňovania virtuálnych mien.

Zavádza sa nová definícia virtuálnej meny, stablecoinu a stakingu a tiež sa mení definíciu predaja virtuálne meny. Po novom sa predajom virtuálnej meny rozumie výmena virtuálnej meny za majetok, výmena virtuálnej meny za poskytnutie služby, odplatný prevod virtuálnej meny alebo výmena virtuálnej meny za stablecoin. Výmena virtuálnej meny za inú virtuálnu menu sa nepovažuje v zmysle ZDP za jej predaj.

Príjmy z predaja virtuálnej meny

Od 01.01.2024 sa príjem z predaja virtuálnej meny nadobudnutej stakingom, rovnako ako je to v prípade príjmu z predaja virtuálnej meny nadobudnutej ťažbou, zahrnie do základe dane (čiastkového základu dane) v zdaňovacom období realizácie predaja tejto virtuálnej meny.

Príjmy z predaja virtuálnej meny budú súčasťou základu dane (čiastkového základu dane), ak k predaju virtuálnej meny dôjde do jedného roka od jej nadobudnutia.

Príjem z predaja virtuálnej meny po uplynutí jedného roka od jej nadobudnutia (ak nebola súčasťou obchodného majetku) sa zahrnie do osobitného základu dane, ktorý bude podliehať sadzbe dani vo výške 7%.

Príjmy z výmeny virtuálnej meny za majetok alebo poskytnutie služby

Príjmy z výmeny virtuálnej meny za majetok alebo poskytnutie služby budú v súlade s legislatívnymi zmenami oslobodené od dane FO, ak úhrn týchto príjmov znížený o výdavky preukázateľne vynaložené na ich dosiahnutie nepresiahne v zdaňovacom období 2 400 eur. Ak takýto rozdiel medzi úhrnom príjmov a úhrnom výdavkom presiahne limit 2 400 eur, do základe dane sa zahrnie len rozdiel nad takto ustanovenou sumou.

Zmeny v zdaňovaní príjmov z predaja cenných papierov a podielov u FO

Rovnako s účinnosťou od 01.01.2024 sa zavádza oslobodenie od dane pre FO pre nasledujúce príjmy:

  • z predaja cenných papierov* prijatých na obchodovanie na regulovanom trhu alebo na obdobnom zahraničnom regulovanom trhu, a to po uplynutí jedného roka od ich nadobudnutia (v súčasnosti sa lehota jedného roka posudzovala okrem okamihu nadobudnutia aj v súvislosti s obdobím medzi prijatím na regulovaný trh alebo obdobný zahraničný regulovaný trh a predajom);
  • z predaja cenných papierov*, ktoré nie sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu alebo na obdobnom zahraničnom regulovanom trhu, a to po uplynutí troch rokov od ich nadobudnutia;

* okrem dočasných listov, vkladových listov, pokladničných poukážok, vkladných knižiek, kupónov, zmeniek, šekov, cestovných šekov, náložných listov, skladištných listov, skladiskových záložných listov, tovarových záložných listov, družstevných podielnických listov a vkladových potvrdeniek

  • z vyplatenia (vrátenia) podielových listov po uplynutí troch rokov od ich vydania;
  • z prevodu účasti (podielu) na spoločnosti s ručením obmedzeným,  po uplynutí troch rokov od jej nadobudnutia, okrem prevodu účasti (podielu) nadobudnutého ako nepeňažné plnenie. Oslobodenie sa uplatní na obchodné podiely nadobudnuté po 31. decembri 2023.

Od dane však nebudú oslobodené príjmy z predaja cenných papierov, z vyplatenia podielových listov a prevodu účasti (podielu), ktoré boli obchodným majetkom daňovníka.

Ďalej sa zavádza oslobodenie nepeňažného plnenia od dane zamestnanca, ktoré prijal formou zamestnaneckých akcií (ocenených v ich nominálnej hodnote), alebo obchodného podielu na spoločnosti s ručením obmedzeným (oceneného v hodnote vkladu pripadajúceho na zamestnanca), v súvislosti s výkonom závislej činnosti vykonávanej pre zamestnávateľa, pri splnení zákonom definovaných podmienok.

V prípade tzv. kontraktorov (s príjmom z podnikania), ktorí nadobudnú akcie alebo obchodné podiely od spoločností v súvislosti s výkonom svojej činnosti pre tieto spoločnosti, sa zavádza obdobná úprava ako pre zamestnancov.

Predmetné oslobodenia sa použijú na nepeňažné plnenia nadobudnuté po 31. decembri 2023. Takto nadobudnuté akcie/ podiely však potom budú vždy zdaniteľným príjmom pri predaji (bez možnosti oslobodenia, aj v prípade splnenia časového testu).

Rozšírenie okruhu výdavkov pri príjmoch z kapitálového majetku

Od 01.01.2024 bude možné pri vybraných príjmoch z kapitálového majetku (úrokov alebo iných výnosov z poskytnutých úverov a pôžičiek a úrokov z hodnoty splateného vkladu v dohodnutej výške spoločníkov verejných obchodných spoločností) ako výdavok uplatniť okrem povinne plateného poistného z týchto príjmov aj výdavok preukázateľne priamo vynaložený na obstaranie finančného majetku, ktorý bol použitý pre dosiahnutie tohto príjmu.

Zvýšenie limitu pre oslobodenie príjmov z reklám na charitatívne účely

S účinnosťou od 01.01.2024 dochádza k zvýšeniu sumy príjmov oslobodených od dane v prípade príjmov z reklám určených na charitatívne účely dosiahnutých u vybraného okruhu daňovníkov nezaložených alebo nezriadených na podnikanie, a to z 20 000 eur na 30 000 eur za príslušné zdaňovacie obdobie.

Zároveň medzi daňovníkov, ktorí nie sú založení alebo zriadení na podnikanie, sa po novom zaraďujú aj:

  • účelové zariadenia cirkvi a náboženskej spoločnosti,
  • niektoré organizácie s medzinárodným prvkom,
  • Slovenský Červený kríž,
  • Slovenská akadémia vied,
  • Iné subjekty výskumu a vývoja.

Na základe tejto zmeny prijímateľmi oslobodených príjmov z tzv. charitatívnej reklamy môžu byť všetky subjekty, ktoré sú prijímateľmi podielu zaplatenej dane.

Premeny obchodných spoločností a družstiev

V Zbierke zákonov SR vyšiel zákon o premenách obchodných spoločností a družstiev a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o premenách“), ktorý nadobúda účinnosť od 01.03.2024.

Zákon o premenách predstavuje transpozíciu Smernice Európskeho parlamentu a Rady EÚ 2019/2121 z 27. novembra 2019, ktorou sa mení smernica (EÚ) 2017/1132, pokiaľ ide o cezhraničné premeny, zlúčenia alebo splynutia a rozdelenia, do slovenského právneho poriadku. Upravuje tuzemské a cezhraničné premeny a zmeny právnych foriem obchodných spoločností a družstiev. Nový zákon nahradí aktuálne platnú právnu úpravu.

Pod pojmom premena sa po novom bude rozumieť fúzia (sem spadajú splynutie a zlúčenie) a rozdelenie (sem spadajú úplné rozdelenie definované ako „rozštiepenie“ a čiastočné rozdelenie definované ako „odštiepenie“) spoločností.

V prípade rozdelenia odštiepením pôjde o transakciu, pri ktorej na rozdiel od rozštiepenia, rozdeľovaná spoločnosť nezanikne, ale časť jej imania prejde na jedného alebo viacerých právnych nástupcov, či už existujúcich alebo novozaložených, prípadne ich kombináciu.

V nadväznosti na uvedené zmeny ustanovené zákonom o premenách sa s účinnosťou od 01.03.2024 novelizuje aj ZDP, avšak zmeny zohľadňujú najmä novú terminológiu a zavedenie nových ustanovení, ktoré pokrývajú daňové ošetrenie odštiepenia obchodných spoločností alebo družstiev v reálnych hodnotách alebo v pôvodných cenách. Základné princípy tohto ošetrenia sú nastavené obdobne, ako je tomu v súčasne platnom ZDP pre zlúčenia, splynutia a rozdelenia (po novom rozštiepenie).

Na účely uplatnenia oslobodenia príjmu (výnosu) z predaja akcií alebo obchodných podielov nadobudnutých odštiepením obchodných spoločností alebo družstiev sa ako moment nadobudnutia priameho podielu na základnom imaní ustanovil deň zápisu do obchodného registra, ktorým nastávajú účinky odštiepenia, a to tak pre prípad, že ide o predaj akcií alebo obchodného podielu, ktoré nadobudol:

  • v dôsledku odštiepenia nástupník od daňovníka, ktorý sa rozdeľuje odštiepením,
  • akcionár alebo spoločník na nástupníkovi daňovníka, ktorý sa rozdeľuje odštiepením.

Po nadobudnutí účinnosti zákona o premenách už nebude právne možná zmena právnej formy tzv. osobných spoločností (k.s., v.o.s.) na kapitálové obchodné spoločnosti (s.r.o., a.s.) a naopak.

Správa s informáciami o dani z príjmov

V nadväznosti na náš  Newsletter k novele zákona o účtovníctve, v ktorom sme Vás informovali o povinnosti účtovnej jednotky vyhotoviť Správu s informáciami o dani z príjmov, by sme Vás chceli informovať, že Ministerstvo financií SR vydalo v tejto súvislosti Opatrenie o správe s informáciami o dani z príjmov (č. MF/006455/2023-74), ktoré nadobudlo účinnosť dňa 22.06.2023.

Opatrenie ustanovuje náležitosti správy s informáciami o dani z príjmov, ich usporiadanie a elektronický formát v ktorom účtovné jednotky, ktorým vznikla povinnosť uloženia správy, ukladajú správu do registra účtovných závierok.

Iné

  • Od 1. 5. 2023 došlo prostredníctvom novelizácie legislatívy upravujúcej poskytovanie regionálnej investičnej pomoci k úprave ZDP, ktorou sa predlžuje obdobie, počas ktorého si prijímateľ regionálnej investičnej pomoci bude môcť uplatňovať úľavu na dani.
  • Od 1. 8. 2023 vstúpil do platnosti nový zákon o všeobecnej bezpečnosti výrobkov. V rámci tohto zákona bol novelizovaný odkaz v § 21 ZDP, čím sa nepriamo upravila definícia tovaru, ktorý je klasifikovaný ako nebezpečný, a pri vyradení ktorého sa obstarávacia cena posúdi ako daňovo neuznateľný náklad.
  • V nadväznosti na prijatie zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy, dôjde s účinnosťou od 1.4.2024 k zmene a doplneniu niektorých ustanovení ZDP, pričom tieto zmeny majú prevažne legislatívno - technický charakter (napr. úprava poznámok pod čiarou, zjednotenie pojmov, rozšírenie okruhu stavieb, ktoré nie sú na účely ZDP považované za odpisovaný hmotný majetok).

Stiahnite si newsletter

Návrh zákona o dorovnávacej dani

Čo je predmetom úpravy návrhu zákona?

Predmetom úpravy návrhu zákona je dorovnávacia daň na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia základných subjektov, ktoré sú členmi nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín, a nachádzajú sa na území Slovenskej republiky.

Návrh zákona upravuje spôsob výpočtu, platenia a vyberania dorovnávacej dane, ako aj súvisiace oznamovacie a podávacie povinnosti voči slovenským daňovým autoritám.

Na koho sa návrh zákona bude vzťahovať?

Návrh zákona sa bude vzťahovať na:

a)     základné subjekty nadnárodnej skupiny podnikov alebo veľkej vnútroštátnej skupiny nachádzajúce sa v Slovenskej republike, ak konsolidované výnosy takejto skupiny v konsolidovanej účtovnej závierke hlavného materského subjektu dosahujú alebo prevyšujú sumu 750 miliónov eur v najmenej dvoch zo štyroch účtovných období bezprostredne predchádzajúcich analyzovanému účtovnému obdobiu, a

b)     spoločné podniky a subjekty pridružené k spoločnému podniku založené v Slovenskej republike.

Z rozsahu pôsobnosti návrhu zákona sú vylúčené subjekty, ktoré vo všeobecnosti vykonávajú činnosti vo verejnom záujme a nevykonávajú podnikateľskú činnosť (napr. vládne subjekty, medzinárodné organizácie, neziskové organizácie, dôchodkové fondy a investičné fondy alebo investičné subjekty v oblasti nehnuteľností, ak sa nachádzajú na vrchole štruktúry skupiny).

Kedy sa uplatní dorovnávacia daň?

Ak efektívne zdanenie príjmov subjektov skupiny v Slovenskej republike bude pod úrovňou minimálnej sadzby dane 15 %, minimálne zdanenie týchto subjektov sa zabezpečí výberom dorovnávacej dane.

Samotný výpočet efektívnej sadzby dane pre účely posúdenia úrovne zdanenia príslušných subjektov, ako aj dorovnávacej dane, je pomerne komplikovaný a bude v sebe zahŕňať viacero premenných a výnimiek, ktoré špecifikuje samotný zákon.

Zdaňovacie obdobie a súvisiace povinnosti

Zdaňovacím obdobím dorovnávacej dane bude účtovné obdobie, za ktoré hlavný materský subjekt nadnárodnej skupiny podnikov alebo veľkej vnútroštátnej skupiny zostavuje konsolidovanú účtovnú závierku alebo kalendárny rok.

Daňovník bude povinný elektronicky podať správcovi dane:

1. Oznámenie s informáciami na určenie dorovnávacej dane, ktorého formulár bude zverejnený na webovom sídle Finančného riaditeľstva SR, a ktoré bude obsahovať napr. tieto informácie:

  • názov, adresu sídla, identifikačné číslo organizácie, daňové identifikačné číslo, typ daňovníka a jeho postavenie v rámci skupiny,
  • o podnikovej štruktúre skupiny vrátane podielov
  • potrebné na výpočet efektívnej sadzby dane v Slovenskej republike za všetky základné subjekty, ktoré sú súčasťou tej istej skupiny / skupinu spoločného podniku, a dorovnávacej dane každého základného subjektu/ subjektu skupiny, 
  • o rozhodnutiach podávajúceho subjektu podľa tohto zákona.

2. Daňové priznanie

Lehota na podanie oznámenia/ daňového priznania bude do 13 mesiacov po uplynutí príslušného zdaňovacieho obdobia. Za prvé účtovné obdobie, v ktorom skupina bude patriť do rozsahu pôsobnosti tohto zákona, sa uvedená lehota predĺži o tri celé kalendárne mesiace (t.j. na 16 mesiacov). V rovnakej lehote bude dorovnávacia daň splatná.

Lehotu na podanie oznámenia a daňového priznania a zaplatenie dorovnávacej dane nebude možné predĺžiť ani odpustiť jej zmeškanie.

Účinnosť zákona

Návrh zákona je aktuálne predmetom legislatívneho schvaľovania, jeho účinnosť sa však navrhuje od 31. decembra 2023.

To znamená, že prvým subjektom môžu príslušné oznamovacie a podávacie povinnosti vzniknúť v priebehu apríla 2026.

Stiahnite si newsletter

Ak by ste chceli vyššie uvedené zmeny prediskutovať detailnejšie, prípadne posúdiť ich dopad na Vaše podnikanie, sme Vám k dispozícii. Kontakty na našich daňových expertov nájdete nižšie.