Cesta pred nami: Poučme sa z obnovy automobilového priemyslu v Číne

27.04.2020
Čína je prvou krajinou, ktorá obnovila svoju automobilovú výrobu – po vypuknutí pandémie COVID-19, aj keď existujú kultúrne, hospodárske a sociálne rozdiely, tieto skúsenosti by mohli vyjasniť cestu pre Európu a USA.

SPUSTENIE VÝROBY VO SVETE

Po dvoch rokoch recesie poklesla výroba a predaj automobilov vo februári 2020 v Číne o približne 80% v porovnaní s údajmi za rok 2019. V nasledujúci mesiac došlo k miernemu nárastu, keď výroba a predaj klesli o iba 45% v porovnaní s marcom 2019. Časť výrobných a predajných strát mohla byť spôsobená aj skutočnosťou, že na konci januára 2020 čínsky Nový rok vpadol do fázy obmedzenia pohybu. 

Počas tohto obdobia sa dôsledky na priemysel líšili: Zatiaľ, čo sa výroba v mnohých prevádzkach úplne zastavila, čínske výskumné a vývojové centrá spustili svoju činnosť na diaľku po mierne predĺženom novoročnom sviatku a v niektorých prípadoch podliehali iba menším obmedzeniam.

Napriek poklesu zaznamenanému vo februári oživenie nastalo už v rovnakom mesiaci - len niekoľko dní po zablokovaní. V meste Wuhan, ktoré je počiatočným epicentrom vírusu COVID-19, sa v marci obnovila výroba u približne 700 zahraničných a čínskych dodávateľov z automobilového priemyslu. V porovnaní s Čínou sa automobilová výroba v Európe v marci a apríli takmer úplne zastavila približne na štyri týždne a k opätovnému spusteniu dohádzalo - postupne - od polovice apríla. USA a Južná Amerika začali s postupným spustením výroby od začiatku mája. Niektoré spoločnosti oznámili dlhšie prerušenie výroby – Toyota v Brazílii uviedla, že do júna sa výroba nespustí.

V Číne stále existuje nádej, že v ďalších mesiacoch roku 2020 možno dohnať straty vykázané počas fázy obmedzenia pohybu. Pozoruhodne, luxusní nemeckí výrobcovia sa zotavujú z krízy v Číne rýchlejšie ako iné značky. V marci 2020 zaznamenali dvaja nemeckí výrobcovia luxusných áut v Číne pokles predaja len o 15% v porovnaní s predchádzajúcim rokom.

POUČENIE Z OBNOVY V ČÍNE

Podľa J. Salzmanna, Managing partnera Mazars v Číne, musia automobilové spoločnosti, ktoré obnovujú výrobu a predaj do značnej mieri zabezpečiť ochranu zdravia svojich zamestnancov: „Ak je infikovaný jeden zamestnanec, môže to nakoniec viesť k zatvoreniu celej spoločnosti. Tajomstvo rýchlej obnovy Číny je, že prevenciu epidémie berieme veľmi vážne. Okrem primeraného zabezpečenia dostatočného množstva osobných ochranných prostriedkov, ako sú masky a teplomery, je tiež dôležité kontrolovať a sledovať cestovnú a kontaktnú históriu zamestnancov. Spoločnosti musia byť schopné identifikovať zamestnancov s rizikom infekcie a izolovať tých, ktorí môžu byť nakazení.“ Dodržiavanie osobnej hygieny a udržiavanie dostatočnej vzdialenosti na pracovisku musia byť automobilovými spoločnosťami organizované a monitorované.

Vysoký stupeň automatizácie výroby pomáha udržiavať požadované bezpečnostné vzdialenosti.  Udržiavanie vzdialeností však neovplyvňuje len výrobné procesy, ale napríklad aj usporiadanie sedadiel v podnikových jedálňach a v samoobslužných autobusoch, ktoré sa používajú najmä v ázijských a juhoamerických automobilových závodoch. Musí sa tiež regulovať pohyb naprieč výrobnými priestormi, napríklad od brány na pracovisko, ako aj správanie zamestnancov počas prestávok.

Opatrenia, ktoré boli prijaté automobilovými spoločnosťami na obnovenie výroby boli monitorované čínskymi orgánmi. Podľa Svena Ammera, generálneho riaditeľa spoločnosti Böllhoff v Ázii, bolo obnovenie produkcie v Böllhoff bez problémov schválené, pretože rôzne aspekty boli dobre premyslené interným tímom pre krízové riadenie. Okrem toho osobné údaje zamestnancov, ktorí sa vracajú do práce, musia byť nahlásené úradom a návrat každého musí byť schválený. Povolenia však boli vydané rýchlo, hovorí Ammer - v Böllhoff boli spravidla spracované do 24 - 36 hodín. Dokonca aj dnes sa horúčka meria trikrát denne a stav osobného rizika zamestnancov je k dispozícii prostredníctvom aplikácie na sledovanie stavu s jasnou dokumentáciou o výsledkoch. Dodal, že opatrenia, ktoré prijal Böllhoff, boli v Číne také úspešné, že jeho kolegovia v Európe teraz nasledujú príklad, pretože chcú obnoviť výrobu. 

ZABEZPEČENIE DODÁVATEĽSKÉHO REŤAZCA

Okrem zdravia zamestnancov by sa spoločnosti mali zamerať aj na zabezpečenie dodávateľského reťazca. Čína je značne prepojená s globálnym automobilovým priemyslom. Nejde iba o materiály, ale aj o logistiku. Aj keď sa mnoho dodávateľských závodov nachádza v blízkosti výrobcov pôvodných zariadení (OEM), preprava na krátke vzdialenosti musí byť zabezpečená. Keďže počas karantény nebolo možné prekročiť mestské alebo okresné hranice v Číne, Böllhoff prepravil tovar kamiónom na hranice mesta a preložil ich na iný nákladný automobil na druhej strane hranice. Pokiaľ ide o dodávky do Európy, USA a Južnej Ameriky, ktoré sa obvykle uskutočňujú po mori, prešlo mnoho spoločností na leteckú nákladnú dopravu, aby sa dodržali dodacie lehoty. Z krátkodobého hľadiska niektorí dodávatelia zvýšili svoje zásoby, aby zareagovali na zvyšujúci sa dopyt výrobcov pôvodných zariadení.

REAKCIA NA NOVÉ PODMIENKY

Celosvetový francúzsky dodávateľ do automobilového priemyslu Faurecia bol nútený zmeniť svoju každodennú rutinu ako reakcia na šíriaci sa vírus. V súčasnosti prevádzkuje model „bez dotyku“, kde sa  tímy menia medzi dvomi zmenami s časovým odstupom jednej hodiny, aby znížili výskyt infekcie, Yongwei Jiang, viceprezident spoločnosti Faurecia China Operations. Takáto politika umožňuje vedeniu vyplniť, ak je to potrebné, krátkodobú absenciu záložným tímom. Počas karanténnej fázy sa spoločnosti Faurecia podarilo pôsobivou rýchlosťou preniesť výrobu z Wu-chanu do iných výrobných oblastí, čím sa znížili oneskorenia a nedodania. V budúcnosti sa naplánujú nové výrobné zariadenia a procesy, ktoré budú mať flexibilnejšie využitie.

VÝHĽAD DO BUDÚCNOSTI

Aj keď sa v Číne očakáva výrazné dobiehanie, celosvetovému automobilovému priemyslu môže trvať roky, kým sa vráti k predkrízovým objemom. Zatiaľ čo v druhej polovici roku 2020 sa očakáva nižší pokles predaja v porovnaní s predchádzajúcim rokom, priemysel by mohol podstúpiť ďalekosiahle zmeny.

Napríklad Renault nedávno oznámil, že odstupuje zo spoločného podniku s čínskym štátnym výrobcom automobilov Dongfeng a ďalšie známe automobilové spoločnosti by mohli nasledovať Renault. Podľa Salzmanna bude kríza aj naďalej hnacou silou konsolidácie na čínskom automobilovom trhu, ktorý v súčasnosti zahŕňa viac ako 70 OEM, najmä miestnych, a takmer 500 projektov a začínajúcich firiem iba v oblasti elektronickej mobility.

„Covid-19 by mohol mať rôznorodý a dlhodobý vplyv na globálny automobilový priemysel,“ predpovedá Dr. Christian Back, globálny riaditeľ automobilového priemyslu v Mazars. Automobilový priemysel sa už desaťročia zameriava na optimalizáciu prevádzkového kapitálu. To, čo sa považovalo za optimálne z hľadiska financovania a úsporného manažmentu, v súčasnosti prehodnocuje mnoho automobilových spoločností z hľadiska výrobných kapacít. Dodávateľské reťazce sú silne kontrolované výrobcami OEM a je potrebné zistiť, do akej miery budú výrobcovia OEM teraz tlačiť k väčšej regionalizácii dodávateľských reťazcov s cieľom znížiť závislosť od medzinárodných partnerov. Dôsledky globálnych kríz a zastavenie celosvetovej výroby však nemožno týmto spôsobom vyriešiť, dodáva. Niektorí OEM v súčasnosti prehodnocujú svoje stratégie dodávok: potenciálne prechádzajú z jedného dodávateľa na komponent na dvoch alebo viacerých dodávateľov pre každý komponent. Vďaka tomu by boli výrobcovia OEM lepšie pripravení v prípade ďalších výpadkov výroby a nedostatku jednotlivých dodávateľov.

Skúsenosti nadobudnuté počas pandémie COVID-19 by mohli automobilovému priemyslu priniesť nové príležitosti. Cestujúci by mohli opäť čoraz viac uprednostňovať individuálne dopravné možnosti, pretože používanie verejnej dopravy je spojené s vyšším rizikom infekcie. Alebo by sa mohli dožadovať o zavedenie nových výrobkov do auta, ako napríklad antivírusové funkcie ako súčasť klimatizačného systému. Okrem toho je tu krátkodobé rozšírenie bezkontaktného online predaja nových vozidiel - približovanie tradičných značiek bližšie k Teslovmu prístupu.

Napriek neistote týkajúcej sa smeru automobilového priemyslu existuje dôvod byť optimistický, pretože reštartuje výrobu a hýbe sa tak, aby uspokojil dopyt zákazníkov. Yongwei Jiang sa pozerá na budúcnosť pozitívne a verí, že nájdeme úplnú rovnováhu medzi zdravím ľudí a hospodárskym rastom. Isté je, že čokoľvek sa stane v Číne, zvyšok sveta to bude sledovať.