Obnova Automobilového Priemyslu: Globálne Odpovede

15.05.2020
Celosvetový automobilový priemysel sa postupne vyrovnáva s následkami ktoré spôsobila pandémia COVID-19 a začína sa pomaly vracať do práce. Opýtali sme sa odborníkov z Mazars v siedmych krajinách na vplyv vírusu v tomto odvetví, na vládne opatrenia a na ich názory čo bude nasledovať.

Aký vplyv má pandémia COVID-19 na automobilový priemysel v oblasti, v ktorej sa nachádzate – najmä vplyv na obrat, zatvorenie tovární a obchodných zastúpení?

Bezprecedentne nízka úroveň výroby – Paulo Misse & Franciane Moraes, Mazars v Brazílii

Podľa brazílskej Národnej asociácie výrobcov motorových vozidiel (Anfavea) bol začiatok mesiaca marec pre domácu produkciu silný, ale zatvorenie tovární v druhej polovici mesiaca viedlo k poklesu výroby takmer o 90%. To isté platí aj pre tržby: pred pandémiou sa predaj zvýšil o 9% v porovnaní s rokom 2019. Následné prerušenie však malo za následok pokles o 8%.

Apríl 2020 bol bezprecedentným minimom: od roku 1957 neexistoval mesiac v automobilovom priemysle s tak nízkou produkciou. Podľa Anfavea bolo vyrobených len 1847 vozidiel vrátane automobilov, ľahkých úžitkových vozidiel, nákladných automobilov a autobusov. Je to pokles o 99% v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom a pokles o 99,4% v porovnaní s aprílom minulého roka.

Zraniteľnosť v globálnom dodávateľskom reťazci – Akhil Pura, Mazars v Indii

Rok 2020 sa už považoval v Indii za rok s nízkym dopytom – zastavenie výroby to ešte zhoršilo. Doma spotrebitelia odložili nákup vozidiel z dôvodu ekonomickej neistoty a nemožnosti nakupovať v predajniach, zatiaľ čo v zahraničí sa vývoz spomalil v dôsledku globálneho odstavenia a spomalenia na kľúčových trhoch. Zatvorenie závodov OEM v USA a Európe bude mať vplyv na vývoz súčiastok do automobilov z Indie.

Tento scenár predpokladá  pokračovanie tvorby zásob pre subjekty orientované na vývoz, čo povedie k zvýšeniu cyklov prevádzkového kapitálu. Okrem toho odklad platieb oznámený niektorými výrobcami OEM spolu s fixnými režijnými nákladmi povedie k zvýšeniu požiadaviek na prevádzkový kapitál v oblasti autopríslušenstiev, čo predstavuje riziko pre menšie subjekty, ktoré majú obmedzenú likviditu a finančnú flexibilitu.

Továrne boli zatvorené od 24.marca do 3.mája a bolo ich možné znovu otvoriť až 4.mája. Všetky obchodné zastúpenia boli zatvorené od 24.marca. Niektoré obchodné zastúpenia mohli po vyhodnotení rizika opäť otvoriť 4.mája.

Ako pomohla vláda firmám v automobilovom priemysle vyrovnať sa s krízou? Aké iniciatívy boli spustené?

Politická debata o získaných príspevkoch – Dr. Christian Back, Mazars v Nemecku

Nemecká vláda diskutuje o mnohých opatreniach na zamedzenie škôd spôsobených v automobilovom priemysle. „Grant na nákup“ – priame zníženie nákupnej ceny za nové autá, ktoré preplatí vláda – sú v súčasnosti predmetom politickej diskusie v oboch politických táboroch. Na jednej strane existujú obavy, že granty by uprednostňovali skôr súkromnú než verejnú dopravu a nie sú dostatočne zamerané na ekologické technológie. Na druhej strane, približne 450 000 pracovných miest je v nemeckom automobilovom priemysle ohrozených, preto je požiadavka na granty na nákup bez ohľadu na predmetnú technológiu – konkrétne naftové alebo benzínové motory.

Nemecká vláda však o týchto grantoch nerozhodne skôr ako začiatkom júna. Automobilový priemysel kritizoval pozastavenie rozhodnutia o grantoch na kúpu nových automobilov, pretože zákazníci môžu s kúpou počkať pokiaľ sa diskusie neukončia, zatiaľ čo priemysel potrebuje zvýšený dopyt zákazníkov.

Okrem toho nemecká vláda poskytla daňové a peňažné výhody, rozšírenie krátkodobej práce ako aj neobmedzený objem pôžičiek na podporu spoločností všetkých veľkostí, zamestnávateľov a zamestnancov v Nemecku, ale nie osobitne určených pre automobilový priemysel.   

Ochranné programy pre malých aj veľkých – Jeremy Rice, Mazars v USA

V USA došlo k úplnému odstaveniu automobilového priemyslu. Uzatváranie prvých závodov sa začalo koncom marca a všetky výrobné zariadenia boli zatvorené do začiatku apríla. Žiadne závody neboli otvorené počas prvého májového týždňa 2020. Existuje niekoľko programov na pomoc spoločnostiam počas krízy, ale výhody sú obmedzené pre veľkých výrobcov automobilov a dodávateľov náhradných dielov.

Na rozdiel od recesie v rokoch 2008/2009 pomoc pre automobilky nie je pravdepodobná. Jedným z hlavných programov pre malé podniky bol prijatý zákon o ochrane miezd, ktorý poskytuje odpustiteľné pôžičky spoločnostiam s 500 a menej zamestnancami, ak sa tieto príjmy z pôžičky použijú na mzdy, nájom a iné služby počas ôsmych týždňov po poskytnutí pôžičky.

Pre väčšie spoločnosti existuje určitá úľava v podobe zníženej a odloženej dane zo mzdy za mzdy vyplatené počas krízy.  Aj keď je to užitočné, často to nestačí nahradiť vzniknuté straty. Okrem toho boli vyčlenené peniaze na program nezamestnanosti, ktorý poskytuje viac peňazí a na dlhšiu dobu tým, ktorí prišli o zamestnanie alebo boli prepustení počas krízy.

Automobilový priemysel v súčasnosti lobuje s vládou s cieľom poskytnúť spotrebiteľom ďalšie stimuly, aby  sa zvýšil dopyt. Zatiaľ však nič nebolo formálne oznámené.

Oslobodenie a zníženie nákladov pre podniky – Helena Mao, Mazars v Číne

Továrne sa znovu otvárajú a priemysel sa v Číne obnovuje. Vláda zaviedla nasledovné daňové stimuly pre obnovu:

  • Dovážané materiály darované na prevenciu a kontrolu epidémie sú oslobodené od dovozných ciel, DPH a spotrebnej dane.
  • Peňažné prostriedky a tovar darovaný podnikmi a jednotlivcami na prevenciu a kontrolu epidémie sa môžu z dane odpočítať v plnej výške
  • Maximálne obdobie prenesenia vzniknutých strát sa v roku 2020 predĺži z piatich na osem rokov.

Ostatné pravidlá sa líšia v závislosti od regiónu, ale ak si vezmeme Šanghaj ako príklad, podniky majú prístup k:

  • Predĺžená platba príspevkov na sociálne zabezpečenie na tri mesiace po skončení pandémie (dátum nie je ešte stanovený a odkladá sa úprava základu príspevkov na sociálne zabezpečenie z 1.apríla na 1.júla).
  • Sadzba poistného na zdravotné poistenie zamestnancov (vrátane poistenia v materstve) platené podnikmi sa dočasne znižuje (z 10,5% na 5,25% za február – jún a potom od júla – decembra zvyšuje na 10%).
  • Oslobodenie a zníženie dôchodku, nezamestnanosti, úrazového poistenia. V prípade veľkých podnikov sa od februára do apríla 2020 zníži o 50% (v súčasnosti 16,66% - 18,02% po znížení 8,33% na 9,01%). Zatiaľ čo pre stredné, malé a mikro-podniky je celková výnimka od februára do júna 2020.  

Pokiaľ ide o podporu finančných úverov, poskytované sú zľavy na úrokové sadzby pôžičiek až do výšky 50% súčasnej trhovej sadzby na podporu podnikov v odvetviach, ktoré sú epidémiou ťažko zasiahnuté.

Zaviedla vláda nejaké širšie ekonomické opatrenia, ktoré pomôžu automobilové priemyslu?

Štátne pôžičky – Louis Burns, Vesko Petkov, Mazars vo Veľkej Británii

Vláda vo Veľkej Británii odložila platbu DPH do konca júna 2020; podniky potom budú musieť do konca daňového roka 2020-21 (pravdepodobne do konca daňového roka spoločnosti v marci, apríli alebo máji 2021) vyrovnať všetky záväzky, ktoré sa nahromadili počas obdobia odkladu. Odklad sa automaticky uplatňuje a podniky oň nemusia žiadať. Refundáciu DPH bude vláda realizovať ako obvykle. Medzi ďalšie relevantné opatrenia patria:

  • Čas na zaplatenie všetkých daní, napríklad daň z príjmu právnických osôb, čistý príjem a DPH môžu byť dohodnuté ak sú spoločnosti v dočasnej finančnej tiesni kvôli COVID-19;
  • Program na udržanie pracovných miest počas korona krízy, ktorý vypláca až 80% mzdy zamestnancov, ktorí by inak mohli byť prepustení, až do 2500 GBP mesačne. Zamestnanci na nútenej dovolenke nemôžu pre spoločnosť vykonávať žiadnu prácu.

Pokiaľ ide o dostupné finančné prostriedky:

  • Existuje úver na prerušenie podnikania spoločnosti pre tých s obratom do 45 miliónov GBP. 80% vládna záruka, vláda vyplatí správne poplatky a úroky za daný rok;
  • Rovnaká pôžička je k dispozícii pre podniky s obratom do 500 miliónov GBP – s 80% vládnou zárukou a komerčnými úrokovými sadzbami
  • Pre väčšie podniky je tiež k dispozícii schéma financovania počas  obdobia korona krízy.

Stimuly v procese rokovania – Grégory Derouet, Pauline Blachere, Mazars vo Francúzsku

Výrobcovia sa vo Francúzsku od konca apríla postupne rozbiehajú s novými sociálnymi dištančnými opatreniami. Pokiaľ ide o vládne opatrenia, z dôvodu ekonomických ťažkostí spôsobených obmedzením sa predĺžil ekologický bonus za rok 2019 pre spoločnosti o tri mesiace. Opatrenia pre jednotlivcov by mohli mať podobnú podobu.

Je známe, že vo Francúzsku minister hospodárstva zvažuje daňové stimuly na podporu automobilového priemyslu vrátane:

  • Podpory nákupu elektrického alebo hybridného vozidla s cieľom oživiť hospodárstvo a rast a súčasne podporiť trvalo udržateľný ekologický rast.
  • V krátkom čase, stimulácia dopytu na zníženie zásob a opätovné získanie obratu s prémiou za nákup, t. j. suma zaplatená štátom za zníženie ceny vozidiel, ktorá by mohla byť založená na súčasnom systéme prémií za prevod, ktorý by sa rozšíril na všetky typy motorov, pokiaľ sú šetrné k životnému prostrediu.
  • Je dôležité poznamenať, že všetky tieto opatrenia by mohli znamenať povinnosť premiestniť niektoré závody alebo činnosti do Francúzska.

Minister neočakáva žiadne nové opatrenie skôr ako v septembri, ale automobilové združenia žiadajú o prijatie opatrení už v júni alebo júli.

Viac informácií o obnovení automobilového priemyslu nájdete v našom článku o reštartovaní v Číne.

Dokument

Reštart automobilového priemyslu