Ako 5G vytvára novú éru pre mobilitu

Technológia piatej generácie umožňuje mobilným zariadeniam spracovať viac údajov rýchlosťou blesku. V krátkodobom horizonte to znamená lepšiu funkcionalitu a rýchlejšie sťahovanie, streamovanie a hranie hier cez mobil. V dlhodobom horizonte vďaka tomu prepojené vozidlá a samo-jazdiace autá získajú v reálnom čase prístup k informáciám o tom, ako jazdiť ekologickejšie, no mobilite to prinesie aj mnohé iné pokroky.

Pokiaľ ide o telekomunikačnú infraštruktúru, technológia 5G sa stala predmetom ešte väčšej kontroverzie ako zvyčajne. Niektorí konšpirátori ju obviňujú zo šírenia koronavírusu, iní ju vinia zo zabíjania vtákov a rastlín. Hoci tieto tvrdenia nie sú podložené dôkazmi, samotný fakt, že sa tak rýchlo ujali, poukazuje na potrebu lepšieho chápania tejto technológie, jej účelu a potenciálu. 

Vďaka masívnemu presunu na prácu z domu počas pandémie sa milióny ľudí zoznámili so stavom telekomunikačnej infraštruktúry. Dnešné 3G a 4G siete sa spomalia, keď sa viacero používateľov naraz prihlási na video hovor, posiela veľké súbory, streamuje video alebo hrá hry. 5G je teda obrovským krokom vpred v oblasti konektivity. Umožňuje rýchle a spoľahlivé toky údajov, čo môže pomôcť autonómnym autám, inteligentným mestám a plne prepojeným uliciam a vozidlám.

Ako sme objasnili v našej správe „Budúcnosť telekomunikačných firiem: ako vyhrať v boji o zákaznícku skúsenosť“, presun na 5G nie je len rozsahovou zmenou, ale aj druhovou zmenou. „Umožní extrémne nízku latenciu – časové úseky medzi odoslaním a prijatím signálu,“ vysvetľuje Julien Huvé, riaditeľ pre telekomunikačné služby v spoločnosti Mazars. „5G uľahčí dokonale synchronizovanú online spoluprácu a vytvorí tiež príležitosti pre živé koncerty, divadelné predstavenia a akékoľvek ďalšie umelecké počiny, kde umelci musia precízne spolupracovať.“ Ponúka tiež možnosť lepšej hustoty pripojenia, čo je nevyhnutné pre rozvoj služieb internetu vecí (IoT), kde zabudované senzory a vysielače umožňujú predmetom medzi sebou komunikovať. Zvýši tiež bezpečnosť odosielania údajov.

Prepojené vozidlá – ekologickejšie a bezpečnejšie samo-jazdiace autá

Keď bude 5G technológia plne prevádzkyschopná, trh s prepojenými vozidlami bude pravdepodobne najsľubnejším rastúcim odvetvím v rámci IoT a mobilným operátorom, automobilkám aj výrobcom súvisiacich technológií poskytne ohromné príležitosti. Podľa spoločnosti Ericsson bude do roku 2025 na cestách jazdiť približne 500 miliónov prepojených áut a do roku 2030 sa hodnota služieb súvisiacich s prepojenými vozidlami pravdepodobne vyšplhá na desiatky miliárd dolárov.

Vďaka tomu sa tiež môže zvýšiť udržateľnosť mobility. Bosch odhaduje, že do roku 2025 by sme sa vďaka prepojeným autám vyhli takmer 400 000 tonám emisií oxidu uhličitého, čo sú ročné emisie 45 000 domácností, a to najmä vďaka účinnému využitiu paliva vzhľadom na rýchlejšie nájdenie parkovacieho miesta a minimalizáciu návykov, pri ktorých sa palivo využíva neefektívne. Môže sa tiež zvýšiť bezpečnosť šoférovania, znížiť počet nehôd a obetí na životoch.

Najfuturistickejšie použitie 5G je však iné. „5G je technológia potrebná na to, aby sme mohli začať pracovať na samo-jazdiacich autách,“ vysvetľuje Huvé.

„Jednou z výziev autonómneho riadenia je fakt, že auto musí uskutočniť množstvo úloh, ktoré aktuálne robí vodič,“ vysvetľuje Grégory Derouet, partner a jeden z riaditeľov pre automobilové služby v Mazars. Šoféri musia neustále brať do úvahy veľké množstvo vizuálnych, sluchových a zmyslových informácií o doprave okolo nich, napríklad nebezpečenstvá na ceste a premávku, ale musia tiež sledovať fungovanie samotného auta, napríklad kontrolky na palubnej doske, alebo mať cit pre preraďovanie. Musia vedieť zareagovať na širokú škálu stimulov v reálnom čase. Ak chceme, aby toto všetko za šoféra robilo auto, potrebujeme, aby sa veľké objemy údajov dali presúvať bezchybne a rýchlo. „5G umožňuje tieto veľké toky údajov, aby ľudia aj všetky systémy mohli komunikovať,“ vysvetľuje Derouet. 

V súčasnosti tieto signály prebiehajú len medzi vodičom a jeho okolím. Samo-jazdiace vozidlá odstránia len jednu časť systému – vodiča –, no nahradia ho mnohými novými časťami. Údaje budú prúdiť medzi autami navzájom, ale aj medzi autom a jeho okolím. „Ak auto o 100 metrov ďalej havarovalo a auto za ním muselo prudko zabrzdiť,“ vysvetľuje Derouet, „tieto dve autá na to budú môcť upozorniť ostatné autá v okolí, aby vedeli primerane zareagovať. Na to je však potrebné, aby medzi mnohými autami súčasne prebehla okamžitá výmena údajov. Odmenou je však oveľa bezpečnejšie cestovanie a menej nehôd.“ Vďaka tomu si tiež autá budú môcť jednoducho vymieňať informácie s cestnou infraštruktúrou, napríklad so semaformi či vozovkami napojenými na internet vecí.

Toto všetko však stojí na predpoklade, že sieť bude schopná zvládnuť túto záťaž, a práve na to slúži 5G.

Autonómne vozidlá tiež prinášajú nové problémy súvisiace s verejnou politikou, napríklad kto zaplatí poistku alebo kto je z právneho hľadiska zodpovedný, ak auto bez vodiča havaruje. Na to, aby sa technológie autonómneho riadenia rozšírili, budeme potrebovať jednoznačné odpovede nielen na tieto otázky. 5G môže pomôcť verejným orgánom riešiť tieto problémy, keďže bude ľahšie sledovať údaje. Výsledkom môže byť jednoduchšie určenie zodpovednosti, lepšie vyhodnotenie incidentov a jednoduchšie stanovenie právnej zodpovednosti.

Ako 5G zmierni uhlíkovú stopu mobility

5G môže posilniť udržateľnosť systémov mobility. Ak chceme v súčasnosti prejsť z bodu A do bodu B čo najudržateľnejšie, nemusíme celkom presne vedieť, ako to urobiť. Napríklad predpokladáme, že jazda na bicykli je uhlíkovo efektívnejšia než Uber a zdieľaný Uber je efektívnejší než jazda osamote. No ľudia si zvyčajne nevyhľadávajú skutočné údaje o emisiách, keď využívajú kombináciu dopravných prostriedkov pri presune po meste.

„5G zjednoduší kombinovanie rôznych typov mobility, napríklad hromadnej a individuálnej dopravy,“ vysvetľuje Huvé. „Až keď budú údaje o jednotlivých dopravných možnostiach a súvisiacich emisiách vždy k dispozícii, verejné, agregované a dostupné, budú môcť jednotlivci prijať lepšie a informované rozhodnutia.“ Mnohé z týchto rozhodnutí sa uskutočnia až v danom momente v oblastiach, kde pravdepodobne nebude dostupná wifi, napríklad na diaľnici alebo na lokálnej ceste, takže sa budú spoliehať na sieť, ktorá dokáže okamžite spracovať vyššiu záťaž v podobe veľkého objemu údajov.“

Služby zdieľanej mobility budú vďaka 5G dostupnejšie. „V poslednom čase sme v niektorých mestách zaznamenali vzostup zdieľaných elektrických bicyklov, áut, kolobežiek a ďalších prostriedkov,“ uviedol Derouet. „Nie je jednoduché zabezpečiť, aby všetky tieto prostriedky mobility koexistovali bezpečne a efektívne, no 5G ponúka nové vzrušujúce možnosti.“

Ako hovorí Huvé, prísľub mobilných zariadení poháňaných 5G otvára dvere mnohým ďalším inováciám. „V budúcnosti môžeme očakávať rozšírené zdravotnícke či realitné služby. Ktovie, čo to prinesie pre mobilitu? O pár rokov budú existujúce služby premenlivejšie a umožnia nám vkročiť do novej éry mobility.“