Lex korona - balík daňových opatrení

21.05.2020, 13:00
Vláda SR v spolupráci s Ministerstvom financií SR priniesla novelu č. 120/2020 Z. z. (ďalej aj ako „Novela č. 3“), ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z., v ktorom bol predstavený balík daňových opatrení v súvislosti so šírením nového vírusu COVID-19. Národná rada SR schválila tento vládny návrh Novely č. 3 zákona dňa 13.05.2020. V zbierke listín bol zverejnený dňa 20.05.2020.Týmto dňom nadobúda aj účinnosť.
Zákon č. 67/2020 Z. z. bol už zmenený a doplnený zákonom č. č. 96/2020 Z. z. (ďalej aj ako „Novela č.2“), ktorej zmeny sú účinné od 25.4.2020. Novela č. 2 je rovnako zohľadnená v našom príspevku.
Nariadenie vlády č. 104/2020 Z.z. o rozsahu a osobitných podmienkach uplatňovania opatrení v oblasti dane z príjmov súvislosti s pandémiou účinné dňom 30.04.2020 prináša možnosť platiť preddavky na daň z príjmov podľa daňového priznania za zdaňovacie obdobie 2019 alebo zdaňovacie obdobie 2018 a to podľa toho, ktorá možnosť je pre daňovníka výhodnejšia.

Prinášame Vám zmeny a doplnenia zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 so zohľadnením všetkých súvisiacich noviel zákona, ktoré sa týkajú nových opatrení v oblasti dani z príjmov právnických osôb.

Lehota na podanie daňového priznania k dani z príjmov

Posunutie zákonných lehôt pre podanie daňového priznania (ďalej aj ako „DP“) k dani z príjmov v prípade, že posledný deň lehoty na podanie uplynie počas obdobia pandémie. Obdobie trvania pandémie je pritom stanovené na obdobie od 12.3.2020 až do konca kalendárneho mesiaca, kedy vláda SR odvolá mimoriadnu situáciu.

Lehota sa automaticky predlžuje do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci v ktorom obdobie pandémie skončí. V rovnakej lehote je daňovník, platiteľ dane alebo dedič povinný daň z príjmov aj zaplatiť.

V praxi to znamená, že ak napr. vláda SR vyhlási skončenie obdobia pandémie spôsobenej vírusom COVID-19 dňa 31. júla 2020, lehota na podanie daňového priznania a splatnosť dane bude dňa 31. augusta 2020. 

Konkurz a likvidácia

Osobitná úprava sa týka aj daňovníkov v konkurze alebo v likvidácii ak posledný deň lehoty na podanie DP pripadne na obdobie pandémie. Aj v tomto prípade sa lehota na podanie daňového priznania predĺži do konca mesiaca nasledujúceho po mesiaci, kedy bolo obdobie pandémie ukončené.

Oznámenie o predĺžení lehoty na podanie daňového priznania

Daňovníci aj naďalej môžu využiť inštitút predĺženia lehoty na podanie DP na základe podaného oznámenia. Predĺženie je možné najviac o tri, resp. pri príjmoch zo zahraničia o šesť kalendárnych mesiacov od pôvodnej lehoty. Daňovníci v oznámení uvedú novú lehotu, ktorá končí najneskôr posledný deň kalendárneho mesiaca, v ktorom podajú daňové priznanie, a v tejto novej lehote je daň aj splatná.

____________________________________________

Príklad:

Daňovník, právnická osoba, má zdaňovacie obdobie hospodársky rok končiaci 31. marca 2020. Lehota na podanie daňového priznania a úhradu dane by bola 30. júna 2020. Daňovník si podaním oznámenia správcovi dane môže predĺžiť lehotu o 3 kalendárne mesiace, t. j. do 30. septembra 2020.

Ak by daňovník nemal možnosť predĺženia lehoty a pandémia by skončila v júli 2020, bol by povinný daňové priznanie podať a daň uhradiť v lehote do 31. augusta 2020.

Oznámenie je tento daňovník povinný podať posledný deň mesiaca nasledujúce po mesiaci skončenia obdobia pandémie t.j. do 31. augusta 2020.

____________________________________________

Konkurz a likvidácia

Na daňovníka v konkurze alebo v likvidácii sa možnosť predĺženia lehoty formou oznámenia nevzťahuje. Takýto daňovník však aj naďalej môže správcu dane o predĺženie lehoty požiadať. Žiadosť je potrebne podať najneskôr 15 dní pred uplynutím lehoty na podanie DP.

Daňovníci ktorí už oznámenie o predĺžení lehoty na podanie daňového priznania podali

Dôležité je tiež upozorniť, že posunutie zákonnej lehoty sa vzťahuje aj na daňovníkov, ktorí už oznámenie o predĺžení lehoty na podanie DP podali. Ide napríklad o daňovníkov, ktorí si predĺžili lehotu na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2019 na 30. jún 2020. Za predpokladu ukončenia obdobia pandémie v júli 2020 sa lehota na podanie daňového priznania ako aj úhradu dane automaticky posúva na 31. august 2020, bez ohľadu na predĺženú lehotu uvedenú v podanom oznámení alebo v žiadosti.

Poukázanie podielu zaplatenej dane

Posun lehoty na podanie daňového priznania automaticky znamená aj posun asignácie podielu dane v prospech prijímateľov podielu zaplatenej dane.  V daňovom priznaní podanom v tejto posunutej zákonnej lehote môže daňovník poukázať aj podiel zaplatenej dane po splnení všetkých zákonných podmienok.

Čo sa týka zamestnancov, ktorým ročné zúčtovanie dane vykonal zamestnávateľ, títo predkladajú správcovi dane vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane z príjmu najneskôr posledný deň druhého mesiaca po skončení pandémie.

Zákon upravuje len špeciálnu lehotu na podanie vyhlásenia o poukázaní podielu zaplatenej dane a potvrdenia o zaplatení dane. Podmienky a spôsob sa aj naďalej posudzujú podľa platného zákona o dani z príjmov.

Prijímatelia podielu zaplatenej dane môžu nielen počas obdobia pandémie, ale až do konca roka 2021 použiť finančné prostriedky získané z asignácie dane aj na pomoc pri zmiernení negatívnych dôsledkov pandémie bez ohľadu na skutočnosť, či sa takáto činnosť považovala alebo nepovažovala za predmet ich činnosti. 

____________________________________________

Príklad:

Občianske združenie má v predmete činnosti uvedené podpora a rozvoj športu. V máji 2019 získalo podiel zaplatenej dane, ktorý je podľa § 50 ods. 11 ZDP povinné použiť do konca roka 2020. Avšak, v prípade, že občianske združenie nepoužilo všetky finančné prostriedky na podporu a rozvoj športu, v období od 12.03.2020 do skončenia pandémie môže tieto prostriedky použiť aj na zmiernenie negatívnych následkov pandémie.

Zároveň, s cieľom zmierniť následky pandémie Novela č. 2 stanovuje posunutie lehoty pre použitie finančných prostriedkov získaných z asignácie dane z príjmov aj za rok 2018, ktoré boli prijímateľom poukázané v roku 2019, o jeden kalendárny rok, t. j. do konca roka 2021. V nadväznosti na uvedenú úpravu lehoty na použitie prostriedkov z podielu zaplatenej dane dochádza tiež k posunutiu lehoty na zverejnenie presnej špecifikácie použitia podielu zaplatenej dane z príjmov prijatého v roku 2019 do konca mája 2022.

____________________________________________

Novela č. 3 umožňuje poukázanie podielu zaplatenej dane správcom dane nasledovne:

  • Ak lehota na podanie daňového priznania (FO aj PO) bola 31. marca 2020, a zároveň bolo daňové priznanie v tejto lehote aj podané, v takomto prípade správca dane poukáže podiel zaplatenej dane do 31. júla 2020. 

Podiel zaplatenej dane sa poukáže len v prípade, že budú splnené všetky podmienky stanovené v § 50 ods. 6 Zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov vrátane neexistencie daňového nedoplatku v lehote 15 dní po 31.3.2020. v sume vyššej ako 5 EUR

  • Správca dane poukáže podiel zaplatenej dane do 31. augusta 2020 v prípade, že zamestnanec podal vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane na tlačive podľa osobitného predpisu zákona o dani z príjmov do 30. apríla 2020.
  • V prípade daňovníkov uplatňujúcich hospodársky rok, u ktorých lehota na podanie daňového priznania uplynie v období pandémie, a v tejto lehote je daňové priznanie aj podané, správca dane podiel zaplatenej dane poukáže do troch mesiacov od uplynutia lehoty.

____________________________________________

Príklad:

Daňovník, ktorého zdaňovacím obdobím je hospodársky rok končiaci vo februári 2020 má posledný deň lehoty na podanie daňového priznania 31.mája 2020, a v tejto lehote daňové priznanie aj podá vrátane vyhlásenia o poukázaní podielu zaplatenej dane. V tomto prípade správca dane poukáže podiel zaplatenej dane do 31. augusta 2020 (postupuje sa podľa písmena c)).

Obdobne sa postupuje v prípade daňovníka, ktorého zdaňovacím obdobím je hospodársky rok a ktorý oznámil predlženie lehoty na podanie daňového priznania, pričom táto predĺžená lehota uplynie počas obdobia pandémie.

Daňovníkovi, ktorého zdaňovacím obdobím je hospodársky rok a ktorému na základe oznámenia o predlžení lehoty na podanie daňového priznania (o 6 mesiacov) uplynie posledný deň lehoty na jeho podanie 31 marca 2020, správca dane poukáže podiel zaplatenej dane do 31. júla 2020 (postupuje podľa písmena a)).

____________________________________________

Ak po poukázaní podielu zaplatenej dane z príjmov podá daňovník opravné daňové priznanie (vyhlásenie), v ktorom uvedie nižšiu daňovú povinnosť v porovnaní s riadnym daňovým priznaním, rozdiel v poukázanej dani bude kompenzovaný s preplatkom daňovníka uvedenom v opravnom daňovom priznaní.

Ak daňovník podá:

  • opravné daňové priznanie v období od 1. apríla 2020 do 31. júla 2020
  • opravné vyhlásenie od 1. mája 2020 do 31. augusta 2020

t.j. pred tým, ako správca dane podiel dane poukáže oprávneným príjemcom, má sa za to, že lehota na podanie riadneho daňového priznania nebola dodržaná a správca dane bude podiel dane poukazovať oprávneným príjemcom až po ukončení mimoriadnej situácie.

Preddavky na daň z príjmov

Ďalším opatrením na zmiernenie následkov pandémie je možnosť neplatenia preddavkov na daň z príjmov právnickej osoby, ktoré sú splatné v období pandémie. Neplatenie je možné realizovať za preddavkové obdobie bezprostredne nasledujúce po období, v ktorom daňovníkovi poklesli tržby najmenej o 40 % v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho kalendárneho roka 2019 resp. rovnakým obdobím hospodárskeho roka.

____________________________________________

Príklad:

  • Mesačný platiteľ preddavkov

Ak u daňovníka, ktorý je platiteľom mesačných preddavkov dôjde k poklesu tržieb za apríl 2020 vo výše 40 % a viac v porovnaní s tržbami dosiahnutými za kalendárny mesiac apríl 2019, môže využiť inštitút neplatenia preddavkov v mesiaci máj 2020.

  • Štvrťročný platiteľ preddavkov – hospodársky rok

V prípade, že daňovník je platiteľom štvrťročných preddavkov, je potrebné v príslušnom štvrťroku porovnať úhrn tržieb za tri mesiace, s úhrnom tržieb dosahovaných za rovnaké tri mesiace predchádzajúceho roka 2019.

Príklad:

Daňovník, ktorého zdaňovacím obdobím je hospodársky rok, je povinný platiť štvrťročné preddavky napr. za mesiace máj, jún a júl 2020, ktoré sú splatné do 31. júla 2020. Daňovník bude porovnávať výšku tržieb dosiahnutých za mesiace február, marec, apríl 2020 s tržbami dosiahnutými v mesiacoch február, marec a apríl 2019.

____________________________________________

Neplatenie preddavkov si daňovník uplatní na základe podania vyhlásenia o splnení podmienok príslušnému správcovi dane. Podanie je povinný urobiť elektronicky najneskôr 15 dní pred uplynutím lehoty splatnosti príslušného preddavku na daň z príjmov.

Možnosť neplatenia preddavkov na daň z príjmov sa prvýkrát uplatní na preddavky na daň z príjmov splatné v mesiaci máj 2020.

Zákon umožňuje neplatenie preddavkov na daň aj daňovníkovi, ktorému správca dane určil rozhodnutím platenie preddavkov inak.

____________________________________________

Príklad:

Daňovníkovi (mesačnému platiteľovi preddavkov) vydal správca dane rozhodnutie o platení preddavkov inak na mesiace apríl, máj a jún 2020. Daňovník následne zistí, že tržby dosiahnuté za apríl 2020 poklesli o viac ako 40 % v porovnaní s aprílom 2019. Aj napriek prijatému rozhodnutiu môže na základe podaného vyhlásenia využiť možnosť neplatenia preddavkov na daň za mesiac máj 2020.

____________________________________________

Tržbami sa na účely splnenia podmienky pre neplatenie preddavkov na daň z príjmov rozumejú:

  • Výnosy u daňovníka účtujúceho v sústave podvojného účtovníctva a u daňovníka, ktorý výsledok hospodárenia vykazuje v individuálnej účtovnej závierke podľa medzinárodných štandardov pre finančné výkazníctvo,
  • Príjmy z predaja výrobkov, tovarov a služieb po odpočítaní zliav u daňovníka účtujúceho v sústave jednoduchého účtovníctva, u daňovníka, ktorý vedie daňovú evidenciu, a u daňovníka, ktorý vedie evidenciu o uplatnení paušálnych výdavkov.

V Novele č. 2 nie je osobitne stanovená lehota na vyrovnanie preddavkov. Z toho vyplýva, že daňovník ich vyrovná v lehote na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2020.

V zmysle Nariadenia má daňovník možnosť platenia preddavkov na daň z príjmov vypočítaných podľa daňového priznania za zdaňovacie obdobie 2019 podaného v období od 1. januára 2020 do skončenia obdobia pandémie za splnení nasledovných podmienok:

  • posledný deň lehoty na podanie daňového priznania uplynie počas obdobia pandémie,
  • výška preddavku vypočítaná podľa daňového priznania za zdaňovacie obdobie 2019 je nižšia ako výška preddavku vypočítaného podľa daňového priznania za zdaňovacie obdobie 2018; uvedené sa týka už preddavkov splatných k 30. 04. 2020.

V prípade, že daňovníkovi z podaného daňového priznania za kalendárny rok 2019 vyšlo platenie preddavkov vo vyššej sume, tento daňovník bude platiť preddavky naďalej podľa daňového priznania podaného za kalendárny rok 2018 a to až do uplynutia lehoty pre podanie daňového priznania za rok 2019, t.j. do konca mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie.

Uvedená úprava sa netýka obdobia (mesiaca, štvrťroka), na ktoré už daňovník podal vyhlásenie, na základe ktorého si uplatnil právo na neplatenie preddavkov z dôvodu poklesu tržieb v určenom období o 40 %, a tiež sa netýka daňovníkov, ktorí platia preddavky na základe rozhodnutia správcu dane o platení preddavkov inak.

V prípade, že daňovník už preddavok splatný v mesiaci apríl 2020 zaplatil a z daňového priznania za rok 2019 vyšla suma platenia preddavkov nižšia ako z daňového priznania za rok 2018, môže správcu dane požiadať o vrátenie rozdielu v súlade s ustanoveniami zákona o dani z príjmov.

Rovnako postupuje aj daňovník, ktorého zdaňovacím obdobím je hospodársky rok.

Novelou č. 3 sa ustanovuje vrátenie preplatku na preddavkoch na dani z príjmov vyplývajúci z daňového priznania podaného v období pandémie.

Preplatok na preddavkoch správca dane vráti v lehote:

  • 30 dní od podania žiadosti respektíve
  • Do 31. mája 2020 v prípade, že žiadosť o vrátenie bola podaná do 30. apríla 2020.

V prípade už zamietnutých žiadostí o vrátenie preplatku na preddavkoch je potrebné pristúpiť k ich opakovanému podaniu.

Daňovníkovi sa budú preplatky na preddavkoch na daň z príjmov vracať až po uplatnení postupu uvedeného v daňovom poriadku (t.j. správca dane najskôr preskúma možnosť ich zápočtu s prípadnými inými nedoplatkami daňovníka).

Nové ustanovenia zákona je možné aplikovať aj na daňovníka, ktorého zdaňovacím obdobím je hospodársky rok.

Odpočet daňovej straty

Pre zmiernenie negatívnych dôsledkov pandémie, sa Novelou č. 2 stanovuje daňovníkom možnosť uplatniť si odpočet doposiaľ neuplatnených daňových strát vykázaných za zdaňovacie ukončené v rokoch 2015 až 2018.

Využiť je možné len stratu, na ktorej odpočítanie má daňovník nárok podľa Zákona o dani z príjmov v zdaňovacom období roku 2019 a nasledujúcich. To znamená bez časti daňovej straty, na ktorej odpočítanie daňovníkovi v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach zanikol nárok z dôvodu vykázania nedostatočnej výšky základu dane.

Úhrnná výška straty, ktorú je možné v zmysle Novely č. 2 použiť je 1 000 000 eur. 

Zvýhodnené umorenie straty je možné uplatniť len jednorazovo, a to v daňovom priznaní k dani z príjmov, u ktorého lehota na podanie uplynie v období od 1. januára 2020 do 31. decembra 2020.

____________________________________________

Príklad:

Daňovník má zdaňovacie obdobie kalendárny rok a posledný deň na podanie daňového priznania k DPPO za zdaňovacie obdobie 2019 uplynul 31. augusta 2020 (predpokladáme, že skončenie pandémie vláda SR vyhlási v júli 2020, t. j. uplatní sa automatické predĺženie lehoty do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom obdobie pandémie skončí – 31. augusta 2020). V zdaňovacom období 2019 vykázal daňovník základ dane vo výške 25 000 EUR.

V roku 2015 vykázal daňovník daňovú stratu vo výške 200 000 EUR a v zdaňovacích obdobiach 2016, 2017 a 2018 daňovník nevykázal dostatočnú výšku základu dane, od ktorého by bolo možné odpočítať ročnú alikvotnú časť daňovej straty do výšky 50 000 EUR (1/4 daňovej straty vykázanej v roku 2015). Z dôvodu, že daňovníkovi zanikol nárok na odpočet ¾ daňovej straty, ktoré si neuplatnil v zdaňovacích obdobiach 2016, 2017 a 2018, v daňovom priznaní k DPPO za zdaňovacie obdobie 2019 má daňovník nárok na odpočet len poslednej štvrtiny daňovej straty vykázanej za zdaňovacie obdobie 2015 (50 000 EUR), avšak len do výšky vykázaného základu dane za zdaňovacie obdobie 2019, t. j. 25 000 EUR.

Príklad:

Daňovník dosiahol v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie 2019 podanom v lehote do 31.08.2020 základ dane vo výške 2 000 000 EUR. Za zdaňovacie obdobie 2018 vykázal daňovú stratu vo výške 1 400 000 EUR. V prípade, že daňovník bude postupovať podľa platného znenia ZDP, odpočíta od základu dane vykázaného za zdaňovacie obdobie 2019 jednu štvrtinu vykázanej daňovej straty vo výške 350 000 EUR. Avšak, ak sa daňovník rozhodne postupovať podľa § 24b zákona č. 67/2020 Z. z. („corona zákon“), môže si odpočítať od základu dane vyčísleného za zdaňovacie obdobie 2019 daňovú stratu vykázanú za zdaňovacie obdobie 2018 najviac do výšky 1 000 000 EUR.

Nie je však povinnosťou daňovníka automaticky aplikovať toto zvýhodnené uplatnenie odpočtu daňovej straty. Je výhradne na jeho rozhodnutí, či bude pokračovať v štandardnom uplatnení daňových strát vo výške ¼, ako mu to umožňuje § 30 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, alebo bude pre neho výhodnejšie aplikovať § 24b Novely č. 2. Ak sa daňovník rozhodne odpočítať daňovú stratu podľa podmienok vymedzených v § 24b zákona č. 67/2020 Z. z., nemôže si súčasne uplatniť odpočet daňovej straty podľa § 30 zákona o dani z príjmov a naopak.

V prípade, že sa rozhodne využiť zvýhodnené uplatnenie odpočtu daňovej straty v zmysle Novely č. 2, postupuje od najskoršej vykázanej daňovej straty po naposledy vykázanú daňovú stratu. Ak by daňovník vykázal napr. daňovú stratu v roku 2015, 2016 aj 2017, najskôr odpočíta zostávajúcu časť daňovej straty z roku 2015, potom zostávajúcu časť daňovej straty z roku 2016 a nakoniec zostávajúcu časť daňovej straty z roku 2017 a to až do výšky vyčísleného základu dane (maximálne však 1 mil. eur).

Príklad:

Daňovník, ktorého zdaňovacím obdobím je kalendárny rok, vykázal za zdaňovacie obdobie roka:

  • 2015 daňovú stratu vo výške 100 000 € (1/4 daňovej straty je 25 000 EUR);
  • 2016 daňovú stratu vo výške 140 000 € (1/4 daňovej straty je 35 000 EUR);
  • 2017 základ dane vo výške 20 000 €;
  • 2018 základ dane vo výške 25 000 €;
  • 2019 základ dane vo výške 100 000 €.

Daňovníkovi z dôvodu vykázania daňovej straty v daňovom priznaní k DPPO za zdaňovacie obdobie roka 2016 zanikol nárok na odpočítane prvej štvrtiny z daňovej straty vykázanej za zdaňovacie obdobie roka 2015 vo výške 25 000 €.

V zdaňovacom období roka 2017 si daňovník od zisteného základu dane mohol odpočítať časť z druhej štvrtiny daňovej straty vykázanej v zdaňovacom období roka 2015 (25 000 €), ale len do výšky dosiahnutého základu dane, t. j. 20 000 €, z dôvodu dosiahnutia nedostatočnej výšky základu dane za zdaňovacie obdobie 2017 prepadlo daňovníkovi umoriť 5 000 EUR z vykázanej daňovej straty za rok 2015. Na odpočítanie v nasledujúcich zdaňovacích obdobiach 2018 a 2019 mu zostala daňová strata za zdaňovacie obdobie roka 2015 vo výške 50 000 €. Taktiež, daňovníkovi z dôvodu dosiahnutia nízkeho základu dane za zdaňovacie obdobie 2017 zanikol nárok na odpočítanie prvej štvrtiny z daňovej straty vykázanej za zdaňovacie obdobie roka 2016 vo výške 35 000 €. Na odpočítanie v nasledujúcich zdaňovacích obdobiach (2018, 2019 a 2020) ostali daňovníkovi tri štvrtiny daňovej straty vykázanej za zdaňovacie obdobie roka 2016 vo výške 105 000 €.

V zdaňovacom období roka 2018 si daňovník od zisteného základu dane odpočítal tretiu štvrtinu daňovej straty vykázanej za zdaňovacie obdobie roka 2015 vo výške 25 000 €. Na odpočítanie v nasledujúcom zdaňovacom období 2019 mu ostala posledná časť - štvrtina daňovej straty vykázanej za zdaňovacie obdobie 2015 vo výške 25 000 €. Z dôvodu nedostatočnej výšky dosiahnutého základu dane daňovníkovi zanikol nárok na odpočítanie druhej štvrtiny daňovej straty vykázanej za zdaňovacie obdobie roka 2016 vo výške 35 000 €. Na odpočítanie v nasledujúcich zdaňovacích obdobiach mu ostali posledné dve štvrtiny daňovej straty vykázanej za zdaňovacie obdobie roka 2016 vo výške 70 000 €.

Daňovník v daňovom priznaní k DPPO za zdaňovacie obdobie roka 2019 môže od vyčísleného základu dane vo výške 100 000 € odpočítať poslednú štvrtinu daňovej straty vykázanej za zdaňovacie obdobie roka 2015 v plnej výške 25 000 € a posledné dve štvrtiny daňovej straty vykázanej za zdaňovacie obdobie roka 2016 pre roky 2019 a 2020 vo výške 70 000 €, t. j. súčet možných daňových strát na odpočítanie za zdaňovacie obdobie 2019 je 95 000 EUR.

V nadväznosti na uplatnenie takéhoto odpočtu daňových strát je daňovník povinný viesť evidenciu, akú výšku z ktorej daňovej straty odpočítal, aby vedel v nasledujúcich zdaňovacích obdobiach uplatniť odpočet zostávajúcej časti neuplatnených daňových strát podľa pravidiel ustanovených v zákone o dani z príjmov.

Ak zdaňovacím obdobím daňovníka je hospodársky rok, môže uplatniť odpočet daňovej straty v daňovom priznaní len v prípade, že jeho zdaňovacie obdobie skončí najskôr 31. októbra 2019, t. j. zákonná základná 3-mesačná lehota na podanie daňového priznania uplynie v januári 2020. Uvedená úprava sa teda nevzťahuje na zdaňovacie obdobie daňovníka, ktorý má napr. zdaňovacie obdobie od 1. októbra 2018 do 30. septembra 2019, ale odpočet úhrnu daňových strát si môže uplatniť v daňovom priznaní až za zdaňovacie obdobie od 1. októbra 2019 do 30. septembra 2020 (odpočet úhrnu daňových strát nemôže byť uplatnený počas dvoch zdaňovacích období).

Príklad:

Daňovník so zdaňovacím obdobím od 1. novembra 2018 do 31. októbra 2019 (hospodársky rok) dosiahne za toto zdaňovacie obdobie základ dane vo výške 25 000 EUR. Lehota na podanie daňového priznania k DPPO za zdaňovacie obdobie od 1. novembra 2018 do 31. októbra 2019 uplynie 31. januára 2020. Daňovník za predchádzajúce zdaňovacie obdobie od 1. novembra 2017 do 31. októbra 2018 dosiahol stratu vo výške 50 000 EUR (1/4 vykázanej daňovej straty je 12 500 EUR). Nakoľko zdaňovacie obdobie daňovníka skončilo 31. októbra 2019, daňovník má nárok na odpočítanie 2/4 daňovej straty vykázanej za zdaňovacie obdobie od 1. novembra 2017 do 31. októbra 2018 do výšky vykázaného základu dane 25 000 EUR, t. j. daňovník má nárok na odpočet 1/4 daňovej straty za zdaňovacie obdobie od 1. novembra 2018 do 31. októbra 2019 a ¼ daňovej straty za nasledujúce zdaňovacie obdobie od 1. novembra 2019 do 31. októbra 2020.

Príklad:

Daňovník, ktorého zdaňovacím obdobím je hospodársky rok od 1. októbra 2018 do 30. septembra 2019 a posledný deň lehoty na podanie daňového priznania k DPPO uplynie 31. decembra 2019, si na základe podania oznámenia príslušnému správcovi dane predĺžil lehotu na podanie daňového priznania k DPPO o tri kalendárne mesiace, t. j. do 31. marca 2020. Z dôvodu, že zdaňovacie obdobie daňovníka skončilo skôr ako 31. októbra 2019, daňovník nemá nárok na odpočet úhrnu daňových strát vykázaných za zdaňovacie obdobia ukončené v rokoch 2015 až 2018 za zdaňovacie obdobie od 1. októbra 2018 do 30. septembra 2019, ale tento odpočet si môže daňovník uplatniť až v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie hospodárskeho roka od 1. októbra 2019 do 30. septembra 2020.

Ministerstvo financií SR na zabezpečenie jednotného prístupu pri vypĺňaní daňových priznaní podľa platného zákona o dani z príjmov vydalo doplnenie k poučeniu na vyplnenie daňového priznania k dani z príjmov fyzickej osoby – typ B a k poučeniu na vyplnenie daňového priznania k dani z príjmov právnickej osoby v súvislosti s odpočtom daňových strát podľa § 24b zákona č. 67/2020 Z. z., ktoré môžete nájsť na oficiálnej webovej stránke MF SR

Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti

Rovnako pre poskytovateľa zdravotnej starostlivosti sa lehota na podanie oznámenia o zrazení a odvedení dane ako aj lehota na jej úhradu posúva na posledný deň mesiaca nasledujúceho po mesiaci skončenia obdobia pandémie.

Daňové preplatky na dani z príjmov

Daňový preplatok na dani z príjmov uvedený v daňovom priznaní k dani z príjmov podanom počas obdobia pandémie bude správcom dane vrátený najneskôr do 40 dní od konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bolo daňové priznanie podané.

Daňový preplatok, ktorý si daňovník uplatnil v daňovom priznaní k dani z príjmov za zdaňovacie obdobie, ktorým je kalendárny rok 2019, a ktoré bolo podané v čase od 1. januára 2020 do začatia obdobia pandémie (t. j. do 12. marca 2020), bude vrátený do 40 dní odo dňa 31. marca 2020. Týmto ustanovením nie je dotknuté preúčtovanie takýchto daňových preplatkov podľa daňového poriadku.

____________________________________________

Príklad:

Daňovník podal daňové priznanie k dani z príjmov právnickej osoby za zdaňovacie obdobie 2019 pred začatím obdobia pandémie (napr. 8. marca 2020), v ktorom si uplatnil daňový preplatok vo výške 300 eur. V takomto prípade, správca dane vráti daňový preplatok daňovníkovi najneskôr do 40 dní od konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bolo podané daňové priznanie, t. j. najneskôr do 8. mája 2020.

Ak však daňový preplatok vznikol z dôvodu úhrady vyššej sumy dane ako suma dane uvedená v daňovom priznaní, v takomto prípade je daňovník povinný podať žiadosť o vrátenie daňového preplatku, pričom postupuje podľa § 79 daňového poriadku.

Ten istý postup podľa daňového poriadku platí aj v prípade, že daňovník nepodal žiadosť o vrátenie daňového preplatku priamo v daňovom priznaní k dani z príjmov.

____________________________________________

Neoprávnené uvedenie daňového preplatku

Upozorňujeme však na osobitnú sankciu v prípade, ak daňovník uvedie v daňovom priznaní k dani z príjmov preplatok dane vyšší ako daňový preplatok, ktorý mal v daňovom priznaní uviesť, a súčasne mu tento bude správcom dane vrátený. Ak následná daňová kontrola preukáže neoprávnenosť výšky daňového preplatku,  bude daňovníkovi uložená pokuta vo výške 100% z uvedeného rozdielu. Daňovník súčasne bude povinný vrátiť správcovi dane aj identifikovaný rozdiel.

Táto osobitná pokuta nebude uložená, ak daňovník podá opravné alebo dodatočné daňové priznanie, ktorým si zníži daňový preplatok za predpokladu, že toto daňové priznanie bolo podané ešte pred reálnym vrátením daňového preplatku daňovníkovi.

____________________________________________

Príklad:

Daňovníkovi podaním riadneho daňového priznania k dani z príjmov vznikol daňový preplatok vo výške 400 eur. Správca dane preplatok v stanovenej lehote vrátil. Následné podanie opravného daňového priznania do skončenia obdobia pandémie, v ktorom si daňovník znížil daňový preplatok o 200 eur bude mať za následok:

  • pokutu vo výške 200 eur (t. j. 100 % z uvedeného rozdielu) a súčasne
  • povinnosť vrátiť sumu vo výške 200 eur, o ktorú bol pôvodný preplatok znížený, a ktorá už bola daňovníkovi vrátená.

Dodatočné daňové priznanie k dani z príjmov

V prípade, že daňový subjekt identifikuje povinnosť podať dodatočné DP k dani z príjmu a lehota na podanie by uplynula v období pandémie, tento rovnako môže dodatočné DP podať do konca mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie.

Obdobie pandémie sa nebude zohľadňovať pri vyčíslení pokuty z prípadného zvýšenia dane uvedenej v dodatočnom DP. Pokuta bude vyčíslená za obdobie od uplynutia lehoty na podanie riadneho daňového priznania do 11. marca 2020 (za predpokladu úhrady daňového nedoplatku po skončení obdobia pandémie).

Opatrenia v oblasti dane z motorových vozidiel

V prípade, že lehota na podanie daňového priznania a splatnosť dane uplynula počas obdobia pandémie, lehota sa považuje za dodržanú, ak daňovník podá daňové priznanie a zaplatí daň do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie.

Počas obdobia pandémie je možné pozastaviť splatnosť preddavkov na daň z motorových vozidiel. Daňovník tak môže urobiť po prvýkrát za mesiac apríl 2020 bez osobitného oznámenia správcovi dane.

K vyrovnaniu preddavkov dôjde až podaním riadneho daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2020.

Uvedené sa týka mesačných a štvrťročných preddavkov na daň z motorových vozidiel ako aj preddavkov na daň určených správcom dane na základe žiadosti daňovníka alebo určených správcom dane.

Opatrenia v oblasti účtovníctva

Nakoľko z dôvodu negatívnych dôsledkov pandémie, niektoré účtovné jednotky nebudú schopné objektívne splniť svoje povinnosti, zákon umožňuje účtovným jednotkám tieto zmeškané povinnosti splniť do konca tretieho kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie, alebo do uplynutia lehoty na podanie daňového priznania podľa tohto zákona, podľa toho, ktorá z lehôt uplynie skôr.

Odpustenie zmeškania lehoty

Zmeškanie lehoty zo zákona bez žiadosti, ktorá uplynula počas obdobia pandémie, t. j. bez poplatku a potreby vydania rozhodnutia, sa odpustí v prípade, že daňovník vykoná zmeškaný úkon (napr. podanie odvolania, predloženie vyžiadaných dokladov správcovi dane, atď.), najneskôr do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie. Pozor, odpustenie zmeškania lehoty neplatí pre podanie daňového priznania, kontrolného výkazu a súhrnného výkazu, platenie dane a preddavkov na daň.

Prerušenie daňových kontrol a daňového konania

Daňová kontrola môže byť prerušená na žiadosť daňového subjektu odo dňa nasledujúceho po dni podania žiadosti o prerušenie daňovej kontroly až do skončenia obdobia pandémie. Daňová kontrola automaticky prerušená od 12.3.2020 nadväzne na pôvodné znenie zákona č. 67/2020 Z. z. prestáva byť Novelou č. 2 automaticky prerušenou.

Ak však daňová kontrola už bola na žiadosť daňového subjektu prerušená, alebo ak ešte nepominuli dôvody, pre ktoré sa daňová kontrola prerušila podľa daňového poriadku, takáto daňová kontrola zostáva prerušená aj naďalej.

Právne účinky úkonov, ktoré boli vykonané v čase spätne prerušených daňových kontrol, zostávajú zachované.

V prípade, že daňový subjekt nepodá žiadosť o prerušenie daňovej kontroly, v takejto daňovej kontrole sa bude naďalej pokračovať, pričom sa neuplatní automatické odpustenie zmeškania lehoty pri úkonoch v daňovej kontrole, ktoré je vyššie spomenuté.

Ak však v čase od 12.3.2020 lehota na úkon už uplynula resp. aktuálne plynie lehota daňovníkovi na vykonanie určitého úkonu, táto lehota na vykonanie úkonov začne  plynúť odznova.

____________________________________________

Príklad:

Daňovník bol povinný predložiť v daňovej kontrole dôkazy v lehote 15 dní, avšak táto lehota už uplynula. Od účinnosti novely č. 2 bude táto 15-dňová lehota plynúť nanovo, nakoľko pre tento úkon nebude možné uplatniť automatické odpustenie zmeškania lehoty.

V prípade, že by táto lehota neuplynula a daňovému subjektu by zostávali napr. 3 dni na vykonanie úkonu, od účinnosti tejto novely č. 2 začne plynúť daňovníkovi táto 15-dňová lehota na vykonanie úkonu znova.

Vyššie uvedené platí len v prípade, že daňový subjekt takýto úkon ešte nevykonal.

Rovnaký postup sa uplatní aj v daňovom konaní.

Zánik práva vyrubiť daň a premlčanie a zánik práva vymáhať daňový nedoplatok

Zároveň sa stanovuje, že počas obdobia pandémie nedochádza k plynutiu lehôt, kedy by mohlo dôjsť k zániku práva vyrubiť daň či vymáhať daňový nedoplatok. Automaticky sa tak predlžuje lehota na otvorenie daňovej kontroly.

Odloženie daňovej exekúcie

Zákon tiež ustanovuje skutočnosť, že daňová exekúcia sa počas obdobia pandémie odkladá, pričom právne účinky úkonov vykonaných počas obdobia pandémie do dňa účinnosti tohto zákona zostávajú zachované.