Získanie financií a riadenie peňažného toku

24.03.2020
S narastajúcou intenzitou pandémie vyvolanej Covid-19 sa financie a prevádzkové náklady čoskoro stanú kritickými, ak situácia negatívne ovplyvní prevádzku a výsledky, no mzdy a režijné náklady zostanú rovnaké.

RIADENIE PEŇAŽNÉHO TOKU VO FIRME

Podniky by mali prehodnotiť prognózy peňažného toku a prevádzkového kapitálu prostredníctvom scenárov zisku a straty, súvahy a peňažných tokov s rôznymi úrovňami prerušenia prevádzky.

Môžete vziať do úvahy napríklad: zníženú kapacitu, neprístupnosť alebo zatvorenie časti firmy či dĺžku prerušenia. Zároveň tieto aspekty treba pravidelne upravovať, aby sa dali riadiť riziká likvidity.

V závislosti od stavu rezerv a dopadu na váš sektor možno budete musieť s veriteľmi diskutovať o rozšírení dlhových nástrojov, presunúť väčšie finančné náklady na neskôr, predvídať zmluvné problémy a dohodnúť sa s dodávateľmi a prenajímateľmi na poskytnutí úveru.

DODÁVATEĽSKÝ REŤAZEC

Podniky musia preskúmať svoj ekosystém a zistiť, kde sú ich slabé miesta. Dodávateľské reťazce už zasiahlo zastavenie výroby v Číne, a to stále nie je všetko.

Firmy by mali v núdzových plánoch zohľadniť všetky možné prípady, keďže zásoby v prístavoch a kontajneroch sa pomaly míňajú, predovšetkým ak ide o sezónny tovar.

PROGNÓZA DOPYTU

Na sezónne podniky môže mať situácia zásadný dopad, ak prerušenie prevádzky nastane zároveň so znížením dopytu, čo spôsobuje nevyužité kapacity či nadmerné zásoby.

Pre zníženie rizika treba zvážiť flexibilné dohody o nákupe a flexibilné pracovné dohody.

Podniky „business to customer“ (B2C) by mali očakávať, že so znižujúcim sa dopytom môžu zákazníci odkladať väčšie finančné záväzky a nákupy a nebudú sa zaujímať o podujatia, ktoré sa možno ani neuskutočnia.

Počas takéhoto obdobia sa spotrebitelia môžu správať odlišne ako zvyčajne, napríklad sa budú vyhýbať zhromaždeniam alebo budú pracovať z domu, čo treba zohľadniť v prognóze dopytu.

Podniky „business to business“ (B2B) sa musia pozrieť na svoju zákaznícku základňu, aby pochopili, ako môžu byť ohrozené z pohľadu predajného lievika, zásob a prichádzajúcich platieb, a popritom musia udržiavať existujúce vzťahy so zákazníkmi.

MODELY DODÁVKY SLUŽIEB

Kritické činnosti, kľúčoví zákazníci a hlavní zamestnanci sa dajú identifikovať prostredníctvom posúdenia vplyvu na podnikanie organizácie.

Treba preskúmať alternatívne možnosti dodania služby, napríklad doručovanie domov alebo poskytnutie služby priamo v domácnosti.

Manažéri by sa tiež mali uistiť, že poznajú podmienky pracovných zmlúv a mali by sa zhodnúť na tom, ako budú v prípade potreby komunikovať so zamestnancami.

Podniky možno budú musieť najať ďalších alebo iných zamestnancov či dodávateľov, ak štandardná pracovná sila nebude k dispozícii, a v prípade potreby treba vziať do úvahy aj outsourcing.

Niektoré sektory už pociťujú dopad vírusu aj krokov prijatých na zvládnutie situácie, napríklad sektor cestovného ruchu či odvetvia závislé na prevádzke alebo dodávateľskom reťazci z Číny alebo severného Talianska.

Je kľúčové, aby ste ako majiteľ firmy chápali, aký dopad môžu mať tieto riziká na vaše peňažné toky a aby ste vytvorili plán na zmiernenie týchto dopadov s cieľom ochrániť váš podnik.

Tento článok napísala Margaret Laidlaw , Head of POB v Mazars UK spolu s Pauline Davison , Senior Manager (Outsourcing) a Erick Gillier , Leading Partner (Accounting & Outsourcing Solutions) v Mazars Global.