Adaptácia v rámci COP27: Povzbudenie a pozitivita pre vyššie ambície

Ak chceme zlepšiť opatrenia zamerané na adaptáciu, musíme zmeniť rétoriku a začať vnímať konferenciu COP ako príležitosť. Hoci to môže znieť frustrujúco, nejde len o rýchlosť dosiahnutia výsledkov. Keď sa ľudia zídu za istým účelom, aby vyjadrili problémy z miestnej a globálnej perspektívy, môže to byť veľmi produktívne pri zvyšovaní povedomia a prezentovaní rôznych uhlov pohľadu. Na dosiahnutie dôveryhodných výsledkov sú potrebné dôkladné diskusie.

V menšej miere COP umožňuje vedúcim predstaviteľom rok čo rok vyvodiť zodpovednosť za dosiahnutý alebo nedosiahnutý pokrok. Samozrejme, existujú niektoré významné nedostatky, ako napríklad 45 % pokrok v oblasti klímy, ktorý podľa vedy musíme dosiahnuť, v porovnaní so skutočnou úrovňou 11 %, ktorú dosahujú akčné plány krajín. Ak už nič iné, tak to poukazuje na to, že akčné priority sú v súčasnosti zle nastavené. COP27 má príležitosť povzbudiť štáty, aby interpretovali naliehavosť posolstva, aby sme pri opätovnom preskúmaní Parížskej dohody mohli riešiť protichodné priority na miestnej úrovni s využitím globálneho rozhrania na zlepšenie pokroku.

Klimatické opatrenia sú v rámci diskusie o udržateľnosti často obviňované z toho, že sa prikláňajú k sociálnym imperatívom. Je to však prístup, ktorý zohľadňuje transparentnosť a angažovanosť, aby sa pomohlo spravodlivo a rovnocenne prerozdeliť požadované kroky. Jednou z vecí, ktoré musíme v modeli adaptácie správne nastaviť, je zadefinovanie detailov, aby sme mohli veľmi jasne a konkrétne povedať, čo návrhy na adaptáciu znamenajú pre tých, ktorí žijú pod hranicou životného minima. Čo to znamená pre strednú vrstvu a bohatých? Pretože na dosiahnutie hmatateľných cieľov a skutočného pokroku je potrebné zohľadniť všetky zainteresované strany a zapojiť ich do diskusie.

Musíme zlepšiť komunikáciu

Udržateľnosť nie je len témou pre pár privilegovaných. Musíme byť schopní hovoriť s rôznymi ľuďmi z rôznych kultúr a s rôznymi úrovňami vzdelania. Podniky majú vynikajúcu príležitosť rozšíriť debatu o udržateľnosti. Väčšina podnikov zamestnáva ľudí z rôznych sociálnych prostredí a kultúr. Navyše majú obchodnú stratégiu, ktorá teraz musí zahŕňať opatrenia v oblasti udržateľnosti. Tým, že podniky vysvetlia a zavedú opatrenia na prispôsobenie sa zmene klímy a budú za ne niesť zodpovednosť, môžu zapojiť aj svojich zamestnancov. Môže to byť neuveriteľne silný nástroj na šírenie informácií o udržateľnosti, ktorý sa tak rozšíri od zamestnancov cez domácnosti až po miestne komunity. Takže schopnosť manažérov pochopiť, čo stratégia udržateľnosti znamená pre podnik, a potom túto debatu preniesť zo zasadacích miestností do výrobných hál a ďalej môže byť kľúčová. Táto diskusia nesmie len odrážať to, čo si myslí vedenie, musí byť formulovaná z pozície širšieho zapojenia a pochopenia zainteresovaných strán.

Ak nechápete podnikateľský model, nemôžete sa prispôsobiť

Pri predkladaní stratégie udržateľnosti, ktorú má podnik zvážiť, potrebujete v miestnosti tých správnych ľudí, ktorí prijímajú rozhodnutia, a zainteresované strany. Dôležité je tiež, aby ste z diskusie neurobili senzáciu. Ak chcete presvedčiť vedenie, aby sa vydalo na cestu čistej nulovej spotreby, držte sa obchodných argumentov, ktoré budete obhajovať. Aký je vplyv na hospodárske výsledky? Je to aj o používaní správnych pák v závislosti od toho, kde pôsobíte. Musia byť jasné predpisy, metriky, KPI, rámec riadenia a plány zapojenia zainteresovaných strán. Často je potrebné zapojiť odborníkov na danú problematiku, aby vykryštalizovali myšlienky a pomohli ich posunúť do realizovateľných dlhodobých stratégií. Nakoniec, ak plne nerozumiete svojmu udržateľnému obchodnému modelu, nemôžete sa náležite prispôsobiť.

Otázka zrelosti vnímania udržateľnosti

Pokiaľ ide o predpisy týkajúce sa udržateľnosti, Európa má jeden z najpokrokovejších regulačných rámcov. Napríklad africké krajiny sú v tomto ohľade menej vyspelé. Často to znamená, že ak africké podniky vyvážajú do Európy alebo sú v globálnom dodávateľskom reťazci európskych podnikov, nedostatočné dodržiavanie predpisov o udržateľnosti by ich mohlo znevýhodniť v hospodárskej súťaži. Pre COP27 a Parížsku dohodu nepochybne existuje príležitosť vyrovnať podmienky tým, že sa pri prijímaní predpisov zohľadní vyspelosť ekonomík. Zameranie sa na to, aby sa všetci aktéri dostali na podobnú úroveň, by zabránilo krajinám a regiónom fungovať v čiastkovej udržateľnosti alebo sa uchyľovať ku greenwashingu s cieľom získať konkurenčnú výhodu.

Zvýšenie globálnej regulačnej transparentnosti, poučenie sa zo skúseností a otvorená výmena odborných znalostí by pomohli podporiť skoršie prijatie udržateľnosti a používanie štandardizovaných metodík a jazyka. Pre krajiny a organizácie, ktoré chcú správne urýchliť svoj rámec udržateľnosti, by mohli byť veľkým prínosom stimuly, ako napríklad dostupnosť lacných finančných prostriedkov pre tých, ktorí preukážu vynikajúcu integráciu ESG.

Povzbudenie a pozitívne naladenie sú nevyhnutné pre zvyšovanie ambícií

Kľúčovou úlohou COP je zamyslieť sa nad nedostatočným pokrokom a neúspechom pri znižovaní emisií a prispôsobovaní sa. Aby sme sa však mohli prispôsobiť, potrebujeme aj povzbudenie. Preto potrebujeme, aby COP trochu hlasnejšie kričala, keď sa stane niečo pozitívne. Ďalšou reflexiou je, že COP často chýba zapojenie po skončení konferencie na úrovni jednotlivých krajín. Väčší dôraz na tento aspekt by pomohol presne určiť, čo treba urobiť, aby sa podniky a ďalšie zainteresované strany mohli prispôsobiť a presne plánovať. Ide o neustále zapájanie širšieho ekosystému s cieľom posunúť udržateľnosť na vyššiu úroveň.

Často vidíme, že inovácie vznikajú z nevyhnutnosti. S udržateľnosťou je to rovnako. Pokiaľ si budeme naďalej klásť relevantné otázky o tom, ako hodnotíme, riešime a postupujeme, môžeme sa prispôsobiť. COP nám poskytuje platformu na pýtanie sa, skúmanie a komplexný pohľad na problémy. Musíme využiť tento čas na stanovenie cieľov a určenie priorít budúcich výziev optikou viacerých zainteresovaných strán. Aj pri náročných cieľoch sa vždy nájde nejaké rýchle víťazstvo, aby sme podporili svoje odhodlanie a urobili pozitívny krok k väčšiemu cieľu.

Autor: Bongiwe Mbunge, Partner, Sustainability

Kontaktujte nás

* povinné polia

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné. Ak je požadované pole ponechané prázdne, nebude možné spracovať vašu žiadosť.
Vaše osobné údaje sa zhromažďujú za účelom spracovania vašej žiadosti. Informácie o spracovaní osobných údajov sú uvedené v Zásadách ochrany osobných údajov spoločnosti Mazars na Slovensku: https://slk.mazars.sk/Zasady-ochrany-osobnych-dajov

Objavte viac