Zmeny v Zákone o účtovníctve platné od 1. januára 2022

Dňa 2.12.2021 bol v zbierke zákonov zverejnený Zákon č. 456/2021 z 2. novembra 2021, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov. Predstavujeme Vám zmeny, ktoré novela prináša.

Elektronizácia účtovníctva

Najvvýznamnejšia zmena sa týka elektronizácie účtovníctva a účtovných záznamov. Zákon sa snaží reagovať na celkové trendy v hospodárstve a stúpajúci podiel elektronických účtovných záznamov v praxi.

Zmenilo sa znenie § 31 (Účtovný záznam), § 32 (Preukázateľnosť účtovného záznamu) a § 33 (Prenos účtovného záznamu, od 1.1.2022 Transformácia účtovného záznamu).

V § 31 sa upresňuje definícia elektronického účtovného záznamu a určujú sa požiadavky na vierohodnosť pôvodu, neporušenosť obsahu a čitateľnosť účtovného záznamu. Zasielanie dokladov v elektronickej podobe musí byť buď na základe písomnej dohody medzi zúčastnenými stranami alebo na základe potvrdeného súhlasu prijímateľa účtovného záznamu, ktorým môže byť napríklad aj informácia o zaplatení požadovanej sumy.

Účtovná jednotka je povinná predložiť účtovné záznamy v podobe, v akej ich vedie a uchováva na požiadanie či už daňového úradu alebo pre potreby overovania účtovnej závierky audítorom. Účtovná jednotka účtujúca v sústave podvojného účtovníctva je povinná daňovému úradu a iným oprávneným osobám umožniť prístup do softvéru na vedenie účtovníctva a preukázať účtovným záznamom označenie účtov, na ktoré sú účtovné prípady účtované. (v tejto súvislosti sa od 1.1.2022 z § 10 vypúšťa písmeno g), ktoré hovorí o jednej z povinných náležitostí účtovného dokladu: „označenie účtov, na ktorých sa účtovný prípad zaúčtuje v účtovných jednotkách účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva, ak to nevyplýva z programového vybavenia“).

V § 32, ktorý sa venuje preukázateľnosti účtovného záznamu, sa definuje podpisový záznam, ktorý môže byť vlastnoručný podpis, kvalifikovaný elektronický podpis alebo obdobný preukázateľný podpisový záznam nahrádzajúci vlastnoručný podpis v elektronickej podobe, pričom je dôležitá jednoznačná preukázateľná identifikácia osoby, ktorá tento záznam vyhotovila.

Účtovný doklad už ale nemusí obsahovať podpis osoby zodpovednej za jeho zaúčtovanie (zmena § 10 písmeno f).

§ 33 hovorí o samotnej transformácii účtovného záznamu, pričom môže ísť o zmenu z listinnej podoby na elektronickú podobu alebo naopak zmenu z elektronickej podoby na listinnú. Pri tejto transformácii je nevyhnutné zachovať neporušenosť obsahu účtovného záznamu. Zároveň chceme upozorniť, že v súlade so zvoleným spôsobom uchovávania účtovných záznamov je možná len jedna transformácia, pričom je účtovná jednotka povinná uchovávať účtovný záznam v podobe, ktorá je výsledkom transformácie účtovného záznamu.

Účtovná jednotka, ktorá sa rozhodne uchovávať účtovné záznamy v listinnej podobe, môže vykonať transformáciu z elektronickej do listinnej podoby buď zaručenou konverziou alebo, ak tento záznam neobsahuje kvalifikovaný elektronický podpis či kvalifikovanú elektronickú pečať, môže ho jednoducho vytlačiť, pričom musí byť zaručená neporušenosť a čitateľnosť obsahu účtovného záznamu.

Ak účtovná jednotka môže vykonať transformáciu z listinnej podoby do elektronickej podoby buď zaručenou konverziou alebo skenovaním do súborového formátu v rastrovej grafickej forme (napr. obrázok uložený vo formáte .pdf, .png, .jpg, .tiff), pričom musí byť zachovaná úplnosť, obsahová a vizuálna zhoda s jeho pôvodnou podobou, čitateľnosť celej plochy v novej podobe a samozrejme neporušenosť obsahu účtovného záznamu.

Po transformácii sa nevyžaduje predloženie účtovného záznamu v pôvodnej podobe, ak osobitné predpisy neustanovujú inak.

Keďže došlo k rozšíreniu možnosti uchovávania účtovnej dokumentácie o elektronickú podobu, obsiahlejšou zmenou prešiel aj § 35, ktorý upravuje uchovávanie a ochranu účtovnej dokumentácie. Definuje, že elektronickým uchovávaním účtovnej dokumentácie je uloženie dokumentácie na dátovom nosiči.

Účtovná jednotka je zároveň povinná pred svojím zánikom bez právneho nástupcu alebo pred skončením podnikania informovať daňový úrad o zabezpečení uchovania jej účtovnej dokumentácie s uvedením presných identifikačný údajov účtovnej jednotky, či fyzickej osoby, ktorá bude túto dokumentáciu pod dobu 10 rokov uchovávať. V prípade smrti fyzickej osoby-podnikateľa, povinnosť informovať daňový úrad o zabezpečení uchovania účtovnej dokumentácie prechádza na dediča, ktorý je povinný túto informáciu poskytnúť daňovému úradu do 3 mesiacov odo dňa nadobudnutia právoplatnosti uznesenia o dedičstve.

Fyzické osoby, ktoré sú účtovnou jednotkou

V nadväznosti na novelu Obchodného zákonníka sa od 1.1.2020 nezapisujú do obchodného registra fyzické osoby, čo súvisí aj s povinnosťou FO viesť podvojné účtovníctvo. Zahraničné fyzické osoby a slovenské fyzické osoby sú účtovnou jednotkou len vtedy, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov.

Rozširuje sa osobná pôsobnosť zákona o iné osoby, ako sú účtovné jednotky, ak im vznikajú vybrané povinnosti ustanovené v zákone (uchovávanie dokumentácie, uloženie dokumentov). Cieľom je zlepšenie dostupnosti účtovnej dokumentácie účtovnej jednotky, ktorá zanikla či skončila podnikanie.

Fyzické osoby sa vypúšťajú z ustanovenia o triedení veľkostných skupín.

Sankcie pri nesplnení povinností

V novele zákona o účtovníctve došlo aj k aktualizácii sankcií za porušenie zákona, pričom sa určila spodná hranica za správny delikt spôsobený účtovnou jednotkou na sumu 1 000 EUR (do 31.12.2021 je určená len horná hranica) a zároveň sa určila pokuta (od 100 EUR do 10 000 EUR) pri porušení ustanovenia týkajúceho sa ukladania listín do registra a taktiež pokuta (od 100 EUR do 100 000 EUR) za porušenie § 35, ktorý hovorí o ochrane a účtovnej dokumentácie. Určili sa aj pokuty pre fyzické osoby v prípade porušenia uchovávania účtovnej dokumentácie a ukladania do registra a to na sumu 100 EUR až 100 000 EUR.

Fyzická inventúra zásob

Od 1.1.2022 sa rozšírila možnosť vykonania fyzickej inventúry zásob, ktorú je po novom možné vykonať nielen v priebehu účtovného obdobia, ale aj v prvom mesiaci nasledujúceho účtovného obdobia.

Výročná správa neziskových organizácií

V novele zákona o účtovníctve sa špecifikujú požiadavky na výročnú správu neziskových organizácií, ktoré, z titulu príjmu 2 % vo výške viac ako 35 000 EUR, sú povinné ju vyhotovovať, a taktiež sa dopĺňajú náležitosti výročnej správy subjektov verejnej správy.

Verejná časť registra účtovných závierok

Od 1.1.2022 sa rozširuje verejná časť registra účtovných závierok o ďalšie formy právnických osôb (a to pozemkové spoločenstvá a mimovládne neziskové organizácie, občianske združenia, spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov, záujmové združenia právnických osôb a ďalšie), čím budú mať všetky právnické osoby povinnosť ukladať dokumenty do verejnej časti registra. V neverejnej časti registra teda zostanú len fyzické osoby a organizačné zložky zahraničných osôb. Všetky účtovné dokumenty musia byť po novom ukladané do registra len elektronicky. Pokiaľ bude vytvorený formulár pre štruktúrovanú formu, či už účtovnej závierky alebo iného účtovného dokumentu, nebude možné ukladať účtovný dokument ako prílohou podania.

Spoločnosť v kríze

§ 28 sa dopĺňa o odsek 6, ktorý hovorí o zákaze vrátenia plnenia nahrádzajúceho vlastné zdroje, ak je spoločnosť v kríze podľa § 67a Obchodného zákonníka. Definuje, že vlastným imaním je nielen položka vlastné imanie vykázaná v súvahe účtovnej závierky, ale aj suma ktorá by bola vykázaná, ak by účtovná jednotka zostavila účtovnú závierku. Zároveň špecifikuje, že záväzkami je položka záväzkov vykázaná v súvahe účtovnej jednotky po odpočítaní účtov časového rozlíšenia (týka sa mikro účtovnej jednotky).

Dokument

Zmeny Zákona o účtovníctve od 1.1.2022