Od čerpacích staníc po databanky: transformácia automobilového priemyslu

Prioritou spotrebiteľov v automobilovom priemysle už dávno nie je len obyčajný presun z bodu A do bodu B, ale skôr pohodlie, status, zábava, a podobne. V súčasnosti sa tieto priority znovu menia a uberajú sa cestou udržateľnosti a „mobility ako služba“ (MaaS). Spoločnosti v automobilovom ekosystéme, ktoré budú víťaziť a rásť v tomto prostredí budú tie, ktoré vytvoria strategické partnerstvá, vyťažia maximum z dát a budú vynaliezavé pri zlepšovaní zážitku z jazdy autom.

Grégory Derouet, globálny riaditeľ pre automobilový sektor v spoločnosti Mazars, tvrdí, že spotrebiteľské návyky v automobilovom priemysle sa v priebehu troch generácií zásadne zmenili. „Moja 86-ročná babka zažila prechod z konských povozov na autá. Pre generáciu mojich rodičov bolo bežné, že jeden človek vlastnil jedno auto. Budúce generácie už nebudú hovoriť len o autách, ale aj o novom súbore kritérií nad rámec mobility.“

Druhej štvrtine 21. storočia bude dominovať prispôsobenie hospodárstva tak, aby slúžilo viacerým ľuďom, ale aj dekarbonizácia a zvýšenie odolnosti voči pandémii a ďalším rizikám. Bude tiež charakterizovaná novými technológiami, bohatými súbormi údajov a meniacimi sa spotrebiteľskými návykmi.

Podľa Deroueta bude výsledkom „ďalšia obrovská transformácia automobilového priemyslu z pohľadu prevádzky a nastavenia mysle. Táto zmena sa odkláňa od modelu „výraznej uhlíkovej stopy“ 20. storočia, ktorý je charakterizovaný masovou výrobou náročnou na CO2 a vlastnením aktív, a bude smerovať k modelu „miernej uhlíkovej stopy“ 21. storočia, ktorý bude charakteristický personalizovanými systémami, technológiami zdieľanej mobility a udržateľnejšími technológiami.“

Aké sú kľúčové aspekty transformácie automobilového priemyslu?

  • Prispôsobenie na vyšší štandard udržateľnosti. To znamená vyššia miera obsadenosti, lepšia energetická účinnosť a znižovanie emisií uhlíka. Výrobcovia budú tiež musieť zareagovať na meniace sa dopravné návyky, napríklad na vyššiu mieru pešej chôdze a bicyklovania, a pripraviť sa na politiky navrhnuté tak, aby motivovali spotrebiteľov vybrať si alternatívy s nižšou uhlíkovou stopou.
  • Rastúci dopyt po zdieľaní a integrovaných systémoch. Oba tieto prvky radikálne menia trh s dôrazom na integráciu s prepojenými systémami. Na popularite získavajú aj aplikácie ako napríklad „Whim“ v Helsinkách, ktorá ponúka všetky informácie o verejnej doprave, mestských bicykloch, taxíkoch a autách na prenájom.  
  • Personalizácia prioritou. Čoraz viac automobilových výrobcov bude súperiť v zapracúvaní individuálnych preferencií do svojich áut.

Ako uspieť v ére „mobility ako služba“

Spoločnosti v automobilovom ekosystéme budú musieť preradiť rýchlosť, ak chcú uspieť v ére MaaS. „V budúcnosti bude faktorom úspechu schopnosť zlepšiť zber a analýzu dát, kultivovať úspešné – a niekedy aj nezvyčajné – partnerstvá a podporiť predstavivosť a kreativitu,“ hovorí Guillaume Devaux, globálny riaditeľ pre technologický sektor v spoločnosti Mazars.

Dátové bojisko

Výrobcovia musia čoraz viac súperiť v schopnosti zbierať a analyzovať údaje. Napríklad auto, ktoré využíva technológiu rozpoznania tónu hlasu na zbieranie údajov o skúsenosti z jazdy na základe jemných signálov v tóne hlasu vodiča, môže byť zdrojom užitočných údajov o preferenciách zákazníka.  „Výrobcovia už zbierajú viacero typov takýchto údajov, napríklad dĺžka parkovania, najazdené vzdialenosti a dáta o jednotlivých komponentoch v aute,“ vysvetľuje Derouet. „Veľká časť hodnoty dát však spočíva v schopnosti identifikovať a analyzovať ich a náležite im prispôsobiť ďalšiu generáciu vozidiel.“

Začlenenie zberu a analýzy údajov do srdca stratégie si môže vyžadovať internú zmenu, získanie nových zručností a schopností a značné investície do výskumu a vývoja. Výrobcovia, ktorí dokážu byť inovatívni a progresívni pri zlepšovaní zážitku z jazdy autom získajú výraznú výhodu.

Víťazstvo vďaka partnerstvám

Výrobcovia tiež budú musieť vyťažiť maximum z partnerstiev a spoločných projektov s firmami, ktoré sa venujú zdieľaniu áut, s dílermi, spoločnosťami, ktoré majú vlastné vozové parky, a podobne. 

Zdieľanie áut je oblasť, v ktorej sú partnerstvá kľúčovým faktorom úspechu, a výrobcom ponúkajú prístup k novým zdrojom príjmu. Devaux ako príklad uvádza aplikáciu Free2Move, ktorá umožňuje spotrebiteľom nájsť a porovnať vozidlá rôznych poskytovateľov služby zdieľania áut. „Túto aplikáciu spoločne vlastnia známe automobilové firmy, Peugeot, Citroën a Opel, a zaznamenala dvojciferný rast príjmov v prvej polovici roka 2020,“ uvádza. „V nadchádzajúcich rokoch bude potrebné vytvoriť viac partnerstiev a spoločných projektov, ak chcú výrobcovia kapitalizovať prechod na zdieľanie áut a otestovať podnikateľské modely, ktoré prežijú túto digitálnu revolúciu.“

Dohody o dodávkach pre väčšie platformy zdieľanej mobility sú tiež čoraz dôležitejším faktorom úspechu, keďže cieľom týchto platforiem je uspokojiť väčší dopyt. Požiadavky sú však iné ako u spotrebiteľov, keďže platformy zvyčajne uprednostňujú lacnejšie a uniformnejšie modely.

„Partnerstvá s dílermi áut – digitálnymi či kamennými – sú naďalej dôležité, keďže majú priamy kontakt s koncovým zákazníkom,“ vysvetľuje Devaux. Na získanie a zvýšenie podielu na trhu budú výrobcovia musieť tieto vzťahy budovať. Díleri sú naďalej nesmierne dôležití z krátkodobého hľadiska, keďže poskytujú spotrebiteľské služby, napríklad záruku a starostlivosť po predaji, hoci vzhľadom na pandémiu COVID-19 sa situácia postupne mení.

Partnerstvá so zamestnávateľmi, ktorí poskytujú zamestnancom firemné autá, môžu byť ďalším zásadným faktorom úspechu, ak autá budú vnímané skôr ako firemný benefit a nie ako niečo, čo si človek sám kúpi.

Devaux tvrdí, že úspešní výrobcovia budú tí, ktorí nájdu rovnováhu medzi „komoditou, utilitou, imidžom značky a hodnotou, ktorú vytvárajú.“ Táto zmena nastavenia mysle z výroby na MaaS si bude vyžadovať predstavivosť a prehodnotenie základných predpokladov o tom, čo auto dokáže, údaje a analytické schopnosti, aby sa tieto predpoklady overili, a schopnosť transformovať procesy tak, aby boli uskutočňované efektívne.