Sedem krokov pre vytvorenie úspešného medzinárodného podniku

Ak exportujete váš stredne veľký podnik do zahraničia, môžete si vytvoriť značné príležitosti na rast, no napriek tomu sa mnohé firmy zdráhajú zariskovať a prekročiť hranice domáceho trhu. Napriek tomu, že svetový obchod za posledných 60 rokov narástol až 38-krát, len malá časť firiem vyváža do zahraničia. Napríklad v Spojenom kráľovstve svoje produkty vyváža len jeden z desiatich podnikov, a v USA je to len jeden zo sto.

Ak sa rozhodnete predávať tovar v zahraničí, získate prístup k väčšej základni zákazníkov a potenciálne získate väčší podiel na trhu, zvýšite predaj a znížite výrobné náklady. Export vám tiež môže pomôcť znížiť podnikateľské riziko, pretože sa nebudete musieť spoliehať na jeden trh a získate cenné príležitosti vďaka medzinárodnej expertíze.

Napriek očividným príležitostiam sa mnohé stredne veľké firmy nechcú uberať cestou vývozu a vnímajú ho ako náročný a nákladný, preto si zvolia „bezpečnú“ cestu a zostanú pri tom, čo poznajú. Existujú však spôsoby, ako majitelia firiem môžu znížiť riziko a zvýšiť šancu na medzinárodný úspech.

Pozrime sa na sedem krokov, ako to docieliť:

  1. Položte si otázku, či je vaša firma pripravená
    Predaj výrobkov a služieb v zahraničí je veľký záväzok, takže si musíte byť istý, že je všetko správne načasované, že máte účinnú stratégiu a že firma je v dobrej pozícii na vývoz.Na úvod si položte otázku, či váš podnikateľský model dobre funguje a či vám prináša stabilné zisky na domácom trhu. Dôležité je aj financovanie, pretože budete potrebovať dostatok prostriedkov na bankovom účte, aby ste pokryli počiatočné náklady. Ak ich nemáte, musíte si preveriť možnosť získať pôžičku od banky alebo externých investorov, aby ste mohli financovať expanziu.
  2. Určite si cieľový trh
    Ak ste už dostali dopyty zo zahraničia alebo od súčasných klientov pôsobiacich vo viacerých krajinách, zrejme tušíte, na ktorú krajinu alebo región sa zamerať. Ak nie, mali by ste si vytvoriť profil trhu a načrtnúť si typ trhu, ktorý sa najlepšie hodí k vášmu výrobku. Vezmite do úvahy veľkosť krajiny, kultúru, dostupnosť či hospodársku situáciu. Takýmto spôsobom identifikujete krajiny, ktoré zodpovedajú tomu, čo hľadáte.
  3. Nezabudnite na prieskum trhu
    Prieskum trhu je veľmi dôležitý, a to aj vtedy, ak máte pomerne jasnú predstavu o tom, kam chcete vyvážať. Zistite si informácie o konkurentoch na cieľovom trhu, o cieľovom publiku, rôznych cenových modeloch a identifikujte potenciálne problémy z legislatívneho, daňového či hospodárskeho hľadiska.Môžete pokojne začať online prieskumom, no je veľmi dôležité, aby ste kontaktovali dobre informované zdroje priamo na mieste, vrátane obchodných poradcov, účtovníkov a konzultantov, ktorí majú svojich klientov a podobné skúsenosti z minulosti.
  4. Zvoľte si cestu na daný trh
    Je dôležité zvážiť, či budete na novom trhu predávať priamo alebo prostredníctvom partnera priamo na mieste. Ak sa chystáte vyvážať po prvý raz, druhá možnosť je pre vás vhodnejšia, pretože vám umožní ťažiť zo znalostí a expertízy partnera, a zároveň sa vyhnete nákladom a komplikáciám súvisiacim s vytvorením lokálneho tímu.Pri zakladaní partnerstva existuje viacero možností, od spoločného podniku, kedy vstupujete do formálneho partnerstva s lokálnym dodávateľom, až po spoluprácu s distribútorom alebo miestnym zástupcom predaja, ktorý bude prevádzku riadiť na základe zmluvy. Možno už ste si v štádiu prieskumu našli potenciálnych partnerov, no lokálna podnikateľská agentúra môže byť ďalším dobrým zdrojom osvedčených kontaktov, rovnako ako relevantné výstavy a veľtrhy.
  5. Naštudujte si právne a daňové otázky
    Nespočetné pravidlá a nariadenia v rôznych krajinách môžu byť značnou prekážkou pre firmy, ktoré sa chystajú exportovať. Dokonca aj vo voľných zónach obchodu, akou je napríklad EÚ, môžu existovať obrovské rozdiely, napr. v zdaňovaní podobných výrobkov, odlišných pravidlách pre zloženie a balenie výrobkov či odlišné normy pokrývajúce duševné vlastníctvo. Treba tiež chápať colné klasifikácie, ktoré sú často zmätočné a zastaralé.Ak nemáte interných expertov, ktorí by vám pomohli prehrýzť sa týmito problémami, mali by ste zvážiť oslovenie externých poradcov. Vaša lokálna podnikateľská agentúra je tiež dobrým zdrojom informácií, pretože vás môže predstaviť medzinárodným poradcov, ktorí vám pomôžu s potrebnými procesmi a administratívou.
  6. Naštartujte marketing
    Ak už máte vytvorený plán, môžete začať propagovať svoj produkt alebo službu. Ak máte marketingovú stratégiu, ktorá sa vám osvedčila na domácom trhu, môžete sa od nej odraziť, no vždy berte do úvahy kultúru a etiketu v krajine, kam chcete vstúpiť, aby ste sa prispôsobili cieľovému publiku.Zvážte tiež pomer medzi nákladmi a návratnosťou investície, prípadne začnite malými krokmi, napríklad vytvorením lokálnej web stránky spolu so zacieleným PR a reklamou. Sociálne médiá ako LinkedIn a Facebook môžu byť finančne nenáročným spôsobom, ako začať.
  7. Predvídajte logistické výzvy
    Popri rôznych iných ťažkostiach sprevádzajúcich obchodovanie v zahraničí sa často zabúda na logistiku, ktorá je však kľúčová pre to, aby vaše výrobky dorazili na miesto určenia včas a v bezchybnom stave.Vzhľadom na komplexnosť medzinárodnej logistiky sa mnohé firmy namiesto vytvárania vlastného interného tímu rozhodnú túto službu outsourcovať. Logistické firmy už majú zabehnutú infraštruktúru a postarajú sa aj o administratívu. Poskytovatelia logistických služieb môžu tiež byť cenným zdrojom kontaktov a znalostí.Obchodovanie v zahraničí je dlhodobý záväzok a na udržateľnom medzinárodnom raste musíte neustále pracovať. Napríklad možno v úvode budete spolupracovať s lokálnymi partnermi, no časom dospejete do bodu, keď budete potrebovať založiť plne funkčnú organizáciu priamo na mieste. Bez ohľadu na to, v akom štádiu sa nachádzate, najdôležitejší je prieskum, prieskum, a ešte raz prieskum. Týchto sedem krokov vám pomôže vytvoriť si stratégiu a pripraviť firmu na úspešnú globálnu expanziu.

Ak máte záujem o viac informácií o tom, ako môžeme vašej firme pomôcť expandovať do zahraničia, prosím, kontaktujte nás pomocou údajov uvedených nižšie alebo vpravo alebo navštívte našu web stránku.

* povinné polia

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné. Ak je požadované pole ponechané prázdne, nebude možné spracovať vašu žiadosť.
Vaše osobné údaje sa zhromažďujú za účelom spracovania vašej žiadosti. Informácie o spracovaní osobných údajov sú uvedené v Zásadách ochrany osobných údajov spoločnosti Mazars na Slovensku: https://slk.mazars.sk/Zasady-ochrany-osobnych-dajov