Ako prilákať a udržať si zamestnancov z generácie Z

Keďže mileniáli z generácie Y sa postupne stávajú zakladateľmi, riaditeľmi a manažérmi firiem, pozornosť postupne prechádza na novú skupinu: generáciu Z. Zástupcovia generácie Z s rokom narodenia od 1995 až po prvé roky nového tisícročia buď v tomto období získavajú prvú prácu alebo začínajú premýšľať, ako si predstavujú svoju kariéru. Práve oni sú budúcimi lídrami rastúcich podnikov, preto je žiaduce prilákať ich a udržať si ich.

V čom je generácia Z iná?

Tak ako predchádzajúce generácie, aj generácia Z má vlastný pohľad na svet, a ten ovplyvňuje jej očakávania a požiadavky na kariéru a pracovisko.

Pozrime sa na zopár kľúčových vlastností generácie Z:

Virtuálni, a predsa sociálni

Generácia Z je obklopená digitálnymi technológiami už odmalička, preto vyžaduje neustále pripojenie a bezproblémovú digitálnu skúsenosť. Neznamená to však, že si neváži osobný kontakt.

Štúdia spoločnosti Mazars odhalila, že pre členov generácie Z je u potenciálneho zamestnávateľa „medziľudská atmosféra“ rovnako dôležitá ako plat. Ich cieľom je pracovať s takzvanými „manažérmi facilitátormi“, ktorí vytvárajú spoločenské pracovné prostredie a podporujú neformálne a priateľské tímové vzťahy založené na dôvere.

Sloboda a flexibilita

Generácia Z vyrastala v období rastúcej slobody a flexibility na pracovisku a bola svedkom nárastu práce na voľnej nohe, práce z domu, rovnováhy medzi pracovným a osobným životom a flexibilnej pracovnej doby.

Tieto benefity už nevnímajú ako niečo, čo by bolo príjemné mať, ale ako samozrejmosť. Generácia Z chce flexibilitu v spôsobe práce a „portfóliovú kariéru“, v rámci ktorej sa môže zúčastňovať na viacerých pracovných činnostiach naraz.

Podnikateľský duch

Generácia Z často vníma tradičné organizácie ako staromódne a skostnatené, postavené na hierarchických štruktúrach a riadení zhora nadol, preto si mnohí mladí hľadajú alternatívnu cestu.

V spomínanom prieskume spoločnosti Mazars sa zistilo, že veľká časť (25%) zástupcov tejto vekovej skupiny by sa chcela stať svojím vlastným šéfom a jeden z desiatich (11%) chce pracovať v startupe s menej formálnym a dynamickejším spôsobom práce. Naopak len 4 percentá majú záujem o prácu v tradičnejších stredných podnikoch alebo veľkých korporáciách, veľkí zamestnávatelia teda budú mať problém prilákať mladých talentovaných ľudí a udržať si ich.

Ako prilákať a udržať si generáciu Z

Existujú viaceré kroky, ktorými môžu zamestnávatelia prilákať a udržať si zamestnancov z generácie Z:

  • Pochopte ich: Personalisti musia k náboru pristupovať z marketingového hľadiska. Úspešná stratégia sa začína pochopením cieľového publika, jeho správania a najlepšieho spôsobu oslovenia a komunikácie.
  • Digitálny nábor: Pre generáciu Z je prvoradý digitalizovaný proces náboru, ako aj atraktívna intuitívna užívateľská skúsenosť, napríklad prostredníctvom chatbotov, voicebotov, online videí a pravidelne aktualizovaných profilov na sociálnych médiách.
  • Budujte autentickosť a dôveru: Stránky ako Glassdoor poskytujú generácii Z platformu na zdieľanie dobrých aj zlých skúseností, preto je kľúčové, aby realita zodpovedala marketingu. Komunikácia musí byť v súlade so skutočnými hodnotami a kultúrou firmy, preto sa pokúste zistiť, čo vaši zamestnanci majú radi na svojej práci a zakomponujte to do náborovej kampane.
  • Oživte kultúru: Zahrajte na osobnú strunu a zapojte aktuálnych zamestnancov do náborového procesu, či už osobne alebo prostredníctvom digitálnych kanálov. Dajte tiež uchádzačovi príležitosť osobne sa stretnúť so svojím potenciálnym manažérom hneď na začiatku, a nie až na poslednom pohovore, aby získal predstavu o dynamike tímu.
  • Starostlivosť o uchádzača: V ére zdieľania na sociálnych médiách je pozitívna skúsenosť uchádzača veľmi dôležitá pre ostatných kandidátov – aj pre tých neúspešných, preto k uchádzačom pristupujte ako ku klientom a poskytnite im promptnú spätnú väzbu.
  • Zodpovednosť: Uchádzači z generácie Z, ktorí vstúpia do vašej organizácie, chcú mať čo najskôr zodpovednosť za vlastné rozhodnutia a rozvoj nových nápadov. Manažéri preto musia urobiť všetko pre to, aby ich zapojili do diskusií a rozhodnutí prostredníctvom nástrojov, workshopov a neformálnych stretnutí.

Prilákanie a udržanie generácie Z nielenže vyžaduje zmenu v prístupe k náboru, ale aj všeobecnú zmenu kultúry a spôsobu, akým riadite a angažujete zamestnancov na dennodennej báze. Vyžaduje si to úsilie a zapojenie všetkých členov firmy, no ak to urobíte správne, generácia Z vám prinesie nové nápady, kreativitu a podnikateľského ducha, ktorý bude motorom vašej spoločnosti aj po roku 2020.

Autor: Mathilde Le Coz, riaditeľka, HR inovácie

Ak máte záujem o viac informácií o tom, ako môžeme pomôcť vašej firme, prosím, kontaktujte nás pomocou údajov uvedených nižšie alebo vpravo alebo navštívte našu web stránku.

* povinné polia

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné. Ak je požadované pole ponechané prázdne, nebude možné spracovať vašu žiadosť.
Vaše osobné údaje sa zhromažďujú za účelom spracovania vašej žiadosti. Informácie o spracovaní osobných údajov sú uvedené v Zásadách ochrany osobných údajov spoločnosti Mazars na Slovensku: https://slk.mazars.sk/Zasady-ochrany-osobnych-dajov