Ako zaistiť úspešný rast a rozšírenie podnikania

Hoci stredne veľké podniky vďaka rastu získavajú rôzne pozitíva, mnohé z nich sa dostanú do bodu, keď rast začne negatívne ovplyvňovať ich procesy, vedenie a zamestnancov.

Ide o bod, kedy aktuálny podnikateľský model už nestačí, procesy nie sú vhodné na plnenie požiadaviek zákazníkov a zamestnanci sú na pokraji síl. Manažéri musia firmu škálovať tak, aby dosiahli požadované tempo a vybudovali základy pre budúcnosť firmy.

Existuje päť základných prvkov, ktoré by riaditelia a manažéri mali zvážiť, ak chcú zabezpečiť úspešné rozširovanie podnikania:

  1. Nepodceňujte štádium pred plánovaním
    Mnohé firmy si nevyčlenia dostatok času na naplánovanie jasnej stratégie rastu. Venovať čas vytvoreniu stratégie na úspešné rozšírenie podnikania znamená zvážiť možnosti financovania, ale aj vyriešiť problémy so zamestnancami, aktualizovať systém a infraštruktúru, kapitalizovať technológie a vybrať si správnych partnerov na spoluprácu.Jedným z prvých krokov je zabezpečenie čo najlepšieho tímu manažérov a vhodný rámec riadenia. To znamená, že firma by mala mať výkonného riaditeľa, ktorý je dobrý lídrom, ale aj silné, skúsené a nezávislé predstavenstvo, ktoré v prípade potreby podporí stratégiu alebo naopak spochybní nesprávne nápady.
  2. Obozretne zvážte možnosti financovania
    Financie na škálovanie podnikania sa dajú získať viacerými spôsobmi. Môžete zvoliť navýšenie externého dlhu, investície zo súkromného partnerstva, skúpenie podielu zamestnancami alebo prvú verejnú ponuku akcií (IPO).Spôsob financovania často závisí od osobnej situácie vlastníkov, veľkosti a ambícií firmy a predpokladaných hotovostných tokov. Napríklad súkromné partnerstvo alebo skúpenie podielu zamestnancami môže byť dobrou voľbou, ak plány na expanziu zahŕňajú zmenu vlastníkov alebo výrazný krok vzad. Musíte však mať realistickú predstavu o úrovni kapitálu, ktorého ste ochotný sa vzdať, alebo o dlhovej záťaži, ktorú ste pripravený poniesť pre získanie potrebných prostriedkov.Ďalším dôležitým faktorom pri získavaní prostriedkov od externého investora je vstúpiť do partnerstva s investorom, ktorého ciele sú plne v súlade s vašimi cieľmi. Vzťahy s investormi často bývajú napäté pre odlišné ciele, najmä ak budúca stratégia nebola dostatočne vysvetlená alebo komunikovaná.
  3. Mali by ste ísť do kótovania?
    Hoci kótovanie sprevádzajú značné počiatočné náklady, zabezpečí vám flexibilitu v podobe jednoduchého prístupu ku kapitálu a nevytvára záťaž spojenú so splatením dlhu. Zároveň dáva aktuálnym akcionárom, a často aj pôvodným zakladateľom a zamestnancom, slobodu realizovať hodnotu podniku prostredníctvom likvidity svojho podielu.Stredne veľké podniky majú možnosť najprv vstúpiť na burzu na menšom rastúcom trhu, a až potom na jeden z väčších trhov s komplikovanejšími pravidlami a značnými vykazovacími povinnosťami.Táto širšia základňa akcionárov a lepší profil tiež otvárajú dvere marketingu a publicite, predovšetkým, ak sa podniku dobre darí. Zároveň to ale môže prilákať záujem médií, ak výkon klesne pod očakávania, a predstavenstvo musí byť na takúto možnosť pripravené. Pre mnohé firmy nie je otvorenejší dialóg vždy tou najlepšou možnosťou vzhľadom na nedostatok skúseností s externou komunikáciou.
  4. Zodpovednosť si vyžaduje podporu
    Pri financovaní sa často zabúda na väčšiu zodpovednosť, ktorá sa s ním spája. Napríklad vykazovacie povinnosti a pravidelné stretnutia s externými investormi, bankou alebo akcionármi budú čoraz častejšie.IPO navyše často zahŕňa účasť zahraničných akcionárov. Berúc do úvahy obmedzené časové možnosti je dôležité zabezpečiť si dostatočnú podporu, aby sa naplnili prevádzkové ciele a aby sa neznížila dôslednosť podnikania. Možno bude potrebné zmeniť štruktúru predstavenstva a vedenia, aby ste získali vhodnú expertízu a skúsenosti pre túto konkrétnu etapu cesty za rastom.
  5. Je vaša stratégia udržateľná?
    Plány na expanziu a škálovanie podnikania sa často vyvíjajú a krokov na podporu rastu je čoraz viac. Bez ohľadu na to, či sa proces deje organicky alebo prostredníctvom vedomých strategických plánov, získať prostriedky na podporu tejto cesty je dôležitým rozhodnutím a vyžaduje si komplexný proces kontroly náležitej starostlivosti a v niektorých prípadoch aj predpísanú dokumentáciu.Spolupráca so správnym tímom poradcov, ktorí nielenže majú relevantné skúsenosti a expertízu, ale tiež venujú čas pochopeniu vašej firmy a potrieb vlastníkov, je kľúčová pre úspech celého procesu rozširovania firmy.Prípravy na ďalšie štádium môžu byť vzrušujúce a stresujúce, no zároveň sú súčasťou ústrednej fázy životného cyklu spoločnosti, pretože signalizujú, že vedenie v budúcnosti očakáva rast a úspech. Prostredníctvom jasných cieľov, zváženia všetkých možností financovania a správnej podpory môžu firmy zvýšiť šancu na úspešné prekonanie výziev súvisiacich so škálovaním.

Ak máte záujem o viac informácií o tom, ako môžeme vašej firme pomôcť expandovať do zahraničia, prosím, kontaktujte nás pomocou údajov uvedených nižšie alebo vpravo alebo navštívte našu web stránku.

* povinné polia

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné. Ak je požadované pole ponechané prázdne, nebude možné spracovať vašu žiadosť.
Vaše osobné údaje sa zhromažďujú za účelom spracovania vašej žiadosti. Informácie o spracovaní osobných údajov sú uvedené v Zásadách ochrany osobných údajov spoločnosti Mazars na Slovensku: https://slk.mazars.sk/Zasady-ochrany-osobnych-dajov