Ako vytvoriť udržateľnú hodnotu v stredných podnikoch

Napriek tomu, že mnohé podniky sú poháňané silnými podnikateľskými podnetmi, niektoré z nich stále majú problém dosiahnuť udržateľnú hodnotu.

Existuje šesť otázok, ktoré by si mal položiť každý vlastník firmy, ak chce prekonať medzeru medzi aktuálnym stavom a dlhodobou udržateľnou hodnotou.

  1. Konám ako stratég alebo hasič?
    V období pomalého rastu majitelia často kladú dôraz na externé faktory, napr. ekonomické prostredie alebo trhové nálady, no najvýraznejší dopad na zlepšenie výkonu majú interné štruktúry.Napríklad firma so silným finančným zázemím, dobrými procesmi riadenia rizika a predstavenstvom s jednoznačnou stratégiou zvyčajne dosahuje lepšie výsledky ako iné firmy. Preto by ste sa pre zlepšenie výkonu a dosiahnutie cieľov mali zamerať na dlhodobé strategické plánovanie namiesto hasenia problémov na poslednú chvíľu.
  2. Identifikoval som hlavné faktory vytvárajúce hodnotu?
    Väčšina firiem má jediný jasný cieľ: zvýšiť hodnotu kapitálu. Z dlhodobého hľadiska môže byť cieľom vybudovať firmu, ktorá bude v dobrej pozícii na predaj alebo odovzdanie ďalšej generácii.Bez ohľadu na to, aké máte ciele, ak ich chcete dosiahnuť, musíte zohľadniť viaceré faktory, napr. trhové nálady, finančné ukazovatele, konzistentnosť obratu, dlh, kvalita aktív a stav súvahového účtu.Zároveň je dôležité zvážiť, či sa príliš nespoliehate na kľúčových zákazníkov, aký je rizikový profil činností firmy a či sa firma príliš nespolieha na vás ako riaditeľa. Okrem toho netreba zabúdať na kvalitu informácii a procesov. Trhovú hodnotu firmy do veľkej miery určí to, ako sa vám podarí identifikovať a riadiť tieto faktory vytvárajúce hodnotu.
  3. Čo ovplyvňuje moju schopnosť riadiť faktory výkonu?
    Predstavenie jasnej vízie pomáha posilniť podnikateľské plány a povzbudiť všetkých zúčastnených, aby ešte viac zapracovali na dosiahnutí cieľov, vďaka čomu sa posilní výkon. Práve preto formalizovanie štruktúr s cieľom zosúladiť ciele akcionárov a manažmentu profesionalizujú a zlepšia základy, ktoré sú potrebné na riadenie týchto faktorov. Zároveň vám to pomôže vytvoriť základ pre stabilný strategický podnikateľský plán na tri až päť rokov, ktorý dá každému členovi organizácie jasne najavo, čo sa od neho očakáva.
  4. Mení sa naša ponúkaná hodnota?
    Keďže digitálne zmeny vytvárajú priestor pre nových hráčov na trhu, je dôležité vedieť, s kým súperíte a aké sú vaše podobné a odlišné črty.Ako vlastník a riaditeľ budete musieť neustále revidovať, kontrolovať a overovať hodnotu, ktorú poskytujete zákazníkom a dodávateľskému reťazcu vždy, keď vstúpite na nový trh, zavediete nové výrobky a služby alebo použijete nové predajné kanály. Je to veľmi dôležité, ak chcete, aby vaša stratégia vytvárania hodnoty zostala na správnej ceste.
  5. Naformuloval som jasne firemnú kultúru?
    Nábor nových zamestnancov a ich udržanie môže byť náročné najmä pre firmy, ktoré súperia s balíkmi benefitov veľkých korporácií či s atraktivitou dynamických startupov. Vytvorenie kultúry otvorenosti a začlenenia spolu so stratégiou riadenia talentu je zásadné pre prilákanie, rozvoj a udržanie zamestnancov. Je to tiež rovnako dôležité, ak sa snažíte prilákať externých investorov, pre ktorých je predpokladom investície dôraz na silnú firemnú kultúru a talentovaný manažment.
  6. Aké faktory môžem ovplyvniť a zmeniť?
    Riešenie interných problémov môže mať z dlhodobého hľadiska oveľa väčší dopad na hodnotu pre akcionárov ako napríklad vynakladanie úsilia na zvýšenie marže o 1%.Nie vždy je celkom jasné a jednoznačné, na ktoré interné prvky sa zamerať a ako môžu byť jednotlivé súčasti firmy ovplyvnené zmenou. Ak sa majitelia a výkonné tímy oprú o pomoc expertov, môžu jednoduchšie identifikovať výzvy a určiť si priority.Firmy, ktoré sa zameriavajú na ďalšie štádium procesu, by si mali vytvoriť rámec, prostredníctvom ktorého dokážu identifikovať a zlepšiť hlavné motory úspechu, pretože je to kľúčové pre vytvorenie udržateľnej dlhodobej hodnoty. Dobrou správou je, že to, či firma dokáže prekonať hodnotovú medzeru, je plne v rukách vlastníkov a vedenia.

Ak máte záujem o viac informácií o tom, ako môžeme vašej firme pomôcť expandovať do zahraničia, prosím, kontaktujte nás pomocou údajov uvedených nižšie alebo vpravo alebo navštívte našu web stránku.

* povinné polia

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné. Ak je požadované pole ponechané prázdne, nebude možné spracovať vašu žiadosť.
Vaše osobné údaje sa zhromažďujú za účelom spracovania vašej žiadosti. Informácie o spracovaní osobných údajov sú uvedené v Zásadách ochrany osobných údajov spoločnosti Mazars na Slovensku: https://slk.mazars.sk/Zasady-ochrany-osobnych-dajov