Stravovanie zamestnancov a SZČO z daňového hľadiska od 1.1.2022

Po zavedení finančného príspevku v marci 2021 ukázala aplikačná prax rozdiely v daňovom posudzovaní finančného príspevku v porovnaní s nepeňažnými formami zabezpečenia stravovania. Od roku 2022 nadobúda účinnosť novela, ktorá zrovnoprávňuje daňové zaobchádzanie stravovacích poukážok a finančného príspevku. Zároveň od 1.1.2022 dochádza u SZČO k zníženiu administratívnej záťaže, ale i daňovo uznaného limitu výdavkov na stravovanie.

Stiahnuť newsletter

3. novembra 2021

V zmysle Zákonníka práce je zamestnávateľ povinný zamestnancom, ktorí v rámci pracovnej zmeny odpracovali viac ako štyri hodiny, zabezpečovať stravovanie na pracovisku resp. v ich blízkosti alebo poskytnúť finančný príspevok na stravovanie. Ak pracovná zmena trvá viac ako 11 hodín, zamestnávateľ môže zabezpečiť ďalšie stravovanie alebo poskytnúť ďalší finančný príspevok na stravovanie.

Finančný príspevok nepredstavuje ďalšiu formu zabezpečenia stravovania, ale je jeho alternatívou.

Zamestnávateľ zabezpečuje stravovanie:

  • vo vlastnom stravovacom zariadení,
  • v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa,
  • zabezpečením stravovacích poukážok, ktoré zamestnanci môžu uplatniť u právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie poskytovať stravovacie služby.

Zamestnávateľ je na stravovanie povinný podľa Zákonníka práce prispievať zamestnancovi v sume:

  • najmenej 55 % ceny jedla,
  • najviac 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín.

Pri stravovacích poukážkach sa hodnotou jedla rozumie hodnota stravného lístka resp. v prípade elektronických stravovacích poukážok hodnota dobitá zamestnávateľom na stravovaciu kartu. Hodnota stravovacej poukážky nesmie byť nižšia ako 75 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5-12 hodín. U finančného príspevku hodnota, v akej zamestnávateľ prispieva, musí byť rovnaká ako u nepeňažných foriem stravovania.

Nad rámec povinnosti podľa Zákonníka práce môže zamestnávateľ v závislosti od svojho rozhodnutia prispievať na stravovanie aj:

  • z prostriedkov sociálneho fondu v závislosti od výšky vytvoreného sociálneho fondu, čo vyplýva aj zo znenia Zákonníka práce,
  • „dobrovoľným“ príspevkom.

Znenie zákona o dani z príjmov účinné do konca roku 2021 sa v ustanoveniach týkajúcich nepeňažnej formy stravovania neodkazuje na Zákonník práce. To znamená, že v súčasnosti je hodnota stravy poskytnutá v nepeňažnej forme v plnej výške u zamestnanca od dane z príjmov oslobodená. Odvolávka na Zákonník práce je uvedená iba pri finančnom príspevku na stravovanie, čo znamená, že ak zamestnávateľ pri finančnom príspevku na stravovanie prispieva aj „dobrovoľným“ príspevkom, do konca roku 2021 táto suma predstavuje zdaniteľný príjem zamestnanca.

Zmeny v zdaňovaní v roku 2022

Od 1.1.2022 sa eliminuje nerovnosť v zdanení pri rôznych formách príspevkov zamestnávateľa na stravovanie zamestnancov. Oslobodenie od dane u zamestnanca do zákonného limitu podľa Zákonníka práce bude jednotné pre všetky formy príspevku na stravovanie (zabezpečenie stravovania vo vlastnom stravovacom zariadení/v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa, stravovacia poukážka, finančný príspevok na stravovanie). Príspevok presahujúci limit stanovený Zákonníkom práce bude zdaniteľným príjmom zamestnanca rovnako pri poskytnutí finančného príspevku na stravovanie, ako aj pri poskytnutí stravovacej poukážky zamestnávateľom.

Na strane zamestnávateľa bude možné „dobrovoľný“ príspevok na stravovanie považovať za daňový výdavok len ak pôjde o zamestnanecký benefit, ktorý bude upravený v internom predpise alebo dojednaný v kolektívnej zmluve, pracovnej zmluve alebo inej zmluve medzi zamestnancom a zamestnávateľom a súčasne bude podliehať dani z príjmov zo závislej činnosti a odvodom u zamestnanca.

Zamestnanec

Zamestnávateľ

Príspevok podľa zákonníka práce (55 %)

Oslobodený príjem

Daňový výdavok

Príspevok zo sociálneho fondu

Oslobodený príjem

Daňový výdavok v čase tvorby SF

Dobrovoľný príspevok

Zdaniteľný príjem

Nedaňový výdavok*

*Ak dobrovoľný príspevok nie je osobitne upravený v kolektívnej zmluve, internom predpise, pracovnej alebo inej zmluve uzatvorenej medzi zamestnancom a zamestnávateľom v súlade so Zákonníkom práce.

V nadväznosti na tieto zmeny by sme Vám radi dali do pozornosti, že v najbližších dňoch vydáme ďalší daňový newsletter. V ňom sa bližšie zameriame na problematiku nepeňažných benefitov. Pomôže Vám lepšie sa zorientovať v súvisiacich daňových dopadoch na zamestnancov a Vašu organizáciu.

Odporúčame Vám pouvažovať nad nastavením a využitím nepeňažných benefitov vo Vašej organizácii. Prípadne sa neváhajte obrátiť na svoju kontaktnú osobu v Mazars.

Povinnosť zabezpečenia stravovania „vopred“ ostáva bez zmeny

Aj v roku 2022 ostáva v platnosti doterajšie daňové posúdenie v situáciách, keď zamestnávateľ poskytuje stravovacie poukážky alebo finančný príspevok spätne za už uplynulé dni mesiaca. Vo vzťahu k už uplynulým dňom sa takýto postup považuje za nesplnenie povinnosti zabezpečenia stravovania pre zamestnancov vyplývajúcu zo Zákonníka práce a k tomu prislúchajúci náklad preto nie je možné považovať za daňový výdavok zamestnávateľa.

Stravovanie SZČO od 1.1.2022

Za účelom zníženia administratívnej záťaže sa zavádza zmena, na základe ktorej daňovníci s príjmami podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov (SZČO), ktorí uplatňujú preukázateľné daňové výdavky, nebudú musieť dokladovať vynaloženie výdavkov na nákup stravy alebo stravných lístkov faktúrou alebo pokladničným dokladom. Do daňových výdavkov si tak budú môcť SZČO zahrnúť výdavky na stravovanie aj bez konkrétneho dokladu.

Zároveň dochádza k zmene výšky, ktorú bude možné uznať ako daňový výdavok u SZČO. Od 1.1.2022 dôjde k výraznému zníženiu uplatniteľných výdavkov na stravu týchto daňovníkov z doterajších 100 % stravného pri pracovnej ceste v trvaní 5 - 12 hodín na 55 %, a teda ku zvýšeniu ich daňového zaťaženia.

Objavte viac

Dokument

Stravovanie zamestnancov a SZČO z daňového hľadiska od 1.1.2022