Päť rád na zvládnutie COVID-19 vo vašej firme

Všetci súhlasíme s tým, že prebiehajúci vývoj okolo pandémie COVID-19 bezprecedentne ovplyvnil fungovanie mnohých tímov a firiem. Musí sa zabezpečiť efektívnosť a motivácia manažérov a zamestnancov. Nové situácie a nastavenia sa objavujú každý deň. Aj keď vieme o mnohých možnostiach online, zriedkavo sa používajú v tak širokých a dlhodobých opatreniach. Pozrime sa na niekoľko tipov, ktoré využívame aj v našej spoločnosti.

1. Zriaďte krízový tím

...zložený z vyššieho manažmentu, HR, IT by sa mal virtuálne stretávať každý deň na krátky update o stave vo firme a riešiť novo vzniknuté problémy, monitorovať aktuálnu situáciu a prijímať rozhodnutia zamerané na ochranu zamestnancov a znižovanie dopadu na financie firmy.

Raz týždenne by stretnutie malo prebehnúť vo väčšom formáte, kde sa podrobne zhodnotí súčasná situácia, prehodnotia sa zavedené opatrenia a dohodnú sa hlavné oblasti, ktoré by mala obsahovať pravidelná týždenná komunikácia na všetkých zamestnancov.

Oblasti, ktoré by mal riešiť krízový tím:

  • Operačný model firmy počas súčasnej situácie
    • Identifikácia možností práce z domu a tiež kritických zamestnancov potrebných na pracovisku
    • Odporúčania pre manažérov a vedúcich tímov ako efektívne riadiť virtuálne tímy
    • Koordinácia s dodávateľmi a možné obmedzenia dodávok
    • Zváženie alternatívnych dodávateľov
  • Rozhodnutia o zavedení opatrení komunikovené cez inštrukcie pre
    • zamestnancov, ktorých prítomnosť na pracovisku je nutná
    • zamestnancov pracujúcich z domu
    • dodávateľov a zákazníkov
  • Komunikačná stratégia firmy

Voči zamestnancom

Voči klientom

Voči dodávateľom

  1. Kto, ako často a cez aké kanály komunikuje so zamestnancami?
  2. Kde budú zverejnené inštrukcie?
  3. Kde sa môžu zamestnanci pýtať otázky?
  1. Ako bude firma fungovať v najbližších dňoch?
  2. Aký bude dopad na klientov?
  3. Udejú sa nejaké zmeny na základe nového režimu?
  1. Komunikujte obmedzenia osobného kontaktu
  2. Vyzývajte na proaktívnu komunikáciu
  • Minimalizácia ekonomických dopadov
    • Mali by byť prehodnotené v závislosti od odvetvia a od veľkosti dopadu na firmu:
      • výpadky tržieb – čo sa môže udiať? Ako tomu predchádzať? Aké sú možnosti virtuálneho biznis rozvoja?
      • možnosti znižovania variabilných nákladov
      • zváženie potreby bankového úveru na vykrytie najbližších mesiacov
    • Otvorená diskusia so zamestnancami, ktorých firma nevie naplno využiť, vysvetlenie situácie a dohodnutie sa na dobrovoľnej dovolenke

2. Komunikujte otvorene a proaktívne

Zasielajte zamestnancom jasné a štruktúrované správy, aby vedeli ako firma pristupuje k súčasnej kríze. V súčasnej situácii sa môže viacerým zamestnancom zdať, že ich firma nerobí dostatok opatrení a nemajú inštrukcie ako postupovať. Zaveďte pravidelné zasielanie nových informácií a pokynov na všetkých zamestnancov. Zvážte použitie alternatívnych aplikácií typu Whatsapp and rýchle zdieľanie informácií / priestor na otázky zamestnancov.

3. Čo zahrnúť do komunikácie pre zamestnancov

Konkrétna komunikácia bude vždy závisieť od typu firmy. Nižšie uvádzame niekoľko odporúčaní, čo zahrnúť:

  • Ako firma v súčasnosti hodnotí situáciu a čo sú hlavné opatrenia, ktoré sú/budú zavedené 
  • Možné dopady na firmu a ako sa tomu snažíme predchádzať. Možnosť spojiť s odporúčaním dobrovoľnej dovolenky po dohode s nadriadeným
  • Poďakovanie zamestnancom za zvládanie situácie a toho, že firma si váži ich prístup a robí maximum pre ich bezpečie – zdravie je priorita
  • Kto a dokedy pracuje z domu a pre koho je nutné prísť do práce, príp. od koho dostanú zamestnanci detailné inštrukcie
  • Opatrenia, ktoré firma robí pre zamestnancov, ktorí musia prísť do práce + odporúčania pre zamestnancov, ktorí robia z domu
  • Informácia o ďalšej komunikácií – pravidelné denné aktualizácie / týždenné prehodnotenie fungovania
  • Otázky na najčastejšie životné situácie
    •  Doručenie PN, dokumentov zo služobnej cesty
    •  Možnosti OČR
    •  Distribúcia pošty a iných informácií
    •  Kde ako si zaobstarať ochranné pomôcky

4. Efektívne využitie software na spoluprácu

Veľa spoločností využíva Office 365, preto nižšie uvádzame príklady ako využit rôzne aplikácie. 

Microsoft Teams – ponúkajú možnosť mať „všetko“ na jednom mieste – dokumenty, tímový chat, plánovanie úloh, zapisovanie poznámok...

Príklady ako tento nástroj využiť na riadenie tímu:

  • Teams - vytvorte komunitu pre vaše oddelenie a pridajte prístup všetkým členom tímu
  • Posts / chat - v rámci hlavného kanála máte záložku  – kde si zamestnanci operatívne môžu vymieňať informácie potenciálne užitočné pre celý tím -  otázky, zdieľanie užitočných noviniek a pod.
  • Files – vytvorenie miesta na prehľadnú výmenu a prácu na dokumentoch, pokiaľ už nevyužívate iné riešenie, ktoré pokrýva takéto potreby
  • Pridanie OneNote – do Teams môžete pridať Onenote na jednoduchší brainstorming, zápisy zo stretnutí, výmenu dlhších noviniek a aktualít – všetko štruktúrovane na jednom mieste, bez potreby prehľadávania sa v mailoch
  • Pridanie MS Planner – ako ďalšiu záložku do Teams môžete pridať Planner, kde môžete vytvoriť jednotlivé aktivity, ktoré treba vykonať, pridať tam zamestnanca / alebo viacerých, ktorý budú na danej úlohe pracovať, čas na dokončenie úlohy a tiež prehľadné kroky úlohy, ktoré treba zrealizovať na dokončenie úlohy. Na tomto mieste môžete mať prehľad o tom kto na čom robí, zamestnanci môžu zároveň dopisovať komentáre na aktualizáciu stavu úlohy, pýtať sa otázky a dostávať informácie o priorite úlohy. bez potreby neustálych telefonátov a mailov o stave úlohy. Odporúčame tiež využiť možnosti filtrovania úloh podľa typu, zamestnanca, ktorý ma danú úlohu vykonať a času dokedy majú byť úlohy splnené.

5. Riadenie virtuálneho tímu

Virtuálny tím prináša nové výzvy pre manažment aj zamestnancov. Je rádovo náročnejšie udržať motiváciu a dostatočný level komunikácie medzi zamestnancami oproti fungovaniu na jednom pracovisku. Pre efektívne manažovanie tímu odporúčame:

  • Použitie software nástrojov spomenutých vyššie
  • Použitie Skype / Teams ako nástroja na virtuálne stretnutia a zdieľanie obrazovky
  • Pravidelné denné stand up stretnutia tímu, krátky update kto na čom robí, ciele na deň – cca 15 min
  • Aspoň raz za týždeň, krátky update s každým zamestnancom – súčasná situácia, možné problémy obmedzenia, vyťaženosť
  • Zasielanie ad hoc správ cez Skype / Teams a operatívne virtuálne telefonáty na rýchlejšie riešenie problémov / vzniknutých situácií. Tento spôsob je rozhodne rýchlejší ako komunikácia cez maily.
  • Zamyslite sa nad úlohami a aktivitami, ktoré možno v bežnom fungovaní zanedbávate – možnosť online školení, práca na nových službách / produktoch, „upratanie“ v adresárovej štruktúre, aktualizácia používaných šablón a iných dokumentov a metodík, dokumentácia procesov s software riešení