Návrh novely Zákona o DPH s účinnosťou od 1.1.2023 a 1.1.2024

Hlavným cieľom navrhovanej novely Zákona o DPH je implementácia Smernice Rady EÚ 2020/284, ktorou sa zavádzajú harmonizované pravidlá na boj proti daňovým podvodom v oblasti cezhraničného elektronického obchodu, a opatrenia na kontrolu správnosti výšky priznanej dane.

Stiahnuť newsletter

Ministerstvo financií Slovenskej republiky („MF SR“) predstavilo návrh novely Zákona o DPH, ktorá prinesie niekoľko nových povinností pre daňovníkov. Novela Zákona o DPH v navrhovanej podobe by mala byť účinná od 1.1.2023, v prípade niektorých ustanovení od 1.1.2024.

Zároveň sa v novele upravujú niektoré ustanovenia Zákona o DPH za účelom ich jednoduchšej aplikácie a zníženia administratívnej záťaže zdaniteľných osôb.

Novela Zákona o DPH bola schválená Vládou Slovenskej republiky 25. augusta 2022, pričom navrhovaná účinnosť novely Zákona o DPH je od 1.1.2023, a v prípade zavedenia určitých požiadaviek na poskytovateľov platobných služieb od 1.1.2024.

Chceli by sme však upozorniť, že ide iba o vládny návrh novely Zákona o DPH, ktorý ešte nebol schválený Národnou radou SR.

Prehľad najdôležitejších plánovaných zmien od roku 2023, resp. 2024 uvádzame nižšie.

Zmeny v Zákone o DPH s účinnosťou od 1.1.2023

Oprava odpočítanej dane pri neuhradení záväzku

Novela Zákona o DPH ďalej zavádza povinnosť odberateľa vykonať opravu odpočítanej DPH z kúpených tovarov alebo služieb, v cene ktorých bola uplatnená DPH (resp. z ktorých bola daň odpočítaná), ak odberateľ čiastočne alebo úplne neuhradí záväzok, a to v rozsahu neuhradeného záväzku v tom zdaňovacom období, v ktorom uplynie 100 dní odo dňa splatnosti záväzku.

V prípade, že v budúcnosti dôjde k uspokojeniu časti alebo celého záväzku, odberateľ bude mať opäť právo na odpočítanie dane prislúchajúcej k zaplatenému záväzku, t. j. bude mať právo vykonať opravu už opravenej odpočítanej dane. Toto právo si uplatní v tom zdaňovacom období, v ktorom došlo k úhrade záväzku.

Predmetné ustanovenie sa bude aplikovať aj na dodania tovaru a služieb, ktoré sa uskutočnili pred 1.1.2023, ak 100 dní od splatnosti za dodaný tovar alebo službu uplynie najskôr 1. januára 2023. V prípade, ak 100 dní odo dňa splatnosti záväzku uplynie pred nadobudnutím účinnosti navrhovaného ustanovenia, sa predmetná povinnosť nebude z dôvodu zásady zákazu retroaktivity uplatňovať.

Oprava základu dane pri neuhradení záväzku na strane dodávateľa

V nadväznosti na zavedenie úpravy odpočítanej dane spomenutej vyššie, sa navrhuje upraviť aj ustanovenie, podľa ktorého dodávateľ môže opraviť základ dane, ak mu odberateľ úplne alebo čiastočne nezaplatí za dodanie tovaru alebo služby, a jeho pohľadávka sa pre účely Zákona o DPH stane nevymožiteľnou.

Podmienky nevymožiteľných pohľadávok sú podľa aktuálneho znenia Zákona o DPH nastavené prísne, preto sa navrhuje ich zjednodušenie.

Po úprave §25a Zákona o DPH sa za nevymožiteľnú pohľadávku bude považovať pohľadávka, ktorej uplynulo 150 dní od splatnosti za dodanie tovaru alebo služby, v rozsahu, v akom nebola zaplatená a táto pohľadávka

  • nie je viac ako 1 000 EUR vrátane dane a platiteľ preukáže, že vykonal akýkoľvek úkon, ktorý smeruje k získaniu jej úhrady,
  • je viac ako 1 000 EUR vrátane dane a platiteľ preukáže, že sa domáha jej zaplatenia žalobou na súde okrem rozhodcovského súdu alebo
  • je viac ako 1 000 EUR vrátane dane a platiteľ preukáže, že je vymáhaná v exekučnom konaní.

Oprava odpočítanej dane pri krádeži tovaru

Navrhuje sa doplniť do Zákona o DPH jasné pravidlá výpočtu opravy odpočítanej DPH pri krádeži tovaru v obstarávacej cene nižšej ako 1 700 EUR, s dobou použiteľnosti dlhšou ako jeden rok, nadobudnutého na iný účel ako na ďalší predaj, ktorý nie je odpisovaným majetkom.

Pri takomto tovare sa bude postupovať rovnakou logikou ako pri povinne odpisovanom majetku.

V prípade krádeže takého tovaru sa odvod DPH zníži o pomernú časť dane zodpovedajúcu výške odpisov, ktoré by sa vypočítali pri majetku, ak by bol odpisovaný rovnomerne po dobu štyroch rokov.

Po uplynutí štyroch rokov od obstarania takéhoto tovaru už nebude potrebné opraviť odpočítanú daň z titulu krádeže tovaru.

Zrušenie povinnej registrácie vybraných skupín osôb

Navrhuje sa, aby vybrané zdaniteľné osoby, ktoré uskutočňujú výhradne činnosti oslobodené od dane (podľa § 37 až §39 Zákona o DPH t. j poisťovacie, finančné služby a dodanie a nájom nehnuteľností) mali možnosť voľby pri DPH registrácii, v prípade, že presiahnu obrat na povinnú registráciu (t. j. 49 790 EUR).

Keďže hodnota služieb oslobodených podľa § 37 až 39 Zákona o DPH vstupuje do obratu na účely povinnej registrácie zdaniteľnej osoby za platiteľa, majú doteraz takéto zdaniteľné osoby povinnosť registrácie. Od 1.1.2023 sa navrhuje aby sa takéto zdaniteľné osoby mali možnosť rozhodnúť, či sa po prekročení obratu zaregistrujú pre účely DPH, alebo nie.

V prípade, že takéto osoby budú vykonávať aj iné ekonomické činnosti, okrem činností oslobodených od DPH uvedených vyššie, DPH registrácia bude naďalej povinná po prekročení obratu 49 790 EUR.

Ak sa už takáto zdaniteľná osoba v minulosti zaregistrovala pre účely DPH a za 12 predchádzajúcich, po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahne obrat 49 790 EUR výhradne z dodaní tovarov a služieb, ktoré sú oslobodené od DPH podľa § 37 až § 39, môže po 1.1.2023 požiadať o zrušenie registrácie pre účely DPH.

Zmena obdobia pri oneskorenej registrácii platiteľa

Aktuálne znenie Zákona o DPH stanovuje, že osoba, ktorá si nesplnila povinnosť podať Žiadosť o registráciu pre DPH, alebo ju podala oneskorene, a toto oneskorenie je viac ako 30 dní, má za obdobie, v ktorom mala byť platiteľom DPH, povinnosť odviesť daň na výstupe z dodávok tovarov a služieb, pri ktorých jej vznikla daňová povinnosť, a zároveň má právo na odpočítanie DPH z prijatých tovarov a služieb.

Navrhovaná novela upravuje vyššie uvedené obdobie na 21 dní a následne aj obdobie, v ktorom mala byť osoba platiteľom DPH posúva na obdobie, ktoré začína 22. dňom po dni, kedy najneskôr vznikla povinnosť podať žiadosť o registráciu.

Miestne zisťovanie v prípade nadmerného odpočtu v špeciálnom zdaňovacom období

Podľa súčasného znenia Zákona o DPH, v prípade vzniku nadmerného odpočtu v špeciálnom zdaňovacom období pri oneskorenej registrácii, daňový úrad začne daňovú kontrolu do 30 dní od podania daňového priznania, a vráti daň vo výške zistenej daňovým úradom v lehote do 10 dní odo dňa skončenia daňovej kontroly.

Navrhovaná novela upravuje toto znenie a namiesto automatickej daňovej kontroly zavádza pre správcu dane možnosť preveriť nadmerný odpočet aj iným spôsobom napr. formou miestneho zisťovania. To znamená, že ak dôjde k vzniku nadmerného odpočtu v špeciálnom zdaňovacom období, daňový úrad môže preveriť údaje v podanom daňovom priznaní aj bez otvorenia daňovej kontroly (napríklad miestnym zisťovaním), a vráti daň do 30 dní od uplynutia lehoty na podanie daňového priznania (v prípade, že nezačne daňovú kontrolu). Týmto opatrením sa skráti lehota na vrátenie takýchto nadmerných odpočtov.

Zmeny v Zákone o DPH s účinnosťou od 1.1.2024 

Nové povinnosti pre poskytovateľov platobných služieb

Od 1.1.2024 sa do Zákona o DPH navrhuje transponovať Smernicu Rady (EÚ) 2020/284, ktorou sa mení a dopĺňa Smernica 2006/112/ES, v prípade zavedenia určitých povinností pre poskytovateľov platobných služieb.

Zámerom tohto ustanovenia je primárne boj proti daňovým únikom spojených so zmenou nákupného správania spotrebiteľov a masívnym rozmachom elektronického obchodu (e-commerce) v rámci členských štátov EÚ, prípadne tretích štátov. Keďže zákazník/spotrebiteľ nemá žiadnu informačnú, záznamovú, evidenčnú povinnosť, a ani povinnosť viesť účtovníctvo vo vzťahu k uskutočnenému nákupu, finančné správy v jednotlivých členských štátoch musia vychádzať len z informácií od dodávateľov týchto nákupov, ktoré sú však nie vždy presné a úplné.

Avšak, keďže platby za cezhraničné nákupy tovarov alebo služieb sú uskutočňované najmä prostredníctvom poskytovateľov platobných služieb (ako sú banky a iné platobné inštitúcie), osobitná záznamová povinnosť sa uloží práve tuzemským poskytovateľom platobných služieb.

Tuzemským poskytovateľom platobných služieb sa rozumie každý poskytovateľ, ktorého domovským alebo hostiteľským členským štátom je Slovenská republika.

Od 1.1.2024 sa zavádzajú viaceré povinnosti pre poskytovateľov platobných služieb, a to napr.:

  • Povinnosť viesť podrobné záznamy o príjemcovi cezhraničnej platby a o cezhraničnej platbe v súvislosti s poskytnutou platobnou službou
  • Povinnosť viesť a uchovávať záznamy o cezhraničných platobných transakciách za obdobie kalendárneho štvrťroka, ak príjemca príjme viac ako 25 cezhraničných platieb
  • Povinnosť sprístupniť údaje o platiteľoch alebo príjemcoch platieb z platobných transakcií finančnej správe

Získané záznamy od poskytovateľov platobných služieb budú následne členské štáty zasielať do centrálneho európskeho systému o platbách (tzv. CESOP), kde sa získané údaje a záznamy podrobia rizikovým analýzam, krížovej kontrole a následne sa vyhodnotia.

Záznamy budú musieť byť vedené v elektronickej forme a uchovávané počas troch kalendárnych rokov od konca roka, kedy bola platba vykonaná.

Ak by ste chceli vyššie uvedené zmeny prediskutovať, prípadne posúdiť ich dopad na Vaše podnikanie, neváhajte sa na nás obrátiť.

Dokument

Tax Alert: Návrh novely Zákona o DPH od roku 2023 a 2024