Zaručená elektronická fakturácia („e-faktúra“) a zasielanie údajov z faktúr finančnej správe

Ministerstvo financií Slovenskej republiky („MFSR“) v spolupráci s Finančnou správou Slovenskej republiky („FRSR“) pripravilo návrh zákona o zasielaní údajov z faktúr daňovými subjektmi.

Stiahnuť newsletter

Dňa 9. januára 2023 sme k tejto téme vydali krátku aktualizáciu.Zistite viac.

Zavedenie systému e-faktúra

Navrhovaná legislatíva zavádza jednotný proces elektronizácie obehu faktúr a prináša povinnosť zasielať štruktúrované údaje z faktúr FRSR cez informačný systém elektronickej fakturácie („IS EFA“). Očakáva sa, že povinnosť vyhotovovania e-faktúr a zasielania údajov sa bude vzťahovať na všetky podnikateľské subjekty, a teda aj na osoby neregistrované pre DPH.

Rezort financií si od zavedenia e-faktúry sľubuje zvýšenie prehľadnosti peňažných tokov, a s tým spojené predchádzanie daňovým únikom pri výbere DPH, ako aj dane z príjmov. Cieľom zavedenia e-faktúry má byť zníženie administratívnej záťaže daňových subjektov prostredníctvom automatického odosielania údajov z faktúr, bez nutnosti zasielania ďalších administratívnych výkazov FRSR.

V tejto súvislosti sa preto po úspešnej implementácii e-faktúry predpokladá plošné zrušenie podávania kontrolného výkazu k DPH, ktorý sa javí ako neefektívny z dôvodu časového odstupu medzi realizáciou transakcie a jej vykázaním správcovi dane. Ďalším zjednodušením môže byť aj sľúbené predvypĺňanie daňového priznania k DPH na základe zaslaných údajov z faktúr (najmä pri menších daňovníkoch). 

Systém e-faktúra však nebude mať vplyv na povinnosť daňových subjektov používať systém eKasa, ktorý zostáva v platnosti aj po zavedení e-faktúry.

V čase prípravy tohto článku je termín plošného zavedenia e-faktúry pre všetky daňové subjekty nejasný, nakoľko sa doteraz nezačal legislatívny proces na schválenie príslušného zákona. Ten sa spustí až po vyriešení pripomienok odbornej verejnosti. MFSR zároveň pripravuje vyhlášku k e-faktúre, ktorej obsahom budú technické aspekty a časový harmonogram zavedenia.

Nakoľko aktuálne nie je známe konečné znenie zákona, informácie uvedené v článku sa môžu časom zmeniť v nadväznosti na testovaciu fázu systému e-faktúry.

Implementačné fázy

Hlavným cieľom IS EFA je implementácia Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/55/EÚ zo 16. apríla 2014 o elektronickej fakturácii vo verejnom obstarávaní. Smernica ustanovuje povinnosť nahlasovania fakturačných údajov pri obchodných transakciách medzi štátnymi inštitúciami a ich dodávateľmi. Zároveň Smernica umožňuje rozšírenie elektronickej fakturácie aj na súkromný sektor.

Spustenie nových povinností je rozdelené do nasledujúcich fáz:

1. fáza - „Malá e-faktúra“

Vzťahuje sa na transakcie realizované medzi štátnymi inštitúciami tzv. G2G (government-to-government) segment, a medzi štátom a podnikateľmi, tzv. B2G (business-to-government) segment.

E-faktúra má byť v testovacej fáze spustená len pre transakcie MFSR a dátového centra, bez ďalších podriadených organizácií. Bude sa týkať len firiem, ktoré majú obchodný vzťah s týmito dvoma inštitúciami. Riešenie sa tak najskôr zavedie pre samotný rezort, ktorý prevezme úlohu testera. Táto testovacia fáza sa spustí od 01.09.2022.

Od 1. januára 2023 sa bude e-faktúra používať v rámci všetkých organizácií rezortu financií. Nadväzne na úspešnosť testovania malej e-faktúry v rámci rezortu financií sa e-faktúra počas roka 2023 rozšíri aj na ostatné subjekty verejnej správy.

Aktualizácia z 28. júna 2022: Účinnosť zákona k e-fakturácii pre B2B a B2C sa posúva na 1.1.2025. Zmenu ohlásilo Ministerstvo financií SR na svojej tlačovej konferencii 13.6.2022.

2. fáza a 3. fáza – „Veľká e-faktúra“

Obchodné transakcie realizované v súkromnom sektore medzi podnikateľmi, tzv. B2B (business-to-business) segment, budú súčasťou druhej fázy riešenia.

Tretia fáza sa týka obchodných transakcií realizovaných medzi podnikateľmi a ich zákazníkmi, tzv. B2C (business-to-customer) segment. Obe tieto etapy by nemali byť zavedené skôr ako 1.1.2024, vzhľadom na prerušený legislatívny proces.

Pôvodný zámer, spustiť systém nahlasovania e-faktúr od roku 2023 pre všetky typy transakcií a zavedenie tzv. „veľkej e-faktúry“, sa tak posunul a pravdepodobný časový horizont spustenia povinnosti elektronického nahlasovania faktúr pre B2B a B2C transakcie je začiatkom roku 2024. Lehota sa posúva na základe sľubu FSRS, že firmy budú mať na otestovanie systému e-faktúry najmenej jeden rok.

Praktické implikácie

Vzhľadom na skutočnosť, že fakturačné údaje musia byť odoslané buď prostredníctvom certifikovaného účtovného softvéru, alebo vládneho portálu, prevažnej časti podnikateľov vzniknú zavedením systému e-faktúry dodatočné náklady na integráciu svojich účtovných systémov.

Avšak, pre malých podnikateľov IS EFA prináša možnosť vyhotovenia elektronických faktúr bezodplatne, prostredníctvom webovej online aplikácie Virtuálna faktúra, ktorá je nápomocná pri vyhotovovaní a správe faktúr v predpísanom elektronickom formáte. Zároveň poskytuje možnosti automatizovaných formálnych kontrol elektronických faktúr v reálnom čase.

Výzvou pre FRSR v rámci aplikácie Virtuálna faktúra bude zabezpečiť systém proti úniku citlivých dát a spracovanie obrovského množstva dát v reálnom čase.

Pre podnikateľov, ktorí využívajú vlastné softvérové nástroje, IS EFA ponúka otvorené programové rozhranie, prostredníctvom ktorého môžu podnikatelia faktúry vytvárané vo svojich systémoch preniesť do informačného systému elektronickej fakturácie bez nutnosti ďalšieho zásahu.

Implementácia programového rozhrania však pre podnikateľov s vlastnými softvérovými nástrojmi bude predstavovať dodatočné náklady do informačných systémov.

Proces nahlásenia údajov v systéme e-faktúra a vystavenie faktúry:

1. Bez ohľadu na systém, v ktorom je faktúra vyhotovená (vlastný účtovný softvér alebo aplikácia Virtuálna faktúra), budú údaje z faktúry po vytvorení zaslané FRSR.

2. FRSR v priebehu okamihu faktúru overí, zaeviduje údaje z faktúry a pridelí k nej identifikátor, ktorý sa stáva povinnou náležitosťou faktúry.

3. Po úspešnej realizácii krokov jeden a dva, dodávateľ môže faktúru zaslať odberateľovi.

4. Aj na strane odberateľa (podnikateľského subjektu) bude zavedená povinnosť zaslania zaevidovaných došlých fakturačných údajov do systému e-faktúra. Odberateľ označí prijatú faktúru pre odpočítanie DPH alebo pre zahrnutie faktúry do daňových výdavkov.

Testovanie a užitočné linky

Testovanie systému e-faktúra by malo prebiehať minimálne 1 rok (pravdepodobne do 31.12.2024). Do vyššie spomínanej prvej etapy testovania je možné vstúpiť ako testovací subjekt prostredníctvom stránky: https://web-einvoice-demo.mypaas.vnet.sk/

Na vyššie uvedenej stránke je možné nájsť bližšie informácie ku konkrétnemu postupu nahrávania faktúr, ako aj sekciu najčastejších otázok a odpovedí.

Štát zverejnil integračnú dokumentáciu, a k dispozícii je aj funkčný prototyp riešenia, detaily sú na webe https://api-einvoice-demo.mypaas.vnet.sk/

Po zavedení fungujúceho systému budú verejnosti dostupné aj zdrojové kódy, umiestnené na platforme GitHub.

Zároveň, všetky elektronické faktúry, ktorých príjemcom a odosielateľom je štátna inštitúcia, sú prostredníctvom IS EFA zverejnené a dostupné k nahliadnutiu v sekcii Verejné faktúry https://web-einvoice-demo.mypaas.vnet.sk/public-invoices?page=1

Aktualizácia z 26. októbra 2022: Chceli by sme Vás informovať, že sa opäť posúvajú lehoty v súvislosti s testovaním a implementáciu E-faktúry. V rámci prvej fázy, sa mala od januára 2023 spustiť implementácia e-faktúry na transakcie G2G a B2G. Uvedená lehota sa posúva na apríl 2023, avšak pôjde ešte iba o sprístupnenie testovacej prevádzky IS EFA  pre ostatné rozpočtové organizácie MFSR vrátane Finančnej správy SR. Uvedená skutočnosť vedie k záveru, že je vysoko pravdepodobné, že aj ostatné implementačné a testovacie fázy procesu zavedenie e-faktúry sa budú posúvať.

Aktualizácia z 14. decembra 2022: Finančná správa odložila spustenie on-line zasielania elektronických faktúr na neurčito. Projekt sa jej v tomto volebnom období nepodarí zrealizovať. Riaditeľstvo FS uviedlo, že ho pripraví pre nasledujúcu vládu.

Aktualizácia z 9. januára 2023: Ministerstvo financií zverejnilo na webstránke základné informácie k e-faktúre viazanej na B2G and G2G transakcie, vrátane upraveného harmonogramu. V aktuálnom nastavení projektu sa rieši výlučne iba faktúra B2G a G2G. Na stránke sú zodpovedané otázky ohľadom napojenia účtovného systému na e-faktúru, zasielanie faktúr cez API a podobne.

Dokument

Tax alert - E-faktúra (Aktualizácia - január 2023)