Prechod na zdieľanie áut: dopad na vodičov a výrobcov

Častejšie používanie smartfónov, obavy o udržateľnosť a nástup elektromobilov sú faktory, ktoré podporujú zdieľanie áut. Je pravdepodobné, že v nadchádzajúcich rokoch sa zmení fungovanie výrobcov a požičovní áut: zmení sa dopyt po autách a urýchli sa využívanie dát a schopnosť ich analýzy.

Zdieľanie áut je skutočnosťou: podľa Statista približne 43,7 miliónov ľudí na celom svete v roku 2020 využilo zdieľané vozidlo a očakáva sa, že toto číslo do roku 2025 narastie na 53,7 milióna. Globálne tržby v tomto sektore narástli z 8,3 miliárd USD v roku 2017 na 9,6 miliárd USD v roku 2019. Napriek chaotickému roku 2020 v dôsledku koronavírusu sa očakáva, že do roku 2025 tržby narastú na 14 miliárd USD.

Prirodzene, existujú regionálne rozdiely. V mestách v Číne využitie zdieľaných áut stúpa raketovou rýchlosťou (pre viac informácií o Číne pozri náš blog o globálnych výzvach a poučeniach z tejto krajiny). No vo vidieckych oblastiach bez ohľadu na krajinu ide stále o raritu. V Indii však tento trh rastie: „Tento trh prudko vzrástol,“ uvádza Abhijit Pal, partner v spoločnosti Mazars, „za posledné roky sme zaznamenali priemerný ročný nárast o viac ako 25%.“

Stabilný rast vidíme aj v Európe: „V tomto priemysle sa skrýva obrovský potenciál,“ uvádza Christian Back, partner a riaditeľ pre automobilový sektor v spoločnosti Mazars, ktorý ako príklad uvádza Nemecko, kde sa podľa údajov Statista počet používateľov vyšplhal zo 600 000 v roku 2016 na vyše milióna v roku 2020. Z pohľadu mestských centier nárast v Berlíne zodpovedá iným trhom, napríklad v New Yorku a Helsinkách.

Toto všetko sa deje napriek faktu, že je pomerne náročné nadobudnúť zisk zo zdieľania áut. „Na trhu je veľa nových hráčov,“ vysvetľuje Back, „no vzhľadom na vyššie náklady na údržbu a čistenie v porovnaní s autami vlastnenými jednotlivcami ide o trh, kde je náročné byť ziskový.“

Učíme sa zdieľať

V najbližších rokoch nárast zdieľania áut pravdepodobne posilnia štyri globálne trendy.

Elektromobily

Prvým trendom je vzostup elektromobilov. Elektromobily majú menej individuálnych súčiastok a sú lacnejšie na údržbu. Vďaka tomu spoločnosti poskytujúce zdieľané autá získajú potrebnú nákladovú výhodu, ak sa rozhodnú ponúkať prevažne elektromobily: a táto nákladová výhoda môže byť kľúčová, ak pôsobíte v odvetví s nízkymi maržami. Okrem toho zaradenie elektromobilov do ponuky prevádzkovateľov viedlo zákazníkov k častejšiemu využívaniu zdieľaných áut práve preto, že si chcú vyskúšať, aké je povoziť sa v tomto novom zelenšom dopravnom prostriedku. 

Prepojené zariadenia

Druhým trendom je čoraz častejšie používanie smartfónov a ďalších prepojených zariadení, vďaka čomu majú firmy na zdieľanie áut každoročne prístup k čoraz väčšiemu počtu zákazníkov. Keďže smartfóny maximálne prenikli na trh, pre používateľa je pohodlnejšie využiť zdieľané auto ako tradičnú taxi službu, a smartfóny tiež uľahčujú zakomponovanie zdieľaných áut medzi riešenia hromadnej dopravy.  

Zelenšie uvažovanie

Názor, že zdieľanie áut je udržateľnejšie, môže pomôcť naštartovať trh v nadchádzajúcich rokoch, keďže zákazníci čoraz viac vyhľadávajú zelenšie možnosti.

Zdieľanie áut tiež môže byť udržateľnejšie, keď sa v rámci trhu urýchli prechod na elektromobily. Elektromobily poháňané udržateľne vyrábanou energiou sú udržateľnejšou možnosťou ako tradičné vozidlá.

Rastúci ekosystém

Zdieľanie áut tiež pravdepodobne posilnia ďalší hráči, napríklad požičovne, ktoré začnú uplatňovať podnikateľský model zdieľania áut a značne doň investovať. „Tradičné požičovne investujú veľa prostriedkov do zdieľania áut, aby sa transformovali na globálne firmy v odvetví mobility,“ uvádza Isabelle Massa, partnerka v spoločnosti Mazars.

Zdieľaný úspech pre automobilový ekosystém

Zdieľanie áut už dnes mení viaceré oblasti ekosystému, keďže firmy so zdieľanými autami sa stávajú kľúčovými klientmi pre výrobcov pôvodného vybavenia (OEM). Tento trend má vplyv na typy áut, ktoré OEM vyrábajú: spoločnosti v odvetví zdieľania áut majú menší záujem o kúpu auta na základe značky, personalizácie či štýlu. Viac ich zaujíma cena a služby po predaji. „Keďže pomer celkových tržieb a počtu spoločností na zdieľanie áut rastie, ceny sú čoraz dôležitejšie. Je to katastrofa pre prémiových OEM, no zároveň veľká šanca pre OEM, ktorí vyrábajú menšie a lacnejšie autá,“ vysvetľuje Back.

Dodáva: „Hlavní hráči ako Daimler/BMW a Volkswagen zaviedli ponuku zdieľaných áut pod názvom Share Now a WeShare. To znamená, že OEM môžu zaviesť, otestovať a upraviť vývoj na trhu. Aplikácie, ktoré vodiči používajú na odomknutie vozidla, by sa dali využiť na analýzu spokojnosti zákazníkov, vďaka čomu OEM zároveň dostanú príležitosť budovať lojalitu k značke.“

Dáta sú ďalším spôsobom, ako sa zavďačiť vodičovi. Anonymizované informácie zozbierané zo zdieľaných áut dávajú OEM možnosť pochopiť, čo vodiči chcú. „Dáta zo systémov zákazníckych hodnotení a systémov na zamykanie a odomykanie bez kľúča cez aplikáciu sú užitočnými cestami, ako analyzovať vzorce správania zákazníkov a budovať celoživotné hodnotové modely,“ uvádza Pal. „Zároveň sa tak vytvára prístup k informáciám v reálnom čase a metrikám o dĺžke jazdy a parkovania, najazdených kilometroch, rýchlosti, a podobne.“ OEM môžu tieto údaje použiť na prispôsobenie svojich marketingových aktivít, zlepšenie vzťahu so zákazníkom a urýchlenie výskumu a vývoja. Inými slovami, OEM tak môžu fungovať viac ako technologické spoločnosti, pre ktoré sú dáta jedným z najcennejších aktív.

Z dlhodobého hľadiska je pravdepodobné, že vzniknú nové príležitosti vyplývajúce z využitia analýzy hlasu v zdieľaných autách. Podľa Backa je priama interakcia so zákazníkom v reálnom čase neoceniteľná a očakáva, že OEM vďaka nej budú môcť získať značný profit. „Auto sa môže opýtať vodiča, ako sa cíti po skončení jazdy a analyzovať jeho odpoveď aj tón hlasu, vďaka čomu získame veľmi podrobnú predstavu o spokojnosti zákazníka a ako to súvisí s použitím vozidla,“ uvádza.

Takéto údaje môžu firmám pomôcť strategicky segmentovať zákazníkov. „Informácie získané prostredníctvom vozového parku zdieľaných áut môžu pomôcť poisťovniam účtovať správne poistné,“ vysvetľuje Massa. „A požičovne môžu prispôsobiť ceny rôznym typom vodičov.“

Politika na podporu zdieľania áut

Politika na lokálnej, regionálnej a národnej úrovni sa tiež uberá cestou podpory zdieľania áut. Niektoré politiky uľahčujú využívanie zdieľaných áut, napríklad sa vytvárajú vyhradené parkovacie miesta alebo špeciálne oblasti pre zdieľané autá. V iných regiónoch sa snažia cestujúcich odradiť od kúpy vlastného auta. „Niektoré nemecké mestá experimentujú s obmedzením používania súkromných vozidiel,“ vysvetľuje Back. „S cieľom podporiť zdieľanie áut sa mnohí zamýšľajú nad výnimkami pre zdieľané autá, keďže prispievajú k celkovej udržateľnosti v meste.“ Dodáva: „využívanie služieb zdieľania áut v mestách je čoraz jednoduchšie a ľudia postupne prechádzajú od hromadnej dopravy k týmto riešeniam. Vďaka tomu sa otvára príležitosť pre ďalší rast automobilového priemyslu v budúcnosti.“

Napriek tomu, že zdieľanie áut je naďalej náročným trhom z pohľadu ziskovosti, nič nenasvedčuje tomu, že by sa jeho rast mal spomaliť, a postupne sa usádza ako nevyhnutná súčasť infraštruktúry mobility v mnohých mestách po celom svete. Podľa aktuálnych trendov sa dá očakávať, že OEM sa budú prispôsobovať klientom, ktorí využívajú zdieľané autá, a začnú využívať technológie v súlade so svojimi potrebami. Ak dekarbonizácia energetickej sústavy a zdieľanie áut budú naďalej znižovať mieru využívania áut, úspech zdieľania bude nevyhnutnou súčasťou snahy o väčšiu udržateľnosť dopravných systémov.