Integrovaná doprava v meste: integrácia mestských dopravných služieb

Cieľom integrácie dopravných služieb - alebo „bundlingu“ - je dosiahnuť, aby mobilita bola jednoduchšia, zelenšia, zdravšia a personalizovanejšia, predovšetkým v mestských oblastiach. Aké sú teda ďalšie kroky k tomu, aby sa integrácia dopravných služieb stala novým štandardom?

Ak chcete prejsť cez celé mesto, nie je veľmi ťažké zistiť, ako dlho vám to potrvá autobusom, vlakom, taxíkom alebo pešo. A zvyčajne je dosť jasné, ktorý spôsob dopravy vytvára najviac emisií. 

No čo ak počas cesty využijete viacero dopravných prostriedkov alebo ak si chcete vybrať z najrýchlejšej a najlacnejšej trasy v danom okamihu? Tieto informácie sa často určujú ťažko, no vďaka bundlingu je možné zistiť čokoľvek.

Zavádzanie bundlingu

V tomto kontexte „bundling“ pokrýva širokú škálu súvisiacich služieb. Jednou z možností je zavedenie jednotného rozhrania, vďaka ktorému bude jednoduchšie naplánovať cestu vďaka údajom o viacerých dopravných prostriedkoch. Ďalšou možnosťou je zapojiť operátorov v oblasti mobility, integrovať viaceré spôsoby dopravy a vytvoriť jednu službu, v rámci ktorej užívatelia môžu zaplatiť za využívanie svojho účtu. Užívatelia môžu napríklad dostať na výber z predplatných programov, ktoré budú zahŕňať využitie každého dopravného prostriedku, vrátane hromadnej dopravy, zdieľaných bicyklov, zdieľaných áut, taxíkov, atď., na určitý čas za mesiac.

„Niektoré krajiny v Ázii sa už touto cestou uberajú,“ uvádza Karsten Pech, riaditeľ v spoločnosti Mazars. „Samozrejme nie všetky mestá a krajiny sú na to pripravené, no zdá sa, že ľudia po celom svete sú otvorení podobným inovatívnym riešeniam mobility.“ Štúdie dokazujú, že ľudia sú ochotní priplatiť si za hromadnú dopravu, zdieľanie áut a služby „zaparkuj a jazdi“, ak sú navzájom prepojené, ako keď sú poskytované oddelene. Sú tiež ochotní zaplatiť viac za aplikáciu, ktorá spája služby a spravuje kúpu lístkov a platby. Nemalo by to byť prekvapujúce: mestská doprava, tak ako akákoľvek sieť, má sieťovité dopady a z čím väčšieho počtu dopravných prostriedkov máte na výber, tým vyššiu hodnotu má celá sieť.

Ako môže pomôcť bundling?

Integrované informácie: Niektoré typy bundlingu zjednodušujú cestujúcim prístup k integrovaným údajom o dĺžke a vzdialenosti rôznych trás na rovnaké miesto, takže cestujúci, ktorí si potrebujú naplánovať cestu, získajú efektívnejší prístup k informáciám.

Bundling môže pomôcť cestujúcim nájsť lepšie trasy: Samozrejme, pre každého znamená „lepšie“ niečo iné. Pre niekoho to môže byť bezbariérový prístup. Iní hľadajú možnosť obmedziť kontakt s inými ľuďmi vzhľadom na obavy z koronavírusu, kamióny sa chcú vyhnúť slabým mostom, iní chcú spojiť chôdzu s bicyklovaním po krásnej časti mesta. Integrované služby a poskytovanie informácií o tom, ako ich skombinovať, pomáha užívateľom rozhodnúť sa pre spôsob dopravy, ktorý je pre nich najlepší.

V súčasnosti sa väčšina dostupných dopravných informácií týka plánovaných trás, napríklad autobusov alebo vlakov, a tieto informácie sú rovnaké pre všetkých. No operátor, ktorý ponúka informácie o rôznych formách dopravy priamo v smartfóne užívateľa, môže časom zistiť, kam sa daný užívateľ najčastejšie prepravuje a ako si vyberá spôsob dopravy, a tieto informácie môže využiť na personalizované návrhy pri nových trasách. „Prevádzkovatelia verejnej dopravy sú veľmi málo motivovaní ponúkať personalizované informácie o ceste,“ uvádza Michael Rofman, partner v spoločnosti Mazars, „kým naopak nezávislý prevádzkovateľ poskytujúci integrované informácie a personalizované údaje o ceste, má silnú motiváciu. Bundling tak predstavuje možnosť, ako sa viacerí cestujúci môžu dostať k personalizovaným informáciám od poskytovateľov služieb mobility.“

Environmentálne výhody: Pri skúške priamo v teréne vo Švédsku užívatelia s na mieru šitým mesačným programom menej využívali autá a presedlali na bicykle a služby zdieľania áut. „Ak sa po rozšírení integrovaných služieb zopakuje táto skúsenosť, mohlo by to prispieť k dlhodobému poklesu vo vlastnení áut, keďže čoraz viac ľudí si uvedomí, že nepotrebujú auto, čím sa zmiernia dopravné zápchy aj znečistenie ovzdušia,“ uvádza Rofman.

Motivácia k zmene správania: Kombinácia bundlingu a verejných environmentálnych politík môže byť významným spôsobom, ako znížiť emisie, keďže môže zvýšiť počet dostupných zelenších možností mobility, a zároveň zvýšiť dopyt po týchto možnostiach. Bundling sa dá použiť na rozšírenie menej populárnych spôsobov dopravy, napríklad zdieľanie bicyklov alebo kolobežiek, medzi viacero cestujúcich. Ak má cestujúci možnosť zaplatiť za kombináciu dopravných prostriedkov, prevádzkovateľ môže využiť tento cenový mechanizmus na poskytovanie ďalších stimulov.

Zdravotné výhody: Vďaka integrovaným dopravným službám je jednoduchšie nájsť cyklotrasu alebo trasu na pešiu chôdzu, čím podporujeme fyzickú aktivitu a znižujeme znečistenie ovzdušia. Svetová zdravotnícka organizácia odhaduje, že toxický vzduch v roku 2016 zapríčinil vyše 4 milióny predčasných úmrtí po celom svete, pričom 91% z nich sa týkalo krajín s nízkym a stredným príjmom, predovšetkým v juhovýchodnej Ázii a západnom Pacifiku. Keď budú samosprávy v týchto krajinách v najbližších rokoch a desaťročiach prijímať rozhodnutia o dopravnej infraštruktúre, bundling môže byť dobrou cestou, ako podporiť čistejšie dopravné možnosti, čím sa zároveň predĺžia a zachránia milióny životov. Jeden z prieskumov napríklad odhalil, že 60% ľudí by bolo ochotných vyskúšať nové spôsoby dopravy, ak by ich mali k dispozícii v rámci integrovaných služieb.

Čo potrebujeme na vytvorenie integrovaných dopravných služieb?

Politickú vôľu: Štúdie preukázali, že dopyt po integrovaných službách poháňajú dva hlavné faktory: cena a spoločenský vplyv, inými slovami priatelia, členovia rodiny, kolegovia a ďalší známi musia robiť to isté. Tiež sa ukázalo, že zapojenie sietí verejnej dopravy je kľúčom k úspechu takýchto programov. „Ak má byť bundling využívaný v širšom meradle, dopravné orgány a samosprávy ho musia plne podporovať,“ vysvetľuje Peter Cudlip, partner v spoločnosti Mazars. „Miestne samosprávy by mohli robiť reklamu integrovaným službám, aby sa zlepšil spoločenský vplyv, a cena verejnej dopravy je zvyčajne tiež súčasťou verejnej politiky. Samosprávy môžu takto postupovať, ak majú záujem o dlhodobé riešenia. Verejný sektor tiež musí prejaviť vôľu spolupracovať so súkromným sektorom (a naopak), inak tieto riešenia uspejú len ťažko.“

Digitálnu infraštruktúru: Bez mobilného pripojenia, wifi, rozšíreného používania smartfónov a dopravných údajov v správnom formáte sa bundlingu len veľmi ťažko podarí nájsť úrodnú pôdu. Je pravdepodobné, že sa objavia ďalšie technologické problémy, keďže čím viac aktérov sa do bundlingu zapojí, tým ťažšie bude integrovať ich, vzhľadom na vysoký počet rôznych rozhraní. Cudlip konštatuje: „Na to, aby sa bundling rozšíril a stal spoľahlivou súčasťou našej rutiny, musia sa naďalej vyvíjať technológie mobility, aby sa premýšľanie o mobilite ako o službe stalo novou normou.“

Ústup vlastnenia automobilov: Integrované služby pravdepodobne naberú na popularite spolu s tým, ako ľudia čoraz menej túžia vlastniť auto. „Autá budú mať v 21. storočí náročnú úlohu zachovať si svoj status, vzhľadom na meniace sa spotrebiteľské návyky, úbytok fosílnych palív a klimatické zmeny,“ uvádza Christian Back, riaditeľ pre globálny automobilový sektor v spoločnosti Mazars. „Autá už do istej miery strácajú relevantnosť, predovšetkým u mladých ľudí, ktorí žijú vo väčších mestách a odrádzajú ich vysoké náklady na kúpu a prevádzku auta, ale aj dopravná situácia a neustále hľadanie parkovacieho miesta.“ Poskytovanie integrovaných a jednoduchých alternatív k jazde autom spôsobí, že vlastnenie auta bude menej atraktívne. Stačí si spomenúť na nepríjemnosti súvisiace s poistkou, údržbou, pokrytím poruchy či nehody a nedostatočným počtom parkovacích miest v čoraz preplnenejších mestách.

COVID-19: Pandémia sa možno stane krokom vpred na ceste za udržateľnejšími dopravnými systémami. „Vnímam veľkú príležitosť formovať dlho očakávanú transformáciu priemyslu smerom k zmysluplnej a ekologicky udržateľnej mobilite,“ tvrdí Pech. V Izraeli napríklad počas lockdownu došlo k výraznému poklesu každodenného dochádzania. „Vláda v spolupráci s firmami zaviedla dopravu na objednávku, pričom trasy určoval algoritmus, ktorý identifikoval najefektívnejšie trasy pre nevyhnutných pracovníkov,“ uvádza Cudlip. Iniciatívy založené na dátach ako je táto prirodzene zapadajú do integrovaných služieb.

Budúcnosť bude... integrovaná?

Je príliš skoro odhadovať, aký typ integrovaných služieb sa uchytí a stane súčasťou každodenného cestovania. „Nové možnosti mobility vznikajú a zanikajú prakticky každý deň a v súčasnosti žiadna z nich neprevláda nad ostatnými,“ varuje Back.

Potenciál je však jasný. Rozšírené integrované dopravné služby môžu pomôcť vytvoriť služby mobility, ktoré budú čistejšie, prepojenejšie a založené na spolupráci, a v budúcnosti presunú ekosystém mobility z modelu „výraznej uhlíkovej stopy“ na model „miernej uhlíkovej stopy“.