Zákon o niektorých mimoriadných opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti s COVID-19

6.4.2020 - Ministerstvo financií SR pripravuje ďalšie legislatívne opatrenia týkajúce sa preplatkov z dane z príjmu za rok 2019. Rovnako ministerstvo financií rieši ustanovenia týkajúce sa možnosti odkladu preddavkov pre daň z príjmov.
Vláda SR v spolupráci s Ministerstvom financií SR a Finančnou správou SR dňa 31.03.2020 priniesla balík daňových opatrení v súvislosti so šírením nového vírusu COVID-19. Národná rada SR schválila tento vládny návrh zákona č.67/2020 dňa 2.3.2020. V súčasnosti sú v zmysle Zákona o dani z príjmov daňovníci povinní platiť preddavky vo výške podľa predchádzajúceho daňového priznania, t.j. podľa priznania za zdaňovacie obdobie roku 2018. Preddavky sú splatné najneskôr posledný deň kalendárneho mesiaca. Uvedené sa týka aj daňovníkov, ktorí už daňové priznanie podali v lehote do 31. marca 2020.

Lehota na podanie daňového priznania k dani z príjmov

Posunutie zákonných lehôt pre podanie daňového priznania (ďalej aj ako „DP“) k dani z príjmov v prípade, že posledný deň lehoty na podanie uplynie počas obdobia pandémie. Obdobie trvania pandémie je pritom stanovené na obdobie od 12.3.2020 až do konca kalendárneho mesiaca, kedy vláda SR odvolá mimoriadnu situáciu.

Lehota sa automaticky predlžuje do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci v ktorom obdobie pandémie skončí. V rovnakej lehote je daňovník, platiteľ dane alebo dedič povinný daň z príjmov aj zaplatiť.

V praxi to znamená, že ak napr. vláda SR vyhlási skončenie obdobia pandémie spôsobenej vírusom COVID-19 dňa 31. júla 2020, lehota na podanie daňového priznania a splatnosť dane bude dňa 31. augusta 2020. 

Konkurz a likvidácia

Osobitná úprava sa týka aj daňovníkov v konkurze alebo v likvidácii ak posledný deň lehoty na podanie DP pripadne na obdobie pandémie. Aj v tomto prípade sa lehota na podanie daňového priznania predĺži do konca mesiaca nasledujúceho po mesiaci, kedy bolo obdobie pandémie ukončené.

  • Oznámenie o predĺžení lehoty na podanie daňového priznania

Daňovníci aj naďalej môžu využiť inštitút predĺženia lehoty na podanie DP na základe podaného oznámenia. Predĺženie je možné najviac o tri, resp. pri príjmoch zo zahraničia o šesť kalendárnych mesiacov od pôvodnej lehoty. Daňovníci v oznámení uvedú novú lehotu, ktorá končí najneskôr posledný deň kalendárneho mesiaca, v ktorom podajú daňové priznanie, a v tejto novej lehote je daň aj splatná.

Príklad:

Daňovník, právnická osoba, má zdaňovacie obdobie hospodársky rok končiaci 31. marca 2020. Lehota na podanie daňového priznania a úhradu dane by bola 30. júna 2020. Daňovník si podaním oznámenia správcovi dane môže predĺžiť lehotu o 3 kalendárne mesiace, t. j. do 30. septembra 2020.

Ak by daňovník nemal možnosť predĺženia lehoty a pandémia by skončila v júli 2020, bol by povinný daňové priznanie podať a daň uhradiť v lehote do 31. augusta 2020.

Oznámenie je tento daňovník povinný podať posledný deň mesiaca nasledujúce po mesiaci skončenia obdobia pandémie t.j. do 31. augusta 2020.

Konkurz a likvidácia

Na daňovníka v konkurze alebo v likvidácii sa možnosť predĺženia lehoty formou oznámenia nevzťahuje. Takýto daňovník však aj naďalej môže správcu dane o predĺženie lehoty požiadať. Žiadosť je potrebne podať najneskôr 15 dní pred uplynutím lehoty na podanie DP.

Daňovníci ktorí už oznámenie o predĺžení lehoty na podanie daňového priznania podali

Dôležité je tiež upozorniť, že posunutie zákonnej lehoty sa vzťahuje aj na daňovníkov, ktorí už oznámenie o predĺžení lehoty na podanie DP podali. Ide napríklad o daňovníkov, ktorí si predĺžili lehotu na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2019 na 30. jún 2020. Za predpokladu ukončenia obdobia pandémie v júli 2020 sa lehota na podanie daňového priznania ako aj úhradu dane automaticky posúva na 31. august 2020, bez ohľadu na predĺženú lehotu uvedenú v podanom oznámení alebo v žiadosti.

Preplatok na dani z príjmov

Posunutím lehoty na podanie daňového priznania pre všetkých daňovníkov dochádza automaticky aj k posunu lehoty na vrátenie daňových preplatkov pre správcu dane.

V súlade so zákonom o správe daní a poplatkov správca dane vráti preplatok na dani

  • najskôr po uplynutí lehoty na podanie daňového priznania t.j. po uplynutí jedného mesiaca po skončení obdobia pandémie
  • najneskôr 40 dní po uplynutí lehoty na podanie daňového priznania t.j. 40 dní po konci mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie

Uvedené lehoty platia aj na daňovníkova ktorí už daňové priznanie k dani z príjmov za zdaňovacie obdobie roku 2019 podali.

Podľa najnovších informácií, Ministerstvo financií SR pripravuje ďalšie legislatívne opatrenia týkajúce sa preplatkov z dane z príjmu za rok 2019. Viac informácií sa dočítate na https://www.mfsr.sk/sk/media/tlacove-spravy/na-preplatky-danovnici-nebudu-musiet-cakat.html .

  • Poukázanie podielu zaplatenej dane

Posun lehoty na podanie daňového priznania automaticky znamená aj posun asignácie podielu dane v prospech prijímateľov podielu zaplatenej dane.  V daňovom priznaní podanom v tejto posunutej zákonnej lehote môže daňovník poukázať aj podiel zaplatenej dane po splnení všetkých zákonných podmienok.

Čo sa týka zamestnancov, ktorým ročné zúčtovanie dane vykonal zamestnávateľ, títo predkladajú správcovi dane vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane z príjmu najneskôr posledný deň druhého mesiaca po skončení pandémie.

Zákon upravuje len špeciálnu lehotu na podanie vyhlásenia o poukázaní podielu zaplatenej dane a potvrdenia o zaplatení dane. Podmienky a spôsob sa aj naďalej posudzujú podľa platného zákona o dani z príjmov.

Prijímatelia podielu zaplatenej dane môžu počas obdobia pandémie použiť finančné prostriedky získané z asignácie dane aj na pomoc pri zmiernení negatívnych dôsledkov pandémie bez ohľadu na skutočnosť, či sa takáto činnosť považovala alebo nepovažovala za predmet ich činnosti.  

  • Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti

Rovnako pre poskytovateľa zdravotnej starostlivosti sa lehota na podanie oznámenia o zrazení a odvedení dane ako aj lehota na jej úhradu posúva na posledný deň mesiaca nasledujúceho po mesiaci skončenia obdobia pandémie.

  • Dodatočné daňové priznanie k dani z príjmov

V prípade, že daňový subjekt identifikuje povinnosť podať dodatočné DP k dani z príjmu a lehota na podanie by uplynula v období pandémie, tento rovnako môže dodatočné DP podať do konca mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie.

Obdobie pandémie sa nebude zohľadňovať pri vyčíslení pokuty z prípadného zvýšenia dane uvedenej v dodatočnom DP. Pokuta bude vyčíslená za obdobie od uplynutia lehoty na podanie riadneho daňového priznania do 11. marca 2020 (za predpokladu úhrady daňového nedoplatku po skončení obdobia pandémie).

Opatrenia v oblasti dane z motorových vozidiel

V prípade, že lehota na podanie daňového priznania a splatnosť dane uplynula počas obdobia pandémie, sa považuje za dodržanú, ak daňovník podá daňové priznanie a zaplatí daň do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie.

Opatrenia v oblasti účtovníctva

Nakoľko z dôvodu negatívnych dôsledkov pandémie, niektoré účtovné jednotky nebudú schopné objektívne splniť svoje povinnosti, zákon umožňuje účtovným jednotkám tieto zmeškané povinnosti splniť do konca tretieho kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie, alebo do uplynutia lehoty na podanie daňového priznania podľa tohto zákona, podľa toho, ktorá z lehôt uplynie skôr.

Odpustenie zmeškania lehoty

Zmeškanie lehoty zo zákona bez žiadosti, ktorá uplynula počas obdobia pandémie, t. j. bez poplatku a potreby vydania rozhodnutia, sa odpustí v prípade, že daňovník vykoná zmeškaný úkon (napr. podanie odvolania, predloženie vyžiadaných dokladov správcovi dane, atď.), najneskôr do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie. Pozor, uvedené neplatí pre podanie daňového priznania a platenie dane.

Prerušenie daňových kontrol

Ak počas obdobia pandémie prebieha daňová kontrola môže byť prerušená na základe žiadosti daňového subjektu. V prípade, že daňová kontrola bola prerušená pred začatím obdobia pandémie z niektorého zo zákonných dôvodov, pričom prerušenie by malo skončiť v období pandémie, lehota na vykonanie daňovej kontroly v oboch prípadoch sa zo zákona počas obdobia pandémie prerušuje až do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom dôjde k odvolaniu mimoriadnej situácie, a to aj v prípade, že počas obdobia pandémie pominuli dôvody, pre ktoré sa daňová kontrola prerušila. Právne účinky úkonov, ktoré už boli vykonané od začiatku obdobia pandémie do dňa účinnosti tohto zákona zostávajú zachované. A ak by daňová kontrola začala počas obdobia pandémie, lehota na jej vykonanie sa prerušuje dňom nasledujúcim po dni jej začatia, až do dňa skončenia obdobia pandémie.

Ak sa počas obdobia pandémie vykonáva daňová kontrola oprávnenosti nadmerného odpočtu, správca dane môže vydať čiastkový protokol, ktorým sa daňová kontrola prerušuje.

Daňové konanie, ktoré sa začalo pred začatím obdobie pandémie, môže byť prerušené aj naďalej na základe žiadosti daňovníka.

Daňové konanie prerušené pred začatím obdobia pandémie zostáva prerušené až do skončenia obdobia pandémie, a to aj v prípade, že dôvody, pre ktoré sa daňové konanie prerušilo, pominuli počas obdobia pandémie.

Zánik práva vyrubiť daň a premlčanie a zánik práva vymáhať daňový nedoplatok

Zároveň sa stanovuje, že počas obdobia pandémie nedochádza k plynutiu lehôt, kedy by mohlo dôjsť k zániku práva vyrubiť daň či vymáhať daňový nedoplatok. Automaticky sa tak predlžuje lehota na otvorenie daňovej kontroly.

Odloženie daňovej exekúcie

Zákon tiež ustanovuje skutočnosť, že daňová exekúcia sa počas obdobia pandémie odkladá, pričom právne účinky úkonov vykonaných počas obdobia pandémie do dňa účinnosti tohto zákona zostávajú zachované.