Platobná neschopnosť a povinnosti riaditeľov

24.03.2020
Rozsah krízy COVID-19 bude bezpochyby viesť k tomu, že mnohé podniky budú čeliť vážnym finančným ťažkostiam a niektoré až platobnej neschopnosti. V takom prípade by riaditelia firiem mali zvážiť niekoľko kľúčových prvkov.

POVINNOSTI RIADITEĽOV

Riaditelia majú isté fiduciárne povinnosti, napríklad musia konať v dobrej viere v záujme spoločnosti a pri riešení záležitostí firmy postupovať čestne.

Riaditeľ by si tiež mal byť vedomý toho, že keď sa zistí, že firma v platobnej neschopnosti podnikala nezodpovedne a podvodne, riaditeľ môže niesť osobnú zodpovednosť za firemné dlhy.

V týchto náročných časoch je nesmierne dôležité zabezpečiť, aby všetky zásadné obchodné rozhodnutia boli zdokumentované na zasadnutí rady, aby sa preukázalo, že ďalšie pôsobenie firmy bolo vedené v dobrej viere, opodstatnene a s rozumným úsudkom.

Kľúčové výzvy, ktorým firmy budú musieť čeliť v nadchádzajúcich mesiacoch:

  • Zabezpečenie peňažného toku na včasné vyplatenie zamestnancov a veriteľov
  • Schopnosť plniť zmluvné záväzky voči zákazníkom, dodávateľom, finančným inštitúciám, príjmovým komisárom, atď.
  • Budú dlžníci ďalej platiť včas alebo sa potenciálne dlhy nebudú dať vymáhať?
  • Zostane firma životaschopná, ak sa na dlhšiu dobu zníži objem obchodu – kedy sa stanete platobne neschopní alebo kedy by ste mali vedieť, že ste platobne neschopní?
  • Ochrana zamestnancov, zákazníkov a verejnosti pred infekciou, ako aj pred inými hrozbami
  • Strata kľúčových zamestnancov pre chorobu

OBAVY O VAŠU SPOLOČNOSŤ

Existuje viacero krokov, ktoré môžete podniknúť, ak máte obavy, že vaša firma bude mať problém prežiť aktuálnu situáciu:

  • Preverte, či sa základné náklady nedajú prispôsobiť aktuálnej intenzite aktivít
  • Dokážete zabezpečiť núdzové financovanie, ak veríte, že váš podnik to nakoniec prežije?
  • V súlade s náležitými postupmi a konzultáciami znížte počet zamestnancov alebo mzdy
  • Kontaktujte veriteľov a pokúste sa reštrukturalizovať platby

 

FORMÁLNE MOŽNOSTI REŠTRUKTURALIZÁCIE

Ak si myslíte, že váš podnik počas tejto krízy alebo po nej nebude životaschopný, mali by ste zvážiť, či je vhodné uplatniť formálny postup platobnej neschopnosti.

Ak však veríte, že vaša firma bude v strednodobom horizonte životaschopná, máte viaceré možnosti. V každom prípade sa v nadchádzajúcich mesiacoch môžu kumulovať pohľadávky, čo bude mať dopad na ďalšie fungovanie po kríze COVID-19. Medzi tieto možnosti patrí:

SCHÉMA DOHODY

Schéma dohody umožňuje firme dohodnúť sa na dlhovom kompromise s veriteľmi.

V rámci tejto možnosti firma pripraví kompromisný návrh pre veriteľov v súvislosti s pohľadávkami a zvolá sa stretnutie s veriteľmi, na ktorom sa tento návrh prediskutuje.

Ak 75% veriteľov firmy zahlasuje v prospech navrhnutej schémy, schváli ho Vrchný súd a dlhy spoločnosti sa náležite odpíšu.

Výhody plánu dohody:

  • Odpis dlhov
  • Firma naďalej obchoduje a vyhne sa likvidácii
  • Je to právne záväzné

EXAMINÁCIA

Examinácia umožňuje firme v platobnej neschopnosti, ktorá je však v zásade životaschopná, reštrukturalizovať prostredníctvom novej investície a odpisu existujúcich pohľadávok. V závislosti od typu firmy examinácia prebieha buď na Vrchnom súde alebo Obvodnom súde, pričom Obvodný súd je finančne výhodnejšou a vhodnejšou možnosťou pre malé a stredné podniky.

Ak spoločnosť vie preukázať, že bude životaschopná počas obdobia ochrany examinácie (spočiatku 35 dní, no toto obdobie sa dá po dohode predĺžiť na 70 alebo 100 dní podľa potreby), spoločnosť získa súdnu ochranu, kým examinátor pripraví schému dohody pre veriteľov spoločnosti. Plán dohody zvyčajne zahŕňa:

  • Investičný balík, ktorý zabezpečí financovanie od investora na poskytnutie pracovného kapitálu, dividend v rámci schémy a odborných nákladov
  • Kompromis/odpis skutočných a núdzových veriteľov, vrátane uvoľnenia z nevýhodných dohôd, ak je to potrebné

Examinátor zvolá stretnutie veriteľov. Ak veritelia aj súd schému odobria, spoločnosť ukončí examináciu. Na to, aby dohoda bola schválená, treba preukázať, že veritelia na tom budú na základe navrhovanej schémy lepšie, ako keby došlo k likvidácii alebo nútenej správe.

Medzi výhody examinácie patrí:

  • Odpis dlhov
  • Možnosť vzdať sa alebo opäť rokovať o prenájmoch
  • Spoločnosť naďalej podniká
  • Spoločnosť má čas nastaviť reštrukturalizáciu
  • Vyhneme sa likvidácii spoločnosti

VŠEOBECNÉ ÚVAHY

  • Revidovať kritické kontrakty s dodávateľmi, zákazníkmi, zamestnancami, atď. a zistiť, či obsahujú doložky o vyššej moci, ktoré môžu mať dopad na firemnú stratégiu
  • Pokrýva vaše poistenie aj prerušenie podnikania a ak áno, aké konkrétne podmienky sa naň viažu? Odporúčame, aby ste to prediskutovali priamo s vaším poisťovacím agentom
  • Máte osobnú zodpovednosť za akékoľvek záväzky či pohľadávky spoločnosti? – examinácia neodstráni povinnosti súvisiace s osobným ručením

Tento článok napísal Tom O´Brien , Partner (Head of Advisory Services) v Mazars Írsko.