Kľúčové oblasti pre váš IT tím

24.03.2020
Radi by sme vyzdvihli niektoré kľúčové oblasti, na ktoré by sa mal zamerať váš IT tím tak, aby bol pripravený na riešenie dopadov Covid-19 z pohľadu technológií.

KYBERNETICKÁ BEZPEČNOSŤ – NEPRESTÁVAJTE BYŤ V STREHU

Kybernetickí zločinci budú vnímať COVID-19 ako príležitosť a v časoch, keď pozornosť zamestnancov nie je stopercentná, je riziko kybernetického útoku ešte vyššie.

Podniky by mali naďalej vykonávať skúšky odolnosti voči prienikom, vzdelávať zamestnancov a definovať plán či stratégiu odozvy na kybernetickú krízu. Firmy často do plánov kontinuity podnikania zapracúvajú možnosť požiaru či povodní, no zabúdajú na riešenie kybernetických incidentov.

Plán odozvy na kybernetický incident musí byť nielen pripravený, ale aj otestovaný. Kampane tzv. phishingu súvisiace s COVID-19 sú čoraz bežnejšie a predstierajú, že odosielateľom sú prestížne zdravotnícke organizácie. Preto by ste mali posilniť komunikáciu a osvetu o tejto záležitosti. Hackeri môžu poslať email so škodlivou prílohou alebo odkazom na podvodnú web stránku, aby od obete vymámili citlivé informácie alebo dar pre falošnú charitu či dokonca nákup vakcín proti Covid-19.

TECHNOLOGICKÁ ODOLNOSŤ

Sú vaše IT služby dostatočne odolné, aby firmu ochránili pred zlyhaním hardvéru alebo výpadkom elektriny? Našli ste a odstránili ste všetky neprijateľné miesta zlyhania (SPoF) v rámci IT architektúry? Sú vaše plány na obnovu IT systému po katastrofe (ITDR) zosúladené s plánmi kontinuity podnikania a otestovali ste ich?

Pri testovaní vašich plánov kontinuity podnikania a plánov ITDR ste pravdepodobne nemysleli na scenár, pri ktorom všetci zamestnanci pracujú z domu. Uistite sa, že IT ako kľúčová súčasť plánovania je zosúladená s plánom kontinuity podnikania a plánmi ITDR.

KAPACITA

Na niektoré časti vašich IT sietí a systémov sú kladené zvýšené nároky, skontrolovali ste teda, či máte dostatočnú kapacitu alebo ako dlho bude trvať jej zvýšenie, ak to bude potrebné?

IT siete sú ako cesty, ak sa doprava z diaľnice odrazu presunie na cestu prvej triedy, premávka sa zastaví alebo bude veľmi pomalá. Naplánujte si potrebnú kapacitu s IT tímom alebo externým poskytovateľom, ak tieto služby outsourcujete, a zabezpečte dostatočný počet licencií na prácu na diaľku.

PODPORA PRACOVNEJ SILY

Majú vaši zamestnanci dostatok IT/softvérových licencií, aby mohli pracovať z domu? Máte dostatok zariadení, napr. iPadov či laptopov, aby ste im umožnili pracovať na diaľku?

Dodávateľské reťazce predajcov laptopov sú prerušené a maloobchodníci môžu zavrieť obchody alebo sa im minú zásoby. Dokážete zohnať to, čo potrebujete vtedy, keď to potrebujete?

To je len jeden z aspektov IT/digitálnej stratégie, ktorý treba zosúladiť s plánom kontinuity podnikania. Zvážte využívanie technológií „softphone“, čo je softvér, ktorý používateľ môže nainštalovať na mobilné zariadenie, napríklad laptop, a vďaka nemu môže uskutočňovať a prijímať hovory bez toho, aby mal telefón. Toto riešenie môže byť užitočné pre recepčné alebo osobné asistentky, ak nemajú mobil.

RIADENIE EXTERNÝCH IT POSKYTOVATEĽOV

Ak vám IT služby či aplikácie poskytujú tretie strany, ako napríklad pri cloudovom hostingu, sú dostatočne odolné na to, aby vám mohli naďalej poskytovať služby a zvýšiť kapacitu pre prácu na diaľku?

Kontaktujte svojho poskytovateľa a požiadajte ho, aby vás uistil, že má dostatočné kapacity a zručnosti, ak to zatiaľ sám proaktívne neurobil.

Na záver dodajme, že Covid-19 bude mať dopad na vaše technológie a to, či budete môcť zabezpečiť kľúčové núdzové riešenia, napríklad prácu z domu, bude závisieť od prípravy vášho IT tímu.

Nezabúdajte teda na udržiavanie bezpečnosti a dostupnosti vašich IT služieb, pre dodávku to je nesmierne dôležité.

Tento článok napísal Asam Malik , Partner (Technology Consulting & Assurance) v Mazars UK.