Vládne intervencie na reštart automobilového priemyslu: Globálna perspektíva

03.06.2020
Pandémia Covid-19 spôsobila zatvorenie automobilových závodov a pokles predaja. Vlády zasahujú po celom svete rôznymi spôsobmi: v niektorých krajinách došlo k rýchlemu zníženiu ekonomického zaťaženia automobilových podnikov, zatiaľ čo v iných krajinách to išlo pomalšie.
Zhromaždili sme informácie od odborníkov spoločnosti Mazars v Brazílii, Číne, Francúzsku, Nemecku, Indii, Veľkej Británii a USA, aby ste sa dozvedeli o opatreniach, ktoré boli v týchto krajinách prijaté, od uvoľnenia daní po dotácie na ekologické vozidlá.

PODPORA EKOLOGICKÝCH NÁKUPOV

Po týždňoch čakania oznámila koncom mája francúzska vláda  záchranný plán pre automobilový priemysel vo výške 8 miliárd EUR vrátane 1 miliardy EUR na pokrytie grantov až do výšky
7 000 EUR na podporu nákupu ekologických vozidiel. „Potrebujeme motiváciu - urobiť z Francúzska najväčšieho európskeho výrobcu ekologických vozidiel tým, že v najbližších piatich rokoch prinesieme objem viac ako milión elektrických a hybridných automobilov ročne,“ uviedol prezident Macron. Vláda tiež poskytne bonus vo výške 3 000 EUR ľuďom, ktorí si kúpia menej znečisťujúce vozidlo, čo je časť schémy dostupnej pre 75% francúzskych domácností.

Toto „zelené zameranie“ odráža kroky Číny, kde sa dotácie na nákup elektrických vozidiel predĺžia do konca roku 2022 a preferenčná politika oslobodenia nových vozidiel od energie z dane z nákupu vozidiel sa tiež predĺži do konca roku 2022.

OSLOBODENIE OD NÁKLADOV NA UVOĽNENIE NAPÄTIA

Čína, ako bolo načrtnuté v nedávnom Mazars článku, nám ponúka pohľad na to, ako by mohol nasledovať vývoj vo zvyšku svetového automobilového priemyslu. Podľa čínskej asociácie výrobcov automobilov bola po mesiacoch dvojciferného úpadku  produkcia a predaj áut v apríli na úrovni 2,1 a 2 milióny kusov, predstavujúc 46.6% a 43.5% v rámci dvoch po sebe idúcich mesiacov i a 2.3% a 4.4% v rámci porovnania rokov 2019 a 2020 ,. (1

V Nemecku KfW – štátom podporovaná rozvojová banka - zlepšila existujúce úverové programy a teraz poskytuje pôžičky so zníženými úrokovými sadzbami, ktoré nemusia byť splatené dva roky. Nemecká vláda tiež zriaďuje „fond hospodárskej stabilizácie“, ktorý je zameraný pre veľké spoločnosti. Fond dopĺňa úverovú pomoc a obsahuje 400 miliárd EUR na záruky, 100 miliárd EUR na opatrenia vlastného imania a až 100 miliárd EUR na refinancovanie existujúcich programov KfW.

Pokiaľ ide o opatrenia v USA, je dôležité poznamenať, že na rozdiel od recesie 2008/2009 je nepravdepodobné, že dôjde k pomoci pri výrobe automobilov. Podľa IHS Markit bolo v Severnej Amerike v apríli vyrobených 4 300 vozidiel - najnižší zaznamenaný počet od roku 1945. (2) Namiesto toho vláda zaviedla zákon o ochrane miezd, ktorý má pomôcť menším spoločnostiam, a odložila dane z miezd pre tie väčšie. Aj keď je to krok správnym smerom, je nepravdepodobné, že to bude stačiť v boji proti stratám, ktoré nastali. Toto odvetvie dúfa v ďalšie stimuly, ktoré zvýšia dopyt zákazníkov.

ŽIADNA PRIAMA PODPORA V NEMECKU

Nemecká vláda nezaviedla žiadne daňové podporné opatrenia zamerané na automobilový priemysel, ale do konca roka znížila DPH z 19% na 16%.  Granty na nákup - priame zníženie ceny nového vozidla zaplateného štátom - sa pôvodne využívali ako možný stimul, no boli zamietnuté.

Namiesto toho začiatkom júna vláda oznámila, že bude podporovať vlastníctvo ekologických vozidiel pred grantmi na nákup - v prípade vozidiel s cenou do 40 000 EUR teraz kupujúci získa bonus vo výške 6 000 EUR v porovnaní s predtým dostupnými 3 000 EUR. Budúcnosť je jednoznačne „zelená“ a začínajú sa prvé diskusie o zvyšovaní a znižovaní dane z motorových vozidiel v závislosti od environmentálnych údajov vozidla, začínajúc rokom 2021. Existujúce desaťročné oslobodenie plne elektrických vozidiel od dane z vozidiel sa tiež predĺžilo do roku 2030. 

PRIEMYSELNÉ VÝZVY NA PODPORU

V Indii sa automobilový priemysel v súčasnosti angažuje v dialógu s vládou o politike dočasného zníženia štandardnej sadzby dane z tovaru a služieb o 10%. Týkať by sa to malo všetkých kategórií vozidiel a automobilových súčiastok, čím sa zavádza stimulačný program šrotovného s cieľom generovať dopyt a zníženie základného cla o 5% na tri mesiace pre automobilové komponenty.

Keďže automobilový priemysel stále hľadá spôsoby, ako sa reštartovať po celom svete, vládne zásahy budú zohrávať rozhodujúcu úlohu pri oživovaní výrobcov a značiek. Čoraz viac budú požadované včasné opatrenia na ochranu pracovníkov a podpora komerčných aktivít - ak ešte neexistujú. Zároveň by si priemysel a politici  mohli nájsť príležitosť na spoluprácu a vybudovanie „zeleného dôrazu“ na to, ako sa bude odvetvie vracať k podnikaniu.

Tento článok je súčasťou série zameranej na obnovenie automobilového priemyslu po celom svete. Ak sa chcete dozvedieť viac o reštarte priemyslu v Číne, pozrite si ďalšie odpovede od našich odborníkov z celého sveta.