Čas na digitálnu transformáciu zásobovacieho reťazca

22.05.2020
Situácia okolo COVID-19 vyvíjala na podniky opätovný tlak, či ich zásobovacie reťazce dokážu držať krok s rýchlo sa meniacim dopytom. Digitálna transformácia je podľa Abhijita Pala, odpoveďou, ako predísť oneskoreniu dodávok a problémom so zásobami. Vďaka digitálnym zásahom, ktoré zvyšujú efektívnosť a znižujú náklady, môže podnik prekonať súčasnú búrku a pripraviť sa na budúci úspech.

Zásobovací reťazec je životne dôležitou súčasťou každého podnikania – záchranné lano, ktoré zabezpečuje aby sa produkty dostali na trh a spoločnosť bola pripravená na ďalšie príležitosti. V posledných mesiacoch sme však svedkami toho, že podniky riskujú hospodárske zlyhanie, pretože fungujú so zastaranými zásobovacími reťazcami, vďaka ktorým sú vystavené kolísavému dopytu. Kľúčom k ochrane podniku – v súčasnosti, ale aj počas stabilnejších období – je integrácia digitálnych akcelerátorov do zásobovacieho reťazca, ktoré môžu zlepšiť interné procesy, optimalizovať dobu obrátky a lepšie formovať zákaznícke skúsenosti a skúsenosti zamestnancov.  

DIGITÁLNE INTERVENCIE

Prakticky povedané, transformácia zásobovacieho reťazca zahŕňa kombináciu prevádzkových a technologických implementácii, ktoré sa zaoberajú rôznymi oblasťami, napríklad plánovaním dopytu a ponuky alebo prenastavením dodávateľov, logistiky a zásob.

Päť typických príkladov digitálnych zásahov je:

  1. Metódy automatizácie využívajúce celopodnikové plánovanie zdrojov (ERP), internet vecí (IoT), automatizáciu podnikových procesov (BPA), robotickú automatizáciu procesov (RPA) a popisnú a prediktívnu analýzu na lepšiu organizáciu a monitorovanie logistiky so zásobami zvýšením viditeľnosti ponuky. Je čoraz dôležitejšie uplatňovať podobné technológie vo financiách, účtovníctve, obstarávaní a ďalších kľúčových funkciách zásobovacieho reťazca.
  2. Technológie s čiarovými kódmi/RFID a internet vecí na sledovanie surovín, hotového materiálu a polotovarov, vrátane celkového preorientovania veľkoskladov, ktoré sú kľúčovým komponentom pri automatizácii skladových operácií.
  3. „Inteligentná výroba“ a „inteligentné továrne“ s rozsiahlym využívaním IoT a hardvérových senzorov spolu s riadiacimi systémami, ktoré zaznamenávajú údaje a prepájajú ich s aplikačnými systémami na efektívne sledovanie a údržbu rôznych strojov a operácií vo výrobnej hale.
  4. Zavedenie online  predajných a marketingových kanálov integrovaných do cenových modelov a algoritmov plnenia objednávok s cieľom zvýšiť zákaznícke skúsenosti a zvýšiť predaj.
  5. Zavedenie vzájomne spolupracujúcich vzdialených pracovných programov, za účelom efektívnej spolupráce tímov a dosiahnutia očakávaných výsledkov.

VÝSLEDKY & BENEFITY

Medzi celkové výhody digitálnej transformácie zásobovacieho reťazca patrí optimalizácia nákladov, zvýšenie efektívnosti kľúčových procesov (plánovanie, riadenie objednávok, dodávka a logistika, výroba, obstarávanie a platby) a väčší prehľad o tom, ako podnikanie funguje, a všetky potrebné nápravné opatrenia, ktoré je potrebné prijať.

Produktivita, uzávierky a zisk - digitálna transformácia to vie zabezpečiť. Keď vstúpime do „nového normálu“, investície do projektov v oblasti automatizácie a digitalizácie budú pravdepodobne naďalej najvyššou prioritou CXO, ktorí sa snažia dosiahnuť vyššie spomínané výhody.

VPLYV PANDÉMIE

Za posledné desaťročie podniky postupne začali začleňovať technológie do svojich zásobovacích reťazcov; a posledné mesiace sa rozšírením pandémie COVID-19 rozšíruje sieť odvetví, ktoré uprednostňujú digitálny zásah .

Vezmite si napríklad vzdelávanie: z dôvodu pandemických opatrení nemohli študenti pravidelne navštevovať školy v mnohých častiach sveta. Jediným možným spôsobom ako pokračovať v štúdiu, boli digitálne platformy. Organizácie, ktoré majú vo svojom myslení digitálny rozmer, sú tie, ktoré môžu ponúkať rôzne nástroje na spoluprácu a udržiavať vzdelávanie v chode.  

Zdravotníctvo je ďalším sektorom, ktorý je vírusom výrazne zasiahnutý. V Indii sme videli rozmiestnené roboty nasadené na skenovanie pacienta röntgenovými lúčmi a na stanovenie diagnózy sa používa umelá inteligencia. Takáto inovácia znižuje stres v systéme a môže štvornásobne skrátiť čas procesovania..

Aj keď okamžité účinky COVID-19 sa zmenšujú, jeho následky zostanú s nami. V podnikoch je potrebné zabezpečiť, aby zásahy na diaľku a digitálne zásahy boli v rovnováhe s ľudským dotykom, kdekoľvek je to možné. Ak sa posunieme dopredu, pravdepodobne dôjde k zvýšeniu investícií do RPA, internetu vecí a ďalších vznikajúcich technológií, ktoré sa pomaly stali hlavnými oblasťami zamerania spoločností pred tím ako prepukla pandémia.

OČAKÁVANÉ OTÁZKY

Transformácia dodávateľského reťazca je často priama cesta, ale treba zdôrazniť tri kľúčové výzvy:

  • Záväzok vedenia v oblasti investícií do digitalizácie a automatizácie.
  • Kultúrna flexibilita voči posunu k automatizovanej práci na diaľku.
  • Spotrebitelia sú schopní prijať nové technológie, nástroje a platformy. Aby sa to dosiahlo, musia byť poučení, ako nový spôsob práce uľahčí ich život.

GLOBÁLNY VÝHĽAD

Minulý rok sme uverejnili štúdiu, ktorá ukázala, že Čína a India sú odčlenené v digitálnej transformácii a toto zistenie platí aj v prípade  digitálnej transformácie v dodávateľskom reťazci. India a Čína spolu s Brazíliou, Ruskom, Južnou Afrikou, Európou a USA sú na čele. Podniky v iných krajinách budú musieť začať svoju transformačnú cestu v najbližších 12 až 24 mesiacoch inak hrozí, že zaostanú za svojimi globálnymi konkurentmi.

Covid-19 prinútil podniky prehodnotiť mnoho aspektov  ako fungujú: dodávateľské reťazce sa dostávajú do ostrej pozornosti, hlavne keď sa orientujú v radikálne odlišných prevádzkových podmienkach a zároveň plnia (a prekonávajú) očakávania zákazníkov a zamestnávateľov. Podniky by mali venovať tento čas analýze svojho dodávateľského reťazca, lokalizovať slabé stránky a používať digitálne nástroje na ich zlepšenie.

Starostlivosť o zdravie a vzdelávanie môžu byť v súčasnosti stredobodom pozornosti, ale technológia dodávateľského reťazca sa vie na mieru prispôsobiť sektoru, v ktorom je aplikovaná a môže sa transformovať na akékoľvek podnikanie, ktoré si vyžaduje čas na investovanie a integráciu.