Ako reagujú na pandémiu COVID-19 maloobchodní predajcovia

15.05.2020
Maloobchodní predajcovia z celého sveta sa ocitli počas pandémie COVID-19 v centre komerčného tlaku, keď boli zatvorené obchody a zákazníci ostali doma. V niektorých častiach sveta boli mesiace zatvorené obchody s oblečením a elektronikou a hoci v supermarketoch došlo k nárastu predaja potravín, predaj nepotravinárskeho tovaru klesol.

ŠTRUKTURÁLNE ZMENY SA ZRÝCHLILI

Ťažké časy pre maloobchodníkov, ktorí sa už predtým horko-ťažko snažili vyvažovať kamenný predaj s online inováciami a vzostupom online nakupovania. Dôsledky pandémie COVID-19 túto situáciu len sťažujú. Spotrebitelia prechádzajú na online ponuky a predajcovia sa musia vyrovnať s týmto rastúcim trendom. Výskum spoločnosti Kantar zameraný na maloobchodné trendy v Spojenom kráľovstve, Francúzsku a Nemecku zistil, že podiel ľudí, ktorí uskutočňujú 50% alebo viac z ich celkových nákupov online, vzrástol v apríli 2020 o 25% až 80% a 6 z 10 spotrebiteľov má úmysel pokračovať v online nakupovaní aj po pandémií.

Pandémia COVID-19 skôr urýchlila výzvy v maloobchodnom sektore, než vytvorila nové. Vrátane potreby maloobchodov ponúkať jednoduchú online nákupnú cestu, zamerania sa na interakcie „priamo k spotrebiteľovi“ namiesto prechádzok po predajniach. Zákazníci boli nútení nakupovať lokálne v krátkom časovom období kvôli COVID-19, je to však trend, ktorý za posledné desaťročie rástol. Ľudia radšej nakúpia v blízkosti miesta, kde bývajú, než by cestovali do obchodných centier a hypermarketov mimo mesta.

Maloobchodné návyky sa v posledných rokoch menia a teraz sa len upevnili. Od spoločenského dištancovania sa až po dokonalé online nakupovanie, tu je krátky prehľad toho, ako by maloobchodníci mali okamžite reagovať, a tým sa pripraviť na situáciu po COVID-19.

HLAVNÉ TRENDY OČAKÁVANÉ PO PANDÉMII COVID-19

Zamestnanci:

  • Zvýšte ich bezpečnosť, nájdite spôsoby, ako im pomôcť dodržať sociálny dištanc od zákazníkov a kolegov; majú ochranné pomôcky a lekárske vybavenie, ktoré potrebujú?
  • Znovu definujte ich role, meniace sa makro podmienky znamenajú, že ľudia budú v práci možno musieť pracovať inak a v rôznych oblastiach. Zaistite, aby mal váš tím potrebné vedenie a flexibilitu.
  • Kontrolujte produktivitu, obráťte sa na svoje tímy a opýtajte sa ich ako nové maloobchodné zvyklosti menia spôsob ich práce, a potom nájdite spôsoby, ako zvýšiť produktivitu a spokojnosť zákazníkov.

Zásobovací reťazec:

  • Zmeňte ponuky produktov na základe toho, čo ľudia kupujú: nové veci by sa mohli uchytiť, preto vykonajte strategické zmeny.
  • Podporte svojich dodávateľov, premýšľajte o dlhodobom vplyve rušenia objednávok a zvážte opätovné stanovenie cien, aby ste si zabezpečili vzájomne prospešné vzťahy.
  • Spravujte svoju prepravu a logistiku, zákazníci si pamätajú vaše rýchle a spoľahlivé dodávky, komunikujte s vašimi logistickými tímami a hľadajte, čo sa dá zlepšiť.

Zákazníci:

  • Preukážte záväzok k zdravotnej starostlivosti, prispôsobte sa opatreniam a dodržiavajte miestne odporúčania, napríklad nosenie masiek. Nakupujúci uprednostňujú „bezdotykové“ alebo samoobslužné platby. Uistite sa teda, že máte terminály, ktoré fungujú, a ak je to potrebné, kúpte nové.
  • Uistite sa, že máte kvalitné výrobky; spotrebitelia sú pripravení nakupovať kvalitnejšie výrobky s menšou kvantitou. Zdravie je na prvom mieste, nech už predávate čokoľvek, buďte si istí, že dokážete splniť očakávania zákazníkov.
  • Existuje rastúci dopyt po udržateľnom maloobchode: výrobky, ktoré sú dobré pre vás a pre celý svet. Po krízovom období by mali vedúci maloobchodní predajcovia ešte zdvojnásobiť svoj záväzok k udržateľnosti. A to prostredníctvom využívania dát na správu zákazníckych preferencií, stanovovanie cien a nákladov.

Ceny:

  • Môže sa to zdať v tomto čase nerozumné, ale zľavy pomôžu maloobchodníkom prilákať a udržať si záujem zákazníkov, najmä s pravdepodobnou hospodárskou recesiou. Zvýšte propagáciu a akcie, zároveň predefinujte marketing a komunikáciu tak, aby prinášala hodnotu..

ADAPTUJTE SA  NOVÝM PODMIENKAM 

A nakoniec, pozerajte sa do budúcnosti. Zvážte reštrukturalizáciu a nové obchodné modely: v časoch zmien môžu nájsť maloobchodníci inšpiráciu na začatie novej podnikateľskej cesty, ktorá im zaručí dlhodobý úspech.

COVID-19 vytvára pre maloobchodníkov ťažké podmienky, ale nemali by úplne upustiť od svojich pretrvávajúcich plánov. E-commerce, kvalitné a udržateľné výrobky, spravodlivé stanovovanie cien a zákaznícka skúsenosť sú v centre záujmu maloobchodníkov, či už počas pandémie alebo mimo nej.

Maloobchodníci by mali využiť svoje značky, aby zostali v kontakte so zákazníkmi a ubezpečili ich v krátkodobom horizonte o svojich ponukách a oznámili im, že nikam neodchádzajú a ich prevádzky ich budú čakať keď sa všetko vráti do normálu. Ak sa im to podarí, maloobchodné značky by v blízkej budúcnosti mohli dokonca zvýšiť lojalitu a predaj.

Pandémia a jej dôsledky pripomenuli maloobchodníkom, že pôsobia v náročnom sektore, ktorý je veľmi citlivý na vonkajšie faktory. Maloobchodné spoločnosti však držali minulé desaťročie krok s rýchlo sa meniacimi trendmi zákazníkov. Ak sa budú naďalej venovať svojim zákazníkom, zároveň adaptovať svoje tímy a obchodné modely na budúcnosť, nie je dôvod si myslieť, že nemôžu naďalej napĺňať a prekonávať očakávania.