Ako posilniť hodnotu firmy plánovaním vášho odchodu

Väčšina podnikateľov chápe, aké dôležité je naplánovať svoj odchod z firmy, no nie vždy si na to popri každodenných povinnostiach vyčlenia dostatok času.

Ak si však nenájdete čas na naplánovanie odchodu z firmy, môže to mať priamy dopad na jej hodnotu. Ak chcete udržať obchodnú hodnotu podniku, alebo ju dokonca zvýšiť, zabudnite na chvíľu na dennodennú rutinu a vyhraďte si čas na plánovanie.

Pozrime sa na päť kľúčových vecí, ktoré treba vziať do úvahy pri plánovaní odchodu:

1. Prehodnoťte osobné ciele
Možno pre vás založenie firmy bolo kedysi otázkou životného štýlu, no platí to aj dnes, po 10 či 20 rokoch? Je možné, že sa vaše ciele zmenili a dnes chcete pre firmu zabezpečiť budúci rast alebo ju chcete odovzdať budúcim generáciám.

Táto premenlivá dynamika určí spôsob, ako odstrániť riziko z podnikania. Podľa toho, aký je váš cieľ, si pred úplným odchodom z firmy môžete vytiahnuť hotovosť a opustiť každodennú prevádzku, a tak znížite riziko ohrozenia budúcich príjmov svojej rodiny. Akékoľvek rozhodnutia o následníctve by ste mali nastaviť tak, aby vyhovovali vašim osobným cieľom.

2. Zvážte internú premenu firmy 
Identifikujte kľúčové pozície a zmapujte spôsoby, ako zabezpečiť dosiahnutie cieľov spoločnosti. Takto zaistíte hladké odovzdanie firmy do nových rúk.

Vybudujte tím lídrov, ktorí podniku pomôžu napredovať a odhaľte prípadné nedostatky. Nech už si zvolíte akéhokoľvek nasledovníka, silný manažment posilní hodnotu firmy a zjednoduší celý postup. Je nevyhnutné, aby ľudia na vysokých pozíciách čo najskôr začali posúvať znalosti a kľúčové vzťahy na svojich nasledovníkov, aby pri ich odchode z firmy neodišli aj cenné znalosti.

Ak zapojíte potenciálnych nasledovníkov do kľúčových rozhodnutí a plánov, budú aktívni a zosúladení s víziou firmy. Vytvorenie vhodných balíkov odmeňovania zohľadňujúcich väčšiu zodpovednosť vám pomôže udržať si kľúčových zamestnancov.

3. Preskúmajte všetky dostupné možnosti
Následníctvo môže byť okamžité (napríklad prostredníctvom predaja konkurentovi), postupné (predaj podielu zamestnancom) alebo odstupňované (v priebehu dlhšieho časového úseku). Každá z týchto možností ponúka rôzne spôsoby, ako dosiahnuť vaše ciele, napríklad maximalizácia obchodnej hodnoty, rovnováha medzi prácou a súkromím, rodinné dedičstvo a pokrytie generačných problémov či obchodných a daňových aspektov.

Riešenie všetkých týchto otázok pravdepodobne bude vyžadovať spoluprácu s externými expertmi, ktorí vám pomôžu naštartovať a vyladiť počiatočné plány. Pokiaľ ide o zabezpečenie daňovo efektívneho prostredia, pravidlá sú často komplexné a do veľkej miery ovplyvnené hospodárskymi a politickými zmenami. Pri spolupráci s dôveryhodným partnerom máte záruku, že sa zvážia všetky možnosti a aspekty vhodných daňových úľav počas vášho odchodu aj po ňom. 

4. Finančné prognózy
Vďaka pochopeniu trendov v ziskoch a príležitostí na budúci rast, ale aj súvisiacej trhovej dynamiky, môžete vytvoriť lepšie plány pre obdobie po vašom odchode. Vypracovanie komplexných prognóz vám pomôže zhodnotiť dopady na podnik, ako aj príležitosti a hrozby.

Informácie o tom, koľko hotovosti si môžete vziať alebo aké financovanie pre podnik môžete získať, sú užitočné pri zvažovaní osobných cieľov a požiadaviek na hodnotu. Silný manažérsky tím tiež dá zakladateľom lepší pocit o ich investícii do podnikania.

5. Berte to osobne
Vlastníci by nemali zabúdať na predstavu o svojej budúcnosti po odchode z podniku. Do firmy často vložili kus seba, preto je zásadné, aby zvážili, ako ich rozhodnutia o plánoch na odchod ovplyvnia. Čo budete robiť po odchode? Tešíte sa na stopercentný dôchodok a trávenie času cestovaním a koníčkami alebo chcete byť naďalej aspoň trochu aktívny vo firme?

Odchod z firmy je proces, ktorý vlastníci zvyčajne zažijú len raz. Vďaka našim expertom si ním už prešlo mnoho firiem úplne bez problémov a vlastníci dosiahli ciele, ktoré si vysnívali pre svoj budúci život.

Ak sa chcete porozprávať o tom, ako vytvoriť ideálny plán pre vás a vašu firmu, kontaktujte nás pomocou údajov uvedených nižšie alebo vpravo.

Autorom článku je Dave Baggott, Senior manažér v Mazars.

* povinné polia

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné. Ak je požadované pole ponechané prázdne, nebude možné spracovať vašu žiadosť.
Vaše osobné údaje sa zhromažďujú za účelom spracovania vašej žiadosti. Informácie o spracovaní osobných údajov sú uvedené v Zásadách ochrany osobných údajov spoločnosti Mazars na Slovensku: https://slk.mazars.sk/Zasady-ochrany-osobnych-dajov