Ako zlepšiť finančné výsledky a transformovať vaše podnikanie

V dnešnom komplexnom podnikateľskom prostredí môže byť zachovanie konzistentného prístupu k meraniu a zlepšovaniu finančných výsledkov náročné. Ak však zavedené opatrenia zosúladíte so stratégiou firmy, môžete tak posilniť jej finančnú situáciu. Bez dostatočnej transparentnosti sa dôležité rozhodnutia a príslušné opatrenia prakticky ani nedajú prijať. Ako sa hovorí, riadiť môžeme len to, čo sa dá merať!

Je dôležité vybudovať súbor „strategických meraní“ zosúladených s jasne určenými relevantnými kľúčovými ukazovateľmi výkonu (KPI) prepojenými s finančnými výkazmi, pretože vďaka tomu získate jasnú predstavu o tom, ako jednotlivé ukazovatele ovplyvňujú celkový hospodársky výsledok a kde sa dajú zapracovať taktické zlepšenia.

V tomto článku prinášame štyri kľúčové faktory, nad ktorými by ste sa ako majiteľ firmy mali zamyslieť pri revízii finančných výsledkov v strategickom kontexte.

Posilnenie kľúčových ukazovateľov výkonu (KPI) 
Je čoraz dôležitejšie implementovať kultúru riadenia zmien, ktorá sa dopĺňa s finančnými výkazmi na vysokej úrovni a hĺbkovou analýzou rôznych segmentov klientov, výrobkov či služieb – ako aj s regiónmi a krajinami, kde sa podnik nachádza.

Vytvorenie štruktúrovanejšieho obrazu o ziskovom rozpätí vám pomáha zistiť, ktorí klienti, produkty, služby či lokality sú najziskovejšie či ktoré oblasti majú negatívny dopad na celkový hospodársky výsledok. Táto „kocka ziskovosti“ musí byť transparentná a jasná zo všetkých uhlov a strán.

Prechod na pragmatickejšie ukazovatele výkonu vám umožní presnejšie vyčleniť finančný rozpočet a dá vám lepšiu predstavu o kľúčových faktoroch v rámci dlhodobých finančných cieľov, ktoré sú súčasťou strategických cieľov.

Myslite na širšiu perspektívu
Pohľad zo širšej perspektívy vám pomôže identifikovať príležitosti, ktoré môžu udržateľne posilniť celkový finančný výkon.

Položte si otázku, aká expertíza a aké procesy by vám pomohli lepšie uspokojiť požiadavky klientov a ich konkrétne potreby a efektívnejšie zacieliť výrobky a služby. Napríklad vyčlenenie dostatočných finančných prostriedkov na megatrendy ako napr. digitalizácia (pracovné procesy, robotika) a euforickejšia zákaznícka skúsenosť (UX) by mohlo byť lepším spôsobom na dlhodobé zlepšenie finančného výkonu ako zameranie sa na krátkodobú predajnú stratégiu v krajine, ktorá možno ani nie je rastúcim trhom.

Mali by ste tiež prehodnotiť outsourcing s nízkou strategickou hodnotou pre podnikateľský model alebo zistiť, kde vám chýba interná expertíza. Outsourcing vám pomôže zlepšiť prevádzkovú efektivitu, a zároveň vám umožní venovať viac času zlepšeniu strategickej trhovej pozície. Prísne riadenie úrovne služieb pre jednotlivé funkcie dramaticky znižuje potenciálne riziká.

Zosúlaďte riadenie rizika a dodržiavanie pravidiel
Dobrá a komplexná stratégia riadenia rizika vám pomôže odhaliť a chrániť sa pred rizikami nedodržiavania pravidiel súvisiacich s miestnymi a globálnymi daňami, reguláciou, firemnou spoločenskou zodpovednosťou a environmentálnymi otázkami – firmy totiž nečelia len rizikám spojeným s financiami či likviditou.

Skutočný obrázok o stratégii riadenia rizika získate len ak identifikujete jednotlivé prvky a priradíte im úroveň rizika, a až potom môžete vyhodnotiť, čo je v súlade s pravidlami a čo nie, a následne prijať náležité kroky.

Ešte raz: Riadiť môžete len to, čo sa dá merať
Zavedenie finančného systému, ktorý pravidelne riadi, monitoruje a meria aktivity a KPI zvýši transparentnosť vášho podnikateľského modelu a lepšie vyzdvihne finančné ukazovatele výkonu. Budovanie procesov a používanie technológií, ktoré uľahčujú analýzu finančného výkonu, bude čoraz dôležitejšie.

Spolupráca s dôveryhodnými partnermi vám pomôže vytvoriť kultúru, v ktorej majitelia, manažéri a zamestnanci plne chápu faktory poháňajúce výkon, dostávajú potrebnú podporu a majú väčší súlad s cieľmi firmy. Takáto kultúra by tiež mala priniesť transparentné a spravodlivé prepojenie motivačných schém s finančným výkonom.

Zlepšením stratégie pre finančné výsledky si firmy môžu vybudovať plán, ktorý nielenže prepojí firemné ciele s opatreniami finančného výkonu, ale aj vytvorí potrebnú hybnú silu pre jeho ďalšie napredovanie. 

Ak máte záujem o viac informácií o tom, ako môžeme vašej firme pomôcť expandovať do zahraničia, prosím, kontaktujte nás pomocou údajov uvedených nižšie alebo vpravo alebo navštívte našu web stránku.

Autorom článku je Jens Ekopf , Partner v Mazars.

* povinné polia

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné. Ak je požadované pole ponechané prázdne, nebude možné spracovať vašu žiadosť.
Vaše osobné údaje sa zhromažďujú za účelom spracovania vašej žiadosti. Informácie o spracovaní osobných údajov sú uvedené v Zásadách ochrany osobných údajov spoločnosti Mazars na Slovensku: https://slk.mazars.sk/Zasady-ochrany-osobnych-dajov