Skúšobná doba
Zmeny Zákonníka práce platné od 1.3.2021.
Domácka práca (home office), telepráca
Domácka práca alebo telepráca je práca vykonávaná :
Za domácku prácu alebo teleprácu sa nepovažuje práca, ktorú zamestnanec vykonáva príležitostne alebo za mimoriadnych okolností so súhlasom zamestnávateľa z domácnosti zamestnanca, ak to povaha práce umožňuje.O takúto prácu nejde napr. v prípade, že zamestnanec dočasne vykonáva prácu z domácnosti pre technické príčiny na pracovisku, mimoriadnu situáciu a pod.
Čo sa týka telepráce, ide o prácu vykonávanú pravidelne z domácnosti zamestnanca s použitím informačných technológií, pri ktorých dochádza pravidelne k elektronickému prenosu dát na diaľku.
Domácnosť a rozvrhnutie pracovného času
Spresňuje sa definícia domácnosti zamestnanca. Za domácnosť zamestnanca sa považuje dohodnuté miesto výkonu práce mimo pracoviska zamestnávateľa. Môže to byť miesto, kde zamestnanec žije prípadne iné miesto, ktoré zamestnanec určí.
Domácu prácu, teleprácu je potrebné dohodnúť v pracovnej zmluve alebo v dodatku k pracovnej zmluve. V pracovnej zmluve je nutné zadefinovať rozsah pracovného času výkonu práce, ktorá je vykonávaná v domácnosti zamestnanca (celý pracovný čas alebo len niektoré dni ) poprípade rozsah pracovného času výkonu práce zamestnanca na pracovisku zamestnávateľa (ak sa domácka práca alebo telepráca nemá vykonávať iba z domácnosti zamestnanca). Ďalším bodom zmluvy musí byť určenie či si bude zamestnanec sám rozvrhovať pracovný čas alebo sa domácka práca, telepráca bude vykonávať v pružnom pracovnom čase
Ak si zamestnanec pri domáckej práci alebo telepráci sám rozvrhuje pracovný čas:
Zmena nastáva v prípade, ak zamestnanec prechodne nemôže vykonávať prácu a prestoj je spôsobený zamestnávateľom, zamestnanec má nárok na náhradu mzdy. Takouto situáciou môže byť napríklad nedodanie pracovných podkladov, technické problémy, neplánovaná oprava technických zariadení.
Opatrenia, ktoré musia byť prijaté zamestnávateľom pri domáckej práci,telepráci:
Novinkou od 1.3.2021 je aj zavedenie povinnosti zamestnanca vykonávajúceho domácku prácu, teleprácu bezodkladne informovať zamestnávateľa o technických problémoch spojených s nefunkčnosťou technického vybavenia a programového vybavenia alebo o nefunkčnosti internetového pripojenia, ktoré mu znemožňujú vykonávať prácu.
Pri domáckej práci, telepráci je dôležité zvýrazniť zákaz diskriminácie. Zamestnanec vykonávajúci domácku prácu,teleprácu nesmie byť ani zvýhodnený ani obmedzený v porovnaní s porovnateľným zamestnancom s miestom výkonu práce na pracovisku zamestnávateľa. To znamená, že domácky zamestnanec musí mať porovnateľné pracovné podmienky.
Táto stránka využíva súbory cookies.
Niektoré z týchto súborov sú potrebné, zatiaľ čo ostatné nám pomáhajú analyzovať ako používate stránku pre lepšiu a efektívnejšiu odozvu na vaše očakávania.
Pre viac informácií o využívaní súborov cookies navštívte Zásady ochrany osobných údajov.
Táto stránka nemôže správne fungovať bez týchto súborov cookies.
Analytické súbory cookies nám pomáhajú vylepšovať naše webové stránky zhromažďovaním informácií o ich používaní.
Marketingové súbory cookies využívame pre poskytnutie relevantnejšieho obsahu našich kampaní.